• Anonym (TS)
    Sat 14 Nov 2020 17:11
    3068 visningar
    7 svar
    7
    3068

    Söka nytt jobb under sjukskrivning

    Söker efter någon som varit i samma situation eller har tips hur man kommer vidare. Jag har varit sjukskriven pga psykisk ohälsa under några års tid. Har jobbat på samma arbetsplats hela tiden. Mår bättre nu och jobbar deltid, men känner inte att jag kommer klara av att komma tillbaka på heltid till den här arbetsplatsen, hade hoppats att det skulle gå men får nog inse att det inte kommer göra det då så mycket ångest är kopplat till just den här arbetsplatsen.

    Det är inte aktuellt att jobba heltid nu direkt men jag har funderat på att söka nytt jobb och se om något annat kan passa mig bättre. Även om själva processen att söka jobb ger mig mycket ångest. Är det någon som hittat nytt jobb under sjukskrivning pga psykisk ohälsa? Hur tar man upp att man varit sjukskriven men ev ny arbetsgivare? Vem lämnar man som referens? Vill inte lämna min nuvarande helst, tror inte att de kommer vara så positiva. Kan man ha sjukpenning på t ex halvtid och söka en annan tjänst som redan är halvtid eller kommer ens SGI att sänkas då?

    Är så många tankar som snurrar nu när jag börjar få mer energi, ska ringa FK och fråga såklart men tänkte att det vore skönt att få svar från någon som varit i samma situation. Tack för svar om du har orkat läsa!

  • Svar på tråden Söka nytt jobb under sjukskrivning
  • Anonym (Nej)
    Sat 14 Nov 2020 20:24
    #1

    Nej. Du får inte söka jobb som sjukskriven. Då är du arbetsför och ska inte vara sjukskriven.

  • Anonym (Mia)
    Sat 14 Nov 2020 20:52
    #2
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-14 20:24:45 följande:

    Nej. Du får inte söka jobb som sjukskriven. Då är du arbetsför och ska inte vara sjukskriven.


    Men hur tänkte du där?!?!

    Klar att man kan söka andra jobb! Självklart måste man avbryta sjukskrivningen innan man börjar på den nya tjänsten, men det säger ju sig själv.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sat 14 Nov 2020 21:49
    #3
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-14 20:24:45 följande:

    Nej. Du får inte söka jobb som sjukskriven. Då är du arbetsför och ska inte vara sjukskriven.


    Jag har inte sökt något jobb än, vet att jag måste prata med FK innan, undrade om någon varit i samma situation och hade någon idé hur man ska tänka för att komma vidare.
  • Sat 14 Nov 2020 23:54
    #4
    Anonym (Nej) skrev 2020-11-14 20:24:45 följande:

    Nej. Du får inte söka jobb som sjukskriven. Då är du arbetsför och ska inte vara sjukskriven.


    Självklart för man söka jobb under en sjukskrivning. Att söka jobb kan inte jämföras med att vara arbetsför och jobba.
  • Sat 14 Nov 2020 23:56
    #5
    Anonym (TS) skrev 2020-11-14 21:49:08 följande:

    Jag har inte sökt något jobb än, vet att jag måste prata med FK innan, undrade om någon varit i samma situation och hade någon idé hur man ska tänka för att komma vidare.


    Vad är det du ska prata med fk om ? Säk jobb om du vill, gå på intervjuer men du måste dock avbryta sjukskrivningen innan du påbörjar ditt nya jobb.

    Jag har varit i samma sits, var sjukskriven och bytte jobb med efter att min sjukskrivning var färdig. Jag sökte dock inte jobbet utan blev headhuntet. Var också sjukskriven för psykisk ohälsa.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 15 Nov 2020 08:41
    #6
    EpicF skrev 2020-11-14 23:56:20 följande:

    Vad är det du ska prata med fk om ? Säk jobb om du vill, gå på intervjuer men du måste dock avbryta sjukskrivningen innan du påbörjar ditt nya jobb.

    Jag har varit i samma sits, var sjukskriven och bytte jobb med efter att min sjukskrivning var färdig. Jag sökte dock inte jobbet utan blev headhuntet. Var också sjukskriven för psykisk ohälsa.


    Det står på hemsidan att man ska prata med dem innan man söker nytt jobb.

    Problemet för mig är att jag är osäker på om jag kommer kunna komma upp i heltid alls de närmsta åren. Just nu jobbar jag 25% bara, men av flera olika anledningar funkar det inte att jag är på den här arbetsplatsen. Min arbetsgivare är ganska tydliga med att de inte tycker att jag passar för det här jobbet och jag får inga arbetsuppgifter. Eftersom jag varit sjukskriven så länge vill jag trappa upp långsamt, vilket min läkare också tycker, men känns som att jag inte blir frisk av den här arbetsmiljön heller.
  • Anonym (Nej)
    Sun 15 Nov 2020 16:57
    #7
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-14 20:52:09 följande:

    Men hur tänkte du där?!?!

    Klar att man kan söka andra jobb! Självklart måste man avbryta sjukskrivningen innan man börjar på den nya tjänsten, men det säger ju sig själv.


    FK talade om det för mig. Så säger bara vad dom sa!
Svar på tråden Söka nytt jobb under sjukskrivning