• Sun 15 Nov 2020 22:13
    520 visningar
    5 svar
    5
    520

    Panik! Behöver tips, råd & uppmuntran!

    Hej,

    Vår dotter är snart 6 månader och sover i princip bara på mig, det har varit så sedan hon föddes. Jag liggammar delar av nätterna men annars sover jag halvsittandes med dottern snuttandes på mig.

    Hon har totalvägrat både napp och flaska trots MÅNGA försök med massvis av olika modeller och storlekar samt innehåll (bröstmjölk, ersättning av olika fabrikat). Hon spottar bara ut både napp och flaska.

    Om hon inte får snutta som hon vill protesterar hon mycket HÖGLJUTT och jag låter henne få som hon vill eftersom vårt äldre barn vaknar av skriken/gråten. Dessutom bor vi i ett mycket lyhört lägenhetshus. Gråtmetoder går därför bort, om inte annat, av den anledningen.

    Hennes äldre syster sov på mig tills jag slutade amma henne vid 4 månaders ålder då vi gick över till ersättning. Efter det sov hon mycket bättre och själv. Den äldre dottern tog även napp vilket gjorde att vi kunde turas om att pilla in den när hon vaknade på kvällen/natten. Men denna bebisen vägrar som sagt.

    Jag är trött på att vara mänsklig napp.

    Jag är trött på att sova sittandes.

    Jag är trött på att aldrig kunna gå iväg 2-3 timmar på kvällen (hon vaknar ofta flera gånger på kvällen tills jag lägger mig och hon får ligga där och snutta).

    Jag känner mig kvävd och har svårt att se ljus i tunneln, ska hon sova på mig när hon är 1,5 år också? Även när hon börjar äta mer mat kommer hon vilja fortsätta snutta nätterna igenom, helt övertygad. Jag fattar att det kommer en dag (när hon är 2?) då hon självvalt inte kommer vilja sova så här men jag vet inte om jag fixar nuvarande upplägg så länge till. Det har skett 0% framgång med hennes sömn under de senaste 3 månaderna så börjar tappa hoppet om att detta ska lösa sig av sig självt.

    Eftersom hon vägrar napp och flaska är det i princip bara jag som kan trösta. Hennes pappa försöker ofta ofta, varje kväll men det urartar bara till panik-skrik, om inte jag kommer och låter henne snutta.

    Vad gör man? Hur har ni gjort? Ge en desperat människa alla tips och råd ni har!

    Mvh,

    Den mänskliga nappen

  • Svar på tråden Panik! Behöver tips, råd & uppmuntran!
  • Sun 15 Nov 2020 22:33
    #1

    Så här har jag gjort:
    Jag har ammat på kvällen. Helst framför TV:n, för annars har jag blivit lite stressad och försökt skynda på sömnen - och det går inte. När babyn har somnat, så har jag lagt ner den på golvet. Haft en mjuk bädd där med ett gammalt täcke som underlag. De flesta spädbarn sover bättre och tryggare där det är lite ljus och ljud. Kanske det luktar olika också, så de reagerar om man bär in dem i ett annat rum, jag vet faktiskt inte.

    Jag har alltså lagt babyn i TV-rummet på golvet. Sänkt ljudet på TV:n och dämpat belysningen. Om den har vaknat till när jag lagt den, så har jag satt mig på golvet bredvid och hållit en arm över den. Kanske babyn har vaknat till efter 10 minuter, men kanske den har sovit hela kvällen. Varje gång den vaknat har jag kollat först om det räcker att klappa lite i rumpan, men annars har jag tagit upp och ammat precis som första gången.

    När jag själv gått och lagt mig, så har jag tagit med babyn till min säng.

    Nej, jag har kanske inte kunnat lämna hemmet på kvällarna, men jag har kunnat gå på toaletten, äta eller duscha. Och jag har ju vetat att det var övergående. Förr eller senare har jag slutat amma och då har jag varit jäkligt glad att ungarna inte vant sig vid napp, för den är jobbig att vänja av.

  • Mon 16 Nov 2020 08:19
    #2
    lövet2 skrev 2020-11-15 22:33:24 följande:

    Så här har jag gjort:

    Jag har ammat på kvällen. Helst framför TV:n, för annars har jag blivit lite stressad och försökt skynda på sömnen - och det går inte. När babyn har somnat, så har jag lagt ner den på golvet. Haft en mjuk bädd där med ett gammalt täcke som underlag. De flesta spädbarn sover bättre och tryggare där det är lite ljus och ljud. Kanske det luktar olika också, så de reagerar om man bär in dem i ett annat rum, jag vet faktiskt inte.

    Jag har alltså lagt babyn i TV-rummet på golvet. Sänkt ljudet på TV:n och dämpat belysningen. Om den har vaknat till när jag lagt den, så har jag satt mig på golvet bredvid och hållit en arm över den. Kanske babyn har vaknat till efter 10 minuter, men kanske den har sovit hela kvällen. Varje gång den vaknat har jag kollat först om det räcker att klappa lite i rumpan, men annars har jag tagit upp och ammat precis som första gången.

    När jag själv gått och lagt mig, så har jag tagit med babyn till min säng.

    Nej, jag har kanske inte kunnat lämna hemmet på kvällarna, men jag har kunnat gå på toaletten, äta eller duscha. Och jag har ju vetat att det var övergående. Förr eller senare har jag slutat amma och då har jag varit jäkligt glad att ungarna inte vant sig vid napp, för den är jobbig att vänja av.


    Hej och tack för svar. Intressant, ska absolut testa att låta henne sova i vardagsrummet istället. Hon har ofta svårt att komma till ro och äta/somna när det händer saker omkring men värt ett försök. Känns dock som att det inte kommer att förändra att hon kommer vilja ligga på mig och snutta på mig nätterna igenom :(

    Gjorde din bebis det? Alltså snuttade på dig som en napp?

    Såklart skönt att slippa sluta med napp men hade ändå hellre tagit den fighten. Va en jobbig helg med äldre dottern sen va nappen väck.
  • Mon 16 Nov 2020 15:23
    #3

    Puff

  • Mon 16 Nov 2020 21:50
    #4
    Meowbaby skrev 2020-11-16 08:19:17 följande:
    Gjorde din bebis det? Alltså snuttade på dig som en napp?
    Jag har sett på det ur en annan vinkel. Det är naturligt att babyn ligger och snuttar på mig på nätterna. De flesta av ungarna har gjort det. Bara två av dem har sovit hela nätter i den åldern. En napp är något man använder som ersättning för den äkta varan. Jag har alltså inte sett mig som en mänsklig napp, utan jag har sett nappen som en konstgjord plastpryl som ersätter bröstet.
  • Tue 17 Nov 2020 11:03
    #5
    lövet2 skrev 2020-11-16 21:50:55 följande:

    Jag har sett på det ur en annan vinkel. Det är naturligt att babyn ligger och snuttar på mig på nätterna. De flesta av ungarna har gjort det. Bara två av dem har sovit hela nätter i den åldern. En napp är något man använder som ersättning för den äkta varan. Jag har alltså inte sett mig som en mänsklig napp, utan jag har sett nappen som en konstgjord plastpryl som ersätter bröstet.


    Förstår hur du menar. Vid vilken ålder på barnet har det slutat snutta nätterna igenom/sovit på dig? Vid vilken ålder har du kunnat lämna hemmet ett par timmar kvällstid?
Svar på tråden Panik! Behöver tips, råd & uppmuntran!