• Anonym (Linne­a)
    Tue 3 Nov 2020 18:07
    966 visningar
    29 svar
    29
    966

    Dement anhörig

    Jag har en anhörig som är äldre och som jag misstänkt börjar bli dement. Det jag alltid tänkt om demens är att man bli glömsk, det är däremot inte det störata problemet min anhörig har. Jag får hen inte till läkare så de kan inte ställa någon diagnos. Så jag undrar lite om hens symtom är tecken på demesn eller annan psykisk sjukdom. Visst börjar hen bli lite glömsk, men är väldigt skärpt i vissa lägen och har bra när-och långtidsminne gällande mycket. Hen var osäker angående sitt boende, om hen äger det eller ej. Sånt borde man veta, tänker jag. Hen är också väldigt paranoid och tror att alla är ute efter att jävlas, att alla är avundsjuka på hen. Hen tror att hen ser 25 år yngre ut än hen är och att 25 år yngre personer är intresserade av hen. Hen inbillar sig ständigt saker, som att alla gaddar sig ihop mot hen och att de installerat övervakning i hennes hem. Kan det vara demens?

  • Svar på tråden Dement anhörig
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 3 Nov 2020 18:11
    #1

    Nej det låter som en psykisk sjukdom av något slag. Även om en patient vägrar gå till läkare så kan de komma till hemmet ibland. Du kan prata med personens läkare och lufta din oro.

  • Tue 3 Nov 2020 18:12
    #2

    Ett urintest för att utesluta uvi kan vara en god ide, mäldre som får uvi kan uppföra sig väldigt knepigt

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 3 Nov 2020 18:14
    #3
    kusbölehelvete skrev 2020-11-03 18:12:29 följande:

    Ett urintest för att utesluta uvi kan vara en god ide, mäldre som får uvi kan uppföra sig väldigt knepigt


    Man får väl inte förföljelsemani av en uvi....?
  • Tue 3 Nov 2020 18:21
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-03 18:14:50 följande:

    Man får väl inte förföljelsemani av en uvi....?


    Uvi kan göra så att äldre beter sig väldigt knepigt, så skulle säkert kunna ge såna symtom i vissa fall.

    Har haft hand om vissa äldre som blivit otroligt annorlunda jämfört med hur de annars är
  • Anonym (A)
    Tue 3 Nov 2020 18:23
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-03 18:14:50 följande:

    Man får väl inte förföljelsemani av en uvi....?


    Jo just hos äldre kan en vanlig Uvi leda till en massa konstiga psykiska symtom och ofta förvirring. Värt att kolla upp helt klart.

    Sedan finns det ju en typ av demens , frontallobsdemens som kan börja redan i medelåldern. Det är en svår diagnos att ställa och särskilt för anhöriga att förstå då det ofta börjar med personlighetsförändring, misstro till andra och ibland svårt att sätta eller förstå gränser både sexuellt och vanlig etikett
  • Tue 3 Nov 2020 18:27
    #6

    Googla BPSD och se om du tycker det stämmer in på din anhörig. UVI och förstoppning är precis som andra skriver ofta orsak till viss förvirring och beteendeförändring .

  • Anonym (purpl­e)
    Tue 3 Nov 2020 18:28
    #7

    Vad jag kan om demens, så behöver inte glömska vara första tecknet. Det kan också vara att man får ändrat humör, blir orolig, får svårt med språket osv. När jag var yngre så bodde jag granne med en äldre tant. När hon reste bort en gång fick jag nyckel och vattnade hennes blommor. Då nämnde hon att hyresvärden varit inne och tagit saker, eller flyttat på saker eller vad det var, det var så länge sen så jag minns inte exakt. Nästa gång bad hon mig inte vattna blommorna. Jag är glad att hon inte hann bli misstänksam mot mig iaf. Men din anhörigas problem verkar lite värre än tidig demens bara. 

  • Anonym (...)
    Tue 3 Nov 2020 18:33
    #8

    Du kan inte ha ett möte över telefonen med kry eller liknande? Tänker om de kan ha förslag på hur du kan gå till väga.

    Demens kommer ju i många olika former. Så det är svårt att säga.

  • Anonym (Svärd­ottern­)
    Tue 3 Nov 2020 18:45
    #9

    För min svärmor var glömska helt klart första tecknet. På bara nåt år gick hon från klar i huvet och kunde klara sig själv till att nu 4 år efter det ha mycket hemtjänst, fått plats på demensboende och frågar efter maken varje dag och han har varit död i snart 9 år. Hon är dock 92. Är man betydligt yngre kan det vara annat. Typisk äldredemens låter det inte riktigt som. Försök kolla upp det på nåt sätt. Din anhörige mår ju uppenbart inte bra.

  • Anonym (Dotte­r)
    Wed 4 Nov 2020 05:57
    #10

    Demens kan yttra sig på väldigt många olika sätt. Mamma fick till en början en lätt förvrängning av verkligheten, hon kunde plötsligt säga att grannar var farliga, att restauranger hade kriminella anställda som var hotfulla mm mm. Någon sorts förföljesemani.

    Hon började också säga saker som uppenbart inte stämde, att hon träffat den och den eller gjort det och det. Sånt man visste att hon inte alls hade gjort.

    Hon tappade sen rutiner och dygnsrytm. Närminne och lokalsinnet var däremot ok länge. Hon hade också råkoll på ekonomin.

    Läkare vägrade hon, när det blev svårt för henne att faktiskt klara av vardagen själv - hon levde ensam då pappa gick bort tidigare - så fick vi ringa sjukhusets mobila team och fick henne inlagd. Vi fick då reda på att hon hade Alzheimers.

    Din anhöriga kan ha begynnande demens men det behöver inte alls vara det som flera redan skrivit.

Svar på tråden Dement anhörig