• Anonym (Inre)
    Mon 2 Nov 2020 11:40
    268 visningar
    6 svar
    6
    268

    Inre stress, kan ej slappna av

    Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det problem jag har. Jag har en slags inre stress och när jag sitter ned behöver jag vicka på fötterna för att handskas/klara av det. Känns som en tickande bomb. Fingrar på mobilen hela tiden, vankar av och an. Finns ingen långvarig avslappning i kroppen.

    Jag kan inte se på långa klipp på datorn, utan blir rastlös. Det känns som jag inte har ro.

    Är sjukskriven och fått antidepressiva. Läkaren verkar inte kunna göra mer och medicinen har inte gjort mycket. Är detta ngt jag får leva med?

    Har ngn haft liknande problem eller har råd? Jag fick tipset att göra andningsövningar men det är svårt och hjälper knappt.

    Är orolig att kroppen inte kommer kunna vara i ett sånt här läge länge till...

  • Svar på tråden Inre stress, kan ej slappna av
  • Anonym (Det ordnar sig)
    Mon 2 Nov 2020 14:33
    #1

    Hur ser din livssituation ut? Har du alltid varit såhär rastlös? Var det så innan du fick medicin eller kan det vara en biverkan?

  • Anonym (Syrra­)
    Tue 3 Nov 2020 18:08
    #2

    Vilken antidepp fick du?

  • Anonym (Inre) Trådstartaren
    Tue 3 Nov 2020 20:26
    #3

    Har fått Cipralex

  • Anonym (Syrra­)
    Tue 3 Nov 2020 21:00
    #4
    Anonym (Inre) skrev 2020-11-03 20:26:50 följande:

    Har fått Cipralex


    Hur länge har du ätit den?

    Vilken dos?
  • Anonym (zy)
    Wed 4 Nov 2020 03:02
    #5

    Hej, känner igen mig väääldigt mycket i beskrivningen i din trådstart och måste säga att jag känner nog lite att jag ungefär på pricken har likadant själv, och har haft i näst intill hela mitt liv. Dvs att i princip hela tiden känna av nån slags inre stress, nästan aldrig kunna slappna av, typ aldrig känna riktig sinnesro, i princip alltid känna mig orolig och spänd osv. 

    Senast åren har jag ätit antidepressiva och det lindrar det hela en aning och får mig att känna mig några procent mindre stressad, spänd, oavslappnad osv, men känns fortfarande rätt jobbigt tyvärr och vet ärligt talat inte om jag nånsin helt blir av med dessa problem eller om det helt enkelt helt enkelt bara är hur man är typ.
    Så har nog iaf inte så mycket råd att ge dig, utan ville mer först och främst bara skriva att jag känner igen mig och så typ. 

    Har fått förslag om att testa öronakupunktur mot ångest,stress etc, men är lite tveksam fast samtidigt nyfiken men vet liksom helt enkelt inte riktigt om jag vill eller inte så får nog fundera lite till på hur jag känner kring det. Annars funderar jag även på att prova på någon form av psykoterapi så småningom, som exempelvis kbt, act eller liknande. Tänker lite att kanske någon av dessa grejer skulle kunna vara något för dig, ifall du inte redan testat dem...?

  • Anonym (Lugna­nde)
    Wed 4 Nov 2020 19:42
    #6

    Har du inte fått något lugnande? Behöver ju inte vara något narkotikaklassat/beroendeframkallande utan tex Atarax, Theralen eller Lergigan. För vissa har de ingen effekt medan det funkar bra för andra. Väldigt individuellt. För mig är en kombination av Theralen och Lergigan bra mot den inre stress som du beskriver.

    Tränar du? Att vara fysiskt aktiv är oftast hjälpsamt.

Svar på tråden Inre stress, kan ej slappna av