• Sat 14 Nov 2020 17:03
    879 visningar
    3 svar
    3
    879

    Könsmognad

    Jag har två döttrar på 15 och 13 år. Ingen av dem verkar ha nått puberteten. För 13-åringen är det kanske inte så konstigt men jag är lite orolig för 15-åringen. Hennes bröst är knappt märkbara och hon har inte fått något hår där nere än. Hur vanligt är det att det dröjer så länge. Skall jag vara orolig?
    Vad gör jag?
    Ska jag vara orolig?
  • Svar på tråden Könsmognad
  • Anonym (Mamma­)
    Sat 14 Nov 2020 17:49
    #1

    Vad tycker de själva? Om någon av dem oroar sig kan du hänvisa dem till Umo. I vilket fall ska du inte visa din oro för dem! Det kommer bara att spä på i onödan. Du måste vara deras trygghet i sånt här.

  • Anonym (*)
    Sat 14 Nov 2020 17:57
    #2

    Att inte ha kommit i puberteten än när man är 15 låter sent, ja. Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen och höra om de anser att din dotter behöver träffa en läkare. Det kan ju röra sig om en hormonell störning. Jag antar att ingen av dina döttrar har fått sin första mens än?

  • Mon 16 Nov 2020 13:13
    #3
    Anonym (*) skrev 2020-11-14 17:57:12 följande:

    Att inte ha kommit i puberteten än när man är 15 låter sent, ja. Jag tycker du ska kontakta vårdcentralen och höra om de anser att din dotter behöver träffa en läkare. Det kan ju röra sig om en hormonell störning. Jag antar att ingen av dina döttrar har fått sin första mens än?


    Ja det stämmer
Svar på tråden Könsmognad