• Fri 6 Nov 2020 16:16
    1760 visningar
    12 svar
    12
    1760

    Vad blir det för mat?

    Jag behöver inspiration. Allt som oftast fastnar man i "matfällan" och steker på en panna köttbullar. Vad ska ni äta? Har du något recept på något smarrigt att dela med dig av?

  • Svar på tråden Vad blir det för mat?
  • Fri 6 Nov 2020 16:34
    #1

    Hemgrillad (i ugnen) kyckling med hemgjord potatissallad. Båda görs samtidigt och är klar samtidigt.

  • Anonym (Jag då)
    Fri 6 Nov 2020 16:47
    #2

    Idag blev det enklast tänkbara. Kalkonbacon med fullkornspasta och sån där djupfrysblandning av ärtor, paprika och majs. Jag kör ofta samma mat också i brist på tid, ork och inspiration. Nåt nytt vågade jag mig dock på häromdagen från ett många år gammal recept och det var fiskbiffar. Mixa sej (eller valfri fisk) med 1,5 dl. matlagningsgrädde, 2 tsk potatismjöl, salt, vitpeppar och dill. Forma till biffar med en sked och stek med smör. Supergott. Glad Blev snabbt en favorit här hemma hos ungarna.

  • Fri 6 Nov 2020 16:55
    #3

    Skinkstuvning och kokt potatis. Stuvningen gjord av margarin, vetemjöl, mjölk och kryddad enbart med riktig soja. Lika delar rökt skinka och hamburgerkött brynt (för mer smak) och blandad i stuvningen.

  • Fri 6 Nov 2020 17:04
    #4

    Mumma! Jag gav mig på att steka strömming med potatismos. Det blev supergott men det luktar stekos i hela kåken.

  • Fri 6 Nov 2020 18:30
    #5

    Det blir bruna bönor nu, färdiga ur en sån där ?plastkorv? med stekta bacontärningar till. Brukar justera bönorna med lite buljong för få ner sliskigheten på dom och även krydda upp med chili och pressad vitlök. Enkelt och gott!


    Anonym (Jag då) skrev 2020-11-06 16:47:47 följande:

    Idag blev det enklast tänkbara. Kalkonbacon med fullkornspasta och sån där djupfrysblandning av ärtor, paprika och majs. Jag kör ofta samma mat också i brist på tid, ork och inspiration. Nåt nytt vågade jag mig dock på häromdagen från ett många år gammal recept och det var fiskbiffar. Mixa sej (eller valfri fisk) med 1,5 dl. matlagningsgrädde, 2 tsk potatismjöl, salt, vitpeppar och dill. Forma till biffar med en sked och stek med smör. Supergott.  Blev snabbt en favorit här hemma hos ungarna.


    Dom där fiskbiffarna ska jag prova nån dag. Låter got jue!
    Ailith Charlotte Forumvärd skrev 2020-11-06 17:04:43 följande:

    Mumma! Jag gav mig på att steka strömming med potatismos. Det blev supergott men det luktar stekos i hela kåken.


    Gick brandvarnaren igång?

    Men jättegott med stekt strömming och mos!
  • Fri 6 Nov 2020 18:31
    #6

    *gott

  • Fri 6 Nov 2020 19:00
    #7
    www.koket.se/kreolsk-gryta-med-chorizo-jenny-warsens-recept

    Enkelt och gott. Du kan byta ut fläskfile´n mor kycklinglårfile´.
  • Anonym (Jag då)
    Fri 6 Nov 2020 19:20
    #8
    flygrl skrev 2020-11-06 18:30:18 följande:
    Det blir bruna bönor nu, färdiga ur en sån där plastkorv med stekta bacontärningar till. Brukar justera bönorna med lite buljong för få ner sliskigheten på dom och även krydda upp med chili och pressad vitlök. Enkelt och gott! smile1.gif

    Dom där fiskbiffarna ska jag prova nån dag. Låter got jue! smile1.gif

    Gick brandvarnaren igång? smile2.gif
    Men jättegott med stekt strömming och mos! smile1.gif
    Mycket gott med dillsås till.  
  • Fri 6 Nov 2020 19:38
    #9

    Kolla under Hus och hem och sen under Matlagning, där finns det massor av tips

  • Sat 7 Nov 2020 02:29
    #10
    Anonym (Jag då) skrev 2020-11-06 19:20:04 följande:

    Mycket gott med dillsås till.  


    Det kan jag tänka mig. Dill passar ju fint till fisk.
  • Sat 7 Nov 2020 09:41
    #11

    Igår blev det kyckling med jordnötssås. Provade ett nytt recept på såsen och med lie modifikationer så blir det nog bra nästa gång. Idag kör vi en kycklingsallad på resten av kycklingen.

    Imorgon en nötgryta gjord på stout och med potatismos till.

  • Sat 7 Nov 2020 15:06
    #12

    Fläskpannkaka blir det här idag

Svar på tråden Vad blir det för mat?