• Tue 27 Oct 2020 15:16
    1934 visningar
    7 svar
    7
    1934

    Resa med tårta

    Hej, jag ska om några veckor besöka min familj och tänkte då ta med en tårta (har vunnit en tårta att hämta ut gratis just den dagen och kan ej ha kvar den hemma). Jag ska åka tåg cirka 5-6 timmar men kanske tar totalt 7-8 timmar innan den hamnar i kyl/äts upp. Vad tror ni, är det helt omöjligt? Tänkte såklart försöka skaffa en kylbag/kylväska men är osäker hur länge de håller kallt, vill heller inte lägga alltför mycket pengar på att köpa en kykväska. Är inte riktigt säker på vilken slags tårta jag ska få, men skulle gissa på typ prinsesstårta eller annan "vanlig" tårta. Har ni några tips på hur jag ska lösa det?

  • Svar på tråden Resa med tårta
  • Tue 27 Oct 2020 15:22
    #1
    Kisseninan skrev 2020-10-27 15:16:01 följande:

    Hej, jag ska om några veckor besöka min familj och tänkte då ta med en tårta (har vunnit en tårta att hämta ut gratis just den dagen och kan ej ha kvar den hemma). Jag ska åka tåg cirka 5-6 timmar men kanske tar totalt 7-8 timmar innan den hamnar i kyl/äts upp. Vad tror ni, är det helt omöjligt? Tänkte såklart försöka skaffa en kylbag/kylväska men är osäker hur länge de håller kallt, vill heller inte lägga alltför mycket pengar på att köpa en kykväska. Är inte riktigt säker på vilken slags tårta jag ska få, men skulle gissa på typ prinsesstårta eller annan "vanlig" tårta. Har ni några tips på hur jag ska lösa det?


    Alltså, man måste inte hämta ut en tårta bara för att man får den gratis....

    Verkar ju vara mer besvär än glädje. Pengar som du lägger på att köpa en kylväska kan du lägga på en ny tårta när du kommer fram istället.
  • Tue 27 Oct 2020 18:20
    #2

    Nej det förstår jag ju, men det passar väldigt bra då en i min familj fyller år några dagar senare och jag kan inte vara med på födelsedagen så då tänkte jag att vi kunde ha ett litet "minikalas" när jag väl är där. Dessutom är det en väldigt liten by och det finns inget bageri där, och han som ska få tårtan ÄLSKAR prinsesstårta men kan ju aldrig äta det för att det är alldeles för långt till närmaste konditori (där det dessutom är mycket dyrt) så jag hade väldigt gärna velat överraska honom med en tårta. Hade ändå tänkt köpa en kylväska så hade ändå behövt spendera pengar på det????

  • Tue 27 Oct 2020 18:50
    #3

    Självklart kan man resa med en tårta! Problemet är att hålla kyla, hålla tårtan ganska rakt samt att ta med "allt annat" som du vill ha med.

    1) du behöver något att lägga tårtkartongen i som rymmer tårtan och det som håller den kall!

    Och som kan packas rakt!

    Kylväska, frigolit-låda, kartong i kartong i ikea-väska, isolerat med textil!

    2) du behöver kalla saker som kyler ner utrymmet där tårtan är. (Frysklampar, frysta ärtor, fryst mjölk, eller någon annan vätska. Typ några petflaskor med is.)

    3) du behöver tänka på att din packning ej blir mosad på tåget!

    Hoppas du får några idéer till tårtfrakten.

    Är tårtan en 6-8 bitars borde det inte vara några problem. Tänk bara på att fylla utrymmet i kylväska/behållaren med både kyla och isolering. (Det håller sig bättre om det inte är så mycket luft runt om!)

  • Tue 27 Oct 2020 21:33
    #4

    Jag undrar om det verkligen blir så bra. För det första tveksam transport flera timmar ombord på tåg, sedan ska tårtan stå ytterligare några dagar innan den äts. Jag skulle tro att den hinner bli för gammal ärligt talat.

  • Wed 28 Oct 2020 06:45
    #5

    Gar det att frysa tartan innan resan, sa att du transporterar en redan fryst tarta i kylvaskan (tillsammans med kylklampar)? Da kanske den ar lagom tinad tills du kommer fram? Hor med stallet om du kan hamta ut din vinst frusen istallet for farsk.

  • Wed 28 Oct 2020 18:38
    #6

    Tack för svaren! Verkar inte kunna få tårtan fryst, och hinner inte frysa den innan resan då jag hämtar ut den några timmar innan jag åker. Dessutom kommer tårtan inte stå i flera dagar innan den äts, från att jag hämtar ut tårtan tills att den äts har det gått ca 7-8 timmar.

    Det är en 8-bitarstårta, har kollat lite på ev kylväskor så måste bara lyckas hitta någon som håller kylan bra (tar gärna emot tips om någon vet om någon som är bra och i lagom storlek????) Tack för tipsen om att fylla väskan med kyla och isolering, hade glömt bort det och annars bara haft typ någon kylklamp. Det borde väl funka att fylla ut med någon kylklamp, frysta ärtor och papper/tidningar (vill helst inte lägga något tungt ovanpå tårtan och har för mig att papper kan användas för att hålla kylan?)?

  • Wed 28 Oct 2020 18:58
    #7

    Finns fat med kupa just för tårtor.

Svar på tråden Resa med tårta