• Anonym (Hmm..)

    Ni som är eller har varit utmattade!

    Hej!

    En fråga till er som är eller har varit utmattade, känner ni igen dessa symptom? Försöker ta reda på om jag är utmattad eller typ har en hjärntumör eller nåt. Tycker inte att jag stressat så mycket ...

    * Ostadig när jag går, särkilt i offentliga miljöer som tex affären. Känns som att gå i lustiga huset och jag blir yr och illamående.

    * Det känns som myrkryp eller som att hjärnan expanderar när jag läser och koncentrerar mig på något.

    * Barnens oljud går inte att ?sortera?, Det liksom skär i hjärnan när dom härjar.

    * När någon försöker beskriva något för mig som jag måste lyssna på så känns det som en yrsel/illamående som växer ju mer personen pratar. Till slut får jag sluta lyssna för att inte svimma/kräkas.

    * Krypningar i hjärnan nattetid när jag är i någon slags sömn/vaket tillstånd....

    Borde jag söka för röntgen av hjärnan eller har jag gått in i väggen? Intensiteten i besvären varierar från dag till dag.

  • Svar på tråden Ni som är eller har varit utmattade!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hmm..) skrev 2020-10-28 11:45:31 följande:

    Hej!

    En fråga till er som är eller har varit utmattade, känner ni igen dessa symptom? Försöker ta reda på om jag är utmattad eller typ har en hjärntumör eller nåt. Tycker inte att jag stressat så mycket ...

    * Ostadig när jag går, särkilt i offentliga miljöer som tex affären. Känns som att gå i lustiga huset och jag blir yr och illamående.

    * Det känns som myrkryp eller som att hjärnan expanderar när jag läser och koncentrerar mig på något.

    * Barnens oljud går inte att ?sortera?, Det liksom skär i hjärnan när dom härjar.

    * När någon försöker beskriva något för mig som jag måste lyssna på så känns det som en yrsel/illamående som växer ju mer personen pratar. Till slut får jag sluta lyssna för att inte svimma/kräkas.

    * Krypningar i hjärnan nattetid när jag är i någon slags sömn/vaket tillstånd....

    Borde jag söka för röntgen av hjärnan eller har jag gått in i väggen? Intensiteten i besvären varierar från dag till dag.


    Sök hjälp med en gång. Ring din vårdcentral och berätta om dina symtom.

    Vad vi tror spelar ingen roll, du måste ju söka hjälp. 
  • Anonym (Hmm..)

    Jag har sökt hjälp, men det är ju ganska långa köer inom vården.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Hmm..) skrev 2020-10-28 12:04:21 följande:

    Jag har sökt hjälp, men det är ju ganska långa köer inom vården.


    Men det finns tyvärr inget annat att göra. Vad vi än skriver här så är det vården du behöver komma till. 

    Jag har varit sjukskriven för utbrändhet och jag kan känna igen delar av det du skriver, tex att det "kryper" inne i huvudet och att man blir väldigt känslig för ljud. Yrsel hade jag också, det var det som gjorde att jag kontaktade vården först, för jag var inte van att vara yr. 
    Däremot kan jag förstås inte veta om du "bara" har samma som jag hade, eller om du har något värre. 
  • Dennadagdettaårdennastund

    Hej, jag känner absolut igen detta! Du är väldigt bra på att beskriva exakt hur det känns. Men be om en hjärnröngen iaf bara föratt kunna utesluta annat.

    Utmattning är hemskt, kämpa på!

  • Anonym (.)
    Ingen här kan ställa diagnoser!!!

    Om man känner igen det eller inte beror framförallt på vad man som läsare tolkar in i din text. Det kan tolkas som allt mellan problem med köldkörteln till psykoser.

    Du behöver med  andra ord söka professionell hjälp av en riktig läkare som träffar dig AFK, som undersöker dig och därifrån ställer eventuell diagnos.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hmm..) skrev 2020-10-28 12:04:21 följande:

    Jag har sökt hjälp, men det är ju ganska långa köer inom vården.


    Även på din vårdcentral? När har du fått en tid då?


  • Wench85
    Anonym (Hmm..) skrev 2020-10-28 11:45:31 följande:

    Hej!

    En fråga till er som är eller har varit utmattade, känner ni igen dessa symptom? Försöker ta reda på om jag är utmattad eller typ har en hjärntumör eller nåt. Tycker inte att jag stressat så mycket ...

    * Ostadig när jag går, särkilt i offentliga miljöer som tex affären. Känns som att gå i lustiga huset och jag blir yr och illamående.

    * Det känns som myrkryp eller som att hjärnan expanderar när jag läser och koncentrerar mig på något.

    * Barnens oljud går inte att ?sortera?, Det liksom skär i hjärnan när dom härjar.

    * När någon försöker beskriva något för mig som jag måste lyssna på så känns det som en yrsel/illamående som växer ju mer personen pratar. Till slut får jag sluta lyssna för att inte svimma/kräkas.

    * Krypningar i hjärnan nattetid när jag är i någon slags sömn/vaket tillstånd....

    Borde jag söka för röntgen av hjärnan eller har jag gått in i väggen? Intensiteten i besvären varierar från dag till dag.


    Det kan vara symptom på utmattning eller på något annat. Kan du boka tid på vårdcentral via 1177 i din region, gör det genast. Om du inte kan, kolla när din vårdcentral öppnar imorgon och ring en minut innan dess så bör du få telefontid samma dag.
  • Anonym (Maria)

    Hat du haft fästingbett nyligen? Borrelia kan ge psykiska besvär, speciellt en känsla av att inte tåla stress. Många med borrelia blir felaktigt diagnosticerade med utmattning.

  • Anonym (Vitaminbrist?)

    Dina symptom kan också bero på vitaminbrist. Kolla dina värden när du träffar läkare.

Svar på tråden Ni som är eller har varit utmattade!