• Mon 9 Nov 2020 21:05
    1887 visningar
    15 svar
    15
    1887

    Min sambo är beroende av Coca-Cola

    Hej,

    Jag och min sambo har fyra barn som ni alla förstår kräver både tid, pengar och energi men det senaste året har min sambo gått och blivit beroende av Coca-Cola.

    Ja, ni läste rätt. Hon är helt besatt av Coca-Cola och jag är uppenbart orolig för både vår ekonomi samt hennes hälsa men framförallt att hon börjar prioritera drickandet över våra barn när de behöver läxhjälp etc.

    Vad har ni för erfarenheter och råd till mig? Jag börjar få panik, snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Min sambo är beroende av Coca-Cola
  • Anonym (Hm)
    Mon 9 Nov 2020 21:15
    #1

    Hur mycket cola dricker hon varje dag?

  • Anonym (Mina)
    Mon 9 Nov 2020 21:19
    #2
    Lillsnorre86 skrev 2020-11-09 21:05:32 följande:

    Hej,

    Jag och min sambo har fyra barn som ni alla förstår kräver både tid, pengar och energi men det senaste året har min sambo gått och blivit beroende av Coca-Cola.

    Ja, ni läste rätt. Hon är helt besatt av Coca-Cola och jag är uppenbart orolig för både vår ekonomi samt hennes hälsa men framförallt att hon börjar prioritera drickandet över våra barn när de behöver läxhjälp etc.

    Vad har ni för erfarenheter och råd till mig? Jag börjar få panik, snälla hjälp mig!


    Jag förstår din oro, men hade det varit bättre om hon rökte, drack vin eller snusade ? Under som stressiga åren som småbarnsföräldrar så behöver man ibland släppa taget om vissa saker för att hantera vardagen. Detta är kanske hennes grej som hon ?behöver? för att klara av sin vardag? Varför är det ett stort problem för dig ? Är hon överviktig? Är du orolig över att barnen ska anamma detta beteende ?
  • Anonym (+)
    Mon 9 Nov 2020 21:28
    #3

    På vilket sätt drabbas barnens läxläsning för att hon dricker coca-cola? 

    Använder inte du pengar till något som du tycker om , som inte behövs för överlevnaden?  (Är det bara din sambo som inte får kosta pengar?)

    Du beskriver ju inget negativt som har hänt pga cocacola drickandet, så det är inte lätt att förstå din upprördhet

  • Mon 9 Nov 2020 21:30
    #4

    Tack för era svar!

    Hon dricker ca 2-4 liter om dagen och jag börjar bli nervös. Det är klart att hade hon varit narkoman så hade allting varit värre men problemet existerar ädnå och min oro blir inte mindre för att saker och ting kunde varit värre?

    Nej, hon har en riktigt fin kropp men det kan väl omöjligen vara bra att dricka så mycket? Vi kan inte gå någonstans utan att ha Cola, är vi affären så är det Cola i mängder.

    Vad sätter det för nivå för våra barn? Ska de också börja dricka cola i mängder?

  • Mon 9 Nov 2020 23:24
    #5

    Introducera du barnen for Mountain Dew så blir det inga problem med att de vill ha cola.

  • Mon 9 Nov 2020 23:53
    #6

    Då är jag nog lite som din sambo. Jag kan också dricka 2 - 3  liter Cola light om dagen och har gjort det i säkert 30 år. Jag lever än och några hälsoproblem har jag inte märkt än. Det är ju inte som om Cola skulle innehålla särskilt mycket koffein. De flesta människor som dricker kaffe får ju i sig mer koffein. Jag dricker då inte kaffe. 

  • Anonym (Hm)
    Mon 9 Nov 2020 23:59
    #7
    -1
    AndreaBD skrev 2020-11-09 23:53:05 följande:

    Då är jag nog lite som din sambo. Jag kan också dricka 2 - 3  liter Cola light om dagen och har gjort det i säkert 30 år. Jag lever än och några hälsoproblem har jag inte märkt än. Det är ju inte som om Cola skulle innehålla särskilt mycket koffein. De flesta människor som dricker kaffe får ju i sig mer koffein. Jag dricker då inte kaffe. 


    Cola innehåller mycket annat förutom koffein. Cola är frätande.
  • Anonym (S)
    Tue 10 Nov 2020 04:12
    #8

    Det är ju inte nyttigt förstås. Särskillt inte för tände3na.

    De två problem som kan finnas är väl om det påverkar ekonomin och om barnen får samma vanor. Men båda de sakerna kan ni säkert hantera.

    Hur barns läxläsning påverkas av att mamma dricker läsk har jag lite svårt att se.

  • Anonym (Först­år)
    Tue 10 Nov 2020 08:32
    #9

    Shit! 2-4 liter om dagen?! Hur sjutton kan hon få i sig så mycket vätska?! Hon måste ju gå på toan hela tiden. Vad säger hon när du frågar om varför hon dricker så mycket Cola varje dag? Kan hon inte tänka sig att minska till kanske 1 liter? 4 liter om dagen blir ju en jädra massa pengar, nåt som skulle kunna gå till nåt roligare. Ett beroende påverkar ju alla även om det är en sån banal sak som Cola som inte är farligt på så sätt men om hela personens liv kretsar om att dricka Cola, handla Cola osv så påverkar det så klart. Och inte minst ekonomiskt.

  • Tue 10 Nov 2020 08:38
    #10
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-09 23:59:56 följande:
    Cola innehåller mycket annat förutom koffein. Cola är frätande.
    Visst, för tänderna är det inte så bra. Men annars? Inte så farligt, faktiskt. Och framför allt INTE beroendeframkallande! 
  • Tue 10 Nov 2020 08:39
    #11

    Jag dricker också mycket cola light men det påverkar ju inte min vardag över huvud taget. Förstår inte hur det skulle kunna påverka läxläsningen??

  • Pentra
    Tue 10 Nov 2020 09:02
    #12
    +1
    AndreaBD skrev 2020-11-10 08:38:48 följande:
    Visst, för tänderna är det inte så bra. Men annars? Inte så farligt, faktiskt. Och framför allt INTE beroendeframkallande! 

    Jo, socker kan bli till en drog som är extremt beroendeframkallande. Så, visst kan man bli beroende av cola-drycker och andra extremsötade drycker. Cola-drycker har även den farligheten att de drar ur kalciumet ur skekettet så att man tillslut blir benskör. ... Mvh, Pentra
  • Tue 10 Nov 2020 11:37
    #13
    Pentra skrev 2020-11-10 09:02:06 följande:

    Jo, socker kan bli till en drog som är extremt beroendeframkallande. Så, visst kan man bli beroende av cola-drycker och andra extremsötade drycker. Cola-drycker har även den farligheten att de drar ur kalciumet ur skekettet så att man tillslut blir benskör. ... Mvh, Pentra
    Men jag dricker Cola light = ingen socker. 
  • Denkma­l81
    Sat 30 Jan 2021 13:20
    #14
    -1
    AndreaBD skrev 2020-11-10 08:38:48 följande:

    Visst, för tänderna är det inte så bra. Men annars? Inte så farligt, faktiskt. Och framför allt INTE beroendeframkallande! 


    Cola innehåller ju i princip bara skit.

    Det finns inga hälsovinster över huvud taget med att dricka det.

    Och det är beroendeframkallande med socker och koffein i mängd.

    Jag har aldrig träffat en fräsch och hälsosam människa som överkonsumerar läsk.
  • Sat 30 Jan 2021 16:21
    #15
    Denkmal81 skrev 2021-01-30 13:20:27 följande:
    Cola innehåller ju i princip bara skit.

    Det finns inga hälsovinster över huvud taget med att dricka det.

    Och det är beroendeframkallande med socker och koffein i mängd.

    Jag har aldrig träffat en fräsch och hälsosam människa som överkonsumerar läsk.
    Det behöver inte ha hälsovinster. Man äter mat för att få i sig nyttig näring. Bara det som man dricker inte skadar direkt, så tycker inte jag det är någon fara. 
Svar på tråden Min sambo är beroende av Coca-Cola