• Mon 2 Nov 2020 21:47
    2824 visningar
    39 svar
    39
    2824

    Föda utan Epidural

    Hej!

    Jag hade bf igår och lillis har ännu inte synts till. Tänkte därför passa på att samla lite goda råd och tips inför förlossningen. Jag skulle vilja försöka föda utan Epidural och vill gärna höra om hur ni som fött barn gjort för att hantera smärtan. Alla andra råd inför förlossningen mottages gladeligen!

    Kram!

  • Svar på tråden Föda utan Epidural
  • Mon 2 Nov 2020 21:50
    #1

    Har du läst föda utan rädsla? Det hjälpte mig mycket, förberedde mig på att det skulle göra ont men att smärtan inte är farlig utan en hjälp för att föda fram mitt barn.

  • Mon 2 Nov 2020 22:01
    #2

    Jag vet inte hur mycket goda råd från andra hjälper i det läget. Alla har olika smärttröskel, olika förlopp vid förlossningar och olika erfarenhet av sjukvården.
    Jag har fött två barn utan EDA, men jag hade aldrig sagt tvärnej till det, det bara blev så att när frågan togs upp var jag egentligen för långt fram i förlossningsskedet för att EDA skulle vara meningsfullt.

    Bägge gånger har jag stannat hemma rätt länge med Alvedon och varmt bad medan värkarna blivit starkare. Första gången satt jag sedan i ett väntrum för att bli undersökt, och det tog ett par timmar innan jag fick komma in (hade haft misstänkt vattenavgång i v 38) medans värkarna blev allt starkare utan att jag egentligen fattade att jag skulle föda en aning tidigt. När jag väl kommit in till förlossningssalen var jag öppen 10 cm. Hela förlossningen tog några timmar till eftersom jag inte fattade att jag borde krysta ut barnet och huvudet inte riktigt låg i rätt läge, så det hade krävts lite mer effektivt krystande av mig. Lustgas användes flitigt, men jag som ställt in mig på ett maratonlopp hamnade inte i tanken att "redan be om EDA".

    Andra förlossningen var mycket snabbare. Efter ett par timmar med värkar hemma kändes det nästan som dags att krysta, så då satte vi full fart mot sjukhuset. Jag fick ett rum och efter ett tag kom en student in för att börja prata med mig. Jag var tvungen att säga "jag tänkte föda nu", så jag fick ta av mig mina jeans, hoppa upp på sängen och med en del lustgas föddes dottern 15 min senare.

    Om man nu gärna vill undvika EDA tror jag fortfarande på idén att ställa in sig på att springa marathon, och att "detta kommer ta en stund, men sedan är jag framme (även om det är jobbigt på vägen)". Lustgas var bra för mig.

  • Mon 2 Nov 2020 22:04
    #3

    Läs på om hur du använder lustgasen mest effektivt. Försök att inte spänna dig för då gör det mycket ondare (lättare sagt än gjort, jag vet).

    Och ställ inte skor eller väskor i närheten av fotänden på sängen. Just saying... "Praktiskt" nog var det där de hade satt upp klädhängare i rummet vi fick.

  • Mon 2 Nov 2020 22:22
    #4

    Jag använde mig av psykoprofylax. Extremt effektivt, men det kräver att man klarar av att slappna av. När värken kommer slappnar du av i stället för att spänna dig, och så andas du lättare och snabbare ju starkare värken blir.

    Några råd:
    *Ligg inte ned. Om du sitter halverar du smärtan. Om du står upp halverar du den en gång till.
    *Kissa ofta. Vid varje värk trycker det mot blåsan, och om du har något i blåsan kan det kännas som att någon sticker en kniv där.
    *När du får den första krystvärken - krysta inte! Öppna munnen och flämta som en hund, så kan du låta bli att krysta. Sedan väntar du tills barnmorskan ger dig tummen upp. Hon kollar så att du är helt öppen för krystning.
    *När babyn nästan är ute, så kommer barnmorskan att säga stopp. Då öppnar du munnen och flämtar igen. Försök slappna av. Det är bara sekunder det rör sig om innan du får börja krysta igen, men det är viktiga sekunder. Kan göra hela skillnaden för om du spricker eller inte.

  • S23
    Mon 2 Nov 2020 22:25
    #5

    Låt ingen tvinga dig till vilket läge du skall föda i är mitt första råd. Försök känna efter vad din kropp vill.

    För det andra så vill jag verkligen råda dig att läsa på om de risker som finns med eda och hur det kan påverka förlossningsförloppet. Jag säger inte att du inte ska använda eda. Men jag tycker man bör veta vad man ger sig in på, något som jag anser att man inte får tillräcklig information om från sjukvårdens sida innan.

    I övrigt har du redan fått bra råd. Stort lycka till!

  • S23
    Mon 2 Nov 2020 22:29
    #6
    lövet2 skrev 2020-11-02 22:22:30 följande:

    Jag använde mig av psykoprofylax. Extremt effektivt, men det kräver att man klarar av att slappna av. När värken kommer slappnar du av i stället för att spänna dig, och så andas du lättare och snabbare ju starkare värken blir.

    Några råd:

    *Ligg inte ned. Om du sitter halverar du smärtan. Om du står upp halverar du den en gång till.

    *Kissa ofta. Vid varje värk trycker det mot blåsan, och om du har något i blåsan kan det kännas som att någon sticker en kniv där.

    *När du får den första krystvärken - krysta inte! Öppna munnen och flämta som en hund, så kan du låta bli att krysta. Sedan väntar du tills barnmorskan ger dig tummen upp. Hon kollar så att du är helt öppen för krystning.

    *När babyn nästan är ute, så kommer barnmorskan att säga stopp. Då öppnar du munnen och flämtar igen. Försök slappna av. Det är bara sekunder det rör sig om innan du får börja krysta igen, men det är viktiga sekunder. Kan göra hela skillnaden för om du spricker eller inte.


    Vill bara tillägga att det du beskriver är erfarenhet från din förlossning, eller kanske det generella om du är barnmorska?

    Att förloppet kommer gå till på det sättet är inte alls säkert. Att barnmorskan kommer vara lugn och uppmana ts att inte krysta är inte alls säkert. Det kan bero på stress att få ut barnet, antingen obefogat eller att det finns skäl till att faktiskt trycka på.

    Naturligtvis ett bra tips till ts. Jag vill bara tydliggöra att man bör vara beredd på att det inte är säkert att det är förloppet man själv kommer ha
  • S23
    Mon 2 Nov 2020 22:32
    #7
    lövet2 skrev 2020-11-02 22:22:30 följande:

    Jag använde mig av psykoprofylax. Extremt effektivt, men det kräver att man klarar av att slappna av. När värken kommer slappnar du av i stället för att spänna dig, och så andas du lättare och snabbare ju starkare värken blir.

    Några råd:

    *Ligg inte ned. Om du sitter halverar du smärtan. Om du står upp halverar du den en gång till.

    *Kissa ofta. Vid varje värk trycker det mot blåsan, och om du har något i blåsan kan det kännas som att någon sticker en kniv där.

    *När du får den första krystvärken - krysta inte! Öppna munnen och flämta som en hund, så kan du låta bli att krysta. Sedan väntar du tills barnmorskan ger dig tummen upp. Hon kollar så att du är helt öppen för krystning.

    *När babyn nästan är ute, så kommer barnmorskan att säga stopp. Då öppnar du munnen och flämtar igen. Försök slappna av. Det är bara sekunder det rör sig om innan du får börja krysta igen, men det är viktiga sekunder. Kan göra hela skillnaden för om du spricker eller inte.


    Vill bara tillägga att det du beskriver är erfarenhet från din förlossning, eller kanske det generella om du är barnmorska?

    Att förloppet kommer gå till på det sättet är inte alls säkert. Att barnmorskan kommer vara lugn och uppmana ts att inte krysta är inte alls säkert. Det kan bero på stress att få ut barnet, antingen obefogat eller att det finns skäl till att faktiskt trycka på.

    Naturligtvis ett bra tips till ts. Jag vill bara tydliggöra att man bör vara beredd på att det inte är säkert att det är förloppet man själv kommer ha
  • Mon 2 Nov 2020 22:38
    #8

    Jag födde min yngsta dotter helt utan bedövningar. Jag tyckte det var ganska skönt att stå i duschen och spola varmvatten och samtidigt lyfta upp magen när värkarna kom, trycket neråt blev inte lika jobbigt då.

    Jag skulle aldrig göra om det dock! Har fött 4 barn med eda och det är sån sjukt mycket bättre upplevelse motför vad jag hade denna gång.

    Jag tycker att du på förhand inte ska bestämma så mycket utan känn efter och ta det som det kommer istället. Det är så svårt att sitta innan helt opåverkad pch försöka tänka sig in i hur man vill ha det för när man väl är mitt uppe i det kanske man vill ha det på ett helt annat vis än det man tänk och bestämt sig för innan

  • Mon 2 Nov 2020 22:42
    #9

    Varmvattenflaska är bra smärtlindrare och går bra använda hemma, på väg in, och på förlossningen

  • Mon 2 Nov 2020 22:50
    #10
    Stålmamma skrev 2020-11-02 22:38:34 följande:
    Jag födde min yngsta dotter helt utan bedövningar. Jag tyckte det var ganska skönt att stå i duschen och spola varmvatten och samtidigt lyfta upp magen när värkarna kom, trycket neråt blev inte lika jobbigt då.
    Jag vill hålla med om dusch med varmvatten. Själv satt jag i badkaret en stund i hemmet med varmvatten på magen, vilket lindrade värkar bra. Inte alla förlossningsavdelningar har tillgång till dusch/bad, men som sagt fungerar det förhoppningsvis bra hemma innan man åker in.
Svar på tråden Föda utan Epidural