• Anonym (Vikten)

    Kraftig övervikt kan vårdcentralen hjälpa? (Anonyma svar tillåts)

    Har ett bmi nu på 31.

    Lyckas inte gå ner i vikt. Överäter trots att jag självklart vet hur man går ner i vikt så går det bara inte. Äter skräp får ångest o tänker att det ska bli annorlunda men lyckas inte.

    Går sakta men säkert upp i vikt.

    Var kan man få hjälp?

    Kan man vända sig till vårdcentralen?

  • Svar på tråden Kraftig övervikt kan vårdcentralen hjälpa? (Anonyma svar tillåts)
  • Anonym (jodå)

    Jo, du kan vända dig till vårdcentralen. De kommer förmodligen skicka dig till en dietist som kommer tala om för dig en massa saker du redan vet. Hade ditt bmi varit högra hade jag föreslagit att kolla om ditt landsting ha en viktenhet på något sjukhus/lassarett, de har oftast mer och bättre resurser och kunskap. Du kan förstås leta där du bor och kolla om de har någon bmi-gräns och vilken det är. Här är det 35.

    Köp en bok om mat och KBT eller MBT så länge och läs. Det är nämligen ofta det vi behöver, vi som vet exakt hur man gör men ändå inte lyckas.

  • Anonym (Viktväktarna)

    Om VC inte hjälper dig, försök med Viktväktarna eller Wellobe.

  • Glinda från Oz

    Jadå skrev ett väldigt bra inlägg. Vill också säga att det kan vara väldigt peppande att gå dit i alla fall, man lägger upp mål och det blir lättare att följa om man väger sig  framför någon annan och det skrivs in i ens journal. 

  • Anonym (MiaFia)

    Jag hade en väldigt bra dietist hos Vårdcentralen och fick delta i KBT i grupp, Starhemetoden vilket var enormt värdfullt för mig som har ett matmissbruk - använder mat för att självmedicinera min ångest. Min dietist hade gått utbildning för att leda Starhegrupper. 

    Lisbeth Starhes böcker brukar finnas på bibliotek så du kan kolla in dem om du känner för det. I min gruppbehandling följde vi inte det kostprogram som finns i boken utan alla hade individuella i samråd med dietisten. Jag åt t.ex. LCHF.

Svar på tråden Kraftig övervikt kan vårdcentralen hjälpa? (Anonyma svar tillåts)