• Anonym (pålle­)
    Sun 15 Nov 2020 23:58
    2397 visningar
    19 svar
    -1
    19
    2397

    Vad gör min dotter hos äldre män

    Jag har en 15-årig dotter som är mycket hästintresserad och hon tillbringar en stor del av sin fritid i ett stall. Stallet ägs av en ensamstående man i 50-års åldern. Han verkar juste och trevlig. Vad som har slagit mig är om de gör nånting mer tillsammans än att hålla på med hästarna.



    Jag vet inte hur jag ska ta upp det här med henne utan att göra henne ledsen så att hon kanske slutar med sitt hästintresse och hittar andra mindre bra fritidsintressen.



    Är det hela världen om de gör det jag misstänker? Gör jag fel som inte tar upp mina tankar med dottern?

  • Svar på tråden Vad gör min dotter hos äldre män
  • Mon 16 Nov 2020 00:37
    #1

    Om mannen har sex med din dotter då är det fel. Hon är bara 15 och han är 50. Vore hon 20+ ja då vore det en annan sak. Men nu är hon ett barn. Med det sagt så är det inte några bevis för att det är så. Därför bör du vara försiktig och försöka lista ut hur det är. Jag skulle dock vara lite vaksam. Hästtjejer går lätt att utnyttja för män som vill det. Ett tips är att lyssna på dokumentären hästgården. Den är i flera avsnitt men den visar att man inte ska vara för naiv som förälder.

    sverigesradio.se/gruppsida.aspx&grupp=26204

  • Anonym (tobbe­)
    Mon 16 Nov 2020 00:38
    #2

    Verkar som det blev galet med länken,

    sverigesradio.se/gruppsida.aspx&grupp=26204

  • Anonym (tobbe­)
    Mon 16 Nov 2020 00:41
    #3

    Men va fan blir det fel hela tiden. Jag gör ett sista försök och länkar till första avsnittet fungerar det inte nu då får du googla på hästgården.

    sverigesradio.se/avsnitt/1086323b

  • Mon 16 Nov 2020 06:32
    #4
    +4

    Hon kanske desperat söker en normal föräldrafigur? En förälders grubblande på om det är hela världen om en 50 åring ligger med ens 15 åring är givetvis något som speglar en bristande föräldraförmåga rent generellt.

  • Anonym (Hanna­)
    Mon 16 Nov 2020 06:35
    #5
    +4

    Fast snälla någon. Vad har du ens för belägg för dina misstankar? Ta en snack rent generellt mot dotter om att säga nej och att man inte behöver göra saker man inte vill och bygg ett förtroende för dottern så hon vågar vända sig till dig OM något händer.

  • Anonym (kaffe­draken­)
    Mon 16 Nov 2020 07:20
    #6
    Ocdkille skrev 2020-11-16 00:37:14 följande:

    Om mannen har sex med din dotter då är det fel. Hon är bara 15 och han är 50. Vore hon 20+ ja då vore det en annan sak. 


    Nej, inte ens då är det ok. Jag var kär i en tjej på 24, jag är 20 år äldre. Hon var inte vuxen. Hade nyss gått ur gymnasiet.
  • Anonym (pålle­) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 07:33
    #7

    Jag har faktiskt inga belägg för mina misstankar att hon ligger med honom. Har pratat en del med henne om att man som tjej inte är tvungen att ha sex. Båda måste vilja det och känna för det.

    Har också pratat om att det finns män som utnyttjar tjejer.

    Att jag skriver att det inte är hela världen beror på att det jag sett av den här männen är att han är en omtänksam person som bryr sig om andra. Och att jag har svårt att se honom som en snuskgubbe som utnyttjar situationen.

    Kanske är jag för naiv.

    Mina egna erfarenheter finns nog också med i bilden. Första gången för mig skedde när jag var 17 med en man som var 20 år äldre och det var ingen skräckupplevelse. Han var mycket omtänksam och respektfull.

  • Anonym (kaffe­draken­)
    Mon 16 Nov 2020 07:46
    #8
    Anonym (pålle) skrev 2020-11-16 07:33:38 följande:

    Jag har faktiskt inga belägg för mina misstankar att hon ligger med honom. Har pratat en del med henne om att man som tjej inte är tvungen att ha sex. Båda måste vilja det och känna för det.

    Har också pratat om att det finns män som utnyttjar tjejer.

    Att jag skriver att det inte är hela världen beror på att det jag sett av den här männen är att han är en omtänksam person som bryr sig om andra. Och att jag har svårt att se honom som en snuskgubbe som utnyttjar situationen.

    Kanske är jag för naiv.

    Mina egna erfarenheter finns nog också med i bilden. Första gången för mig skedde när jag var 17 med en man som var 20 år äldre och det var ingen skräckupplevelse. Han var mycket omtänksam och respektfull.


    Jag skulle inte ha varit med en tjej på 17, när jag var 37. Men jag var kär i en tjej som var 24, jag är 20 år äldre. De flesta tyckte det var fel, att hon var för ung. Vad tycker du?
  • Anonym (kaffe­draken­)
    Mon 16 Nov 2020 07:49
    #9
    Anonym (pålle) skrev 2020-11-16 07:33:38 följande:

    Jag har faktiskt inga belägg för mina misstankar att hon ligger med honom. Har pratat en del med henne om att man som tjej inte är tvungen att ha sex. Båda måste vilja det och känna för det.

    Har också pratat om att det finns män som utnyttjar tjejer.

    Att jag skriver att det inte är hela världen beror på att det jag sett av den här männen är att han är en omtänksam person som bryr sig om andra. Och att jag har svårt att se honom som en snuskgubbe som utnyttjar situationen.

    Kanske är jag för naiv.

    Mina egna erfarenheter finns nog också med i bilden. Första gången för mig skedde när jag var 17 med en man som var 20 år äldre och det var ingen skräckupplevelse. Han var mycket omtänksam och respektfull.


    Jag träffade en tjej som var 22, jag är 25 år äldre. Det var hon som kontaktade mig. Hennes egen mamma tyckte det var ok, då hon känner mig, och vet att jag är schysst. Inget hände mellan oss, men jag hade velat, om hon hade velat. Vad tycker du om det?
  • Anonym (herre­gud)
    Mon 16 Nov 2020 07:59
    #10
    -3

    Är du på riktigt eller är du en man med dessa fantasier om att locka tonåringar med att äga hästar!?

    Om du är på riktigt: är du galen!? Du misstänker att en pedofil utnyttjar din dotter men du undrar om det är så himla hemskt. Ja, det är hemskt! Din dotter får men för livet och du sviker henne. Pedofiler är noga med att vara trevliga och icke slemmiga inför andra vuxna, annars kan de inte hålla på som de gör med ungdomarna. 

    Ta kontakt med BUP. Skaffa samtalskontakt till dottern.

    Det är välkänt att hästsporten dras med många pedofiler.

    Hur kan du skriva som du gör att du tror att det är bättre att utnyttjas sexuellt än att få andra mindre bra intressen! Jag lovar dig att hon kommer att få mindre bra intressen om hon utnyttjas sexuellt och inte får hjälp. Hon kommer att försöka självmedicinerar sitt dåliga mående. 

  • Anonym (Q)
    Mon 16 Nov 2020 08:54
    #12

    Du ska inte prata med din dotter och förstöra hennes stora nöje! Du säger själv att det inte finns nån grund för dina tankar, så du måste fatta att allt det där sitter i ditt huvud, färgat av dina egna upplevelser. Du behöver antagligen terapi om du projicerar ditt eget liv på din dotter och fortfarande efter så lång tid inte lyckats lägga det bakom dig.

  • Anonym (pålle­) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 09:18
    #12

    Jag är ingen man, Jag är en ensamstående mamma.
    Du är upprörd över mina tankar vilket jag till viss del kan förstå. Jag vill absolut inte att hon ska ha sex med någon snuskgubbe som utnyttjar henne. Men låt mig förklara mig även om du inte håller med.
    Hon är i den åldern att sex börjar bli intressant. Vad jag vet är att många killar i den åldern är ute efter trof'eer och att de hetsar tjejerna till att ha sex utan skydd och att de inte vågar säga nej. Det är oftast snabbt överstökat utan att tjejen har hunnit känna så mycket.
    Mitt värsta senario är att hon kommer hem och berättar att hon är gravid med nån trof'ejagande kille.
    Jag har pratat mycket med min dotter om att båda ska vilja ha sex och att det ska ske på bådas villkor. Och att man skyddar sig.

  • Anonym (pålle­) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 09:21
    #13

    Tack Q för dina synpunkter. Kanske är det så

  • Anonym (pålle­) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 09:39
    #14

    Det som är absolut viktigast är att det är nåt som båda vill och att det inte finns någon utnyttjandesituation. Det får inte heller vara så att det bara är den ena som får ut nåt av det.
    Om ni båda vill så ser jag inget konstigt  med det

  • Anonym (herre­gud)
    Mon 16 Nov 2020 09:42
    #15
    Anonym (pålle) skrev 2020-11-16 09:18:58 följande:

    Jag är ingen man, Jag är en ensamstående mamma.

    Du är upprörd över mina tankar vilket jag till viss del kan förstå. Jag vill absolut inte att hon ska ha sex med någon snuskgubbe som utnyttjar henne. Men låt mig förklara mig även om du inte håller med.

    Hon är i den åldern att sex börjar bli intressant. Vad jag vet är att många killar i den åldern är ute efter trof'eer och att de hetsar tjejerna till att ha sex utan skydd och att de inte vågar säga nej. Det är oftast snabbt överstökat utan att tjejen har hunnit känna så mycket.

    Mitt värsta senario är att hon kommer hem och berättar att hon är gravid med nån trof'ejagande kille.

    Jag har pratat mycket med min dotter om att båda ska vilja ha sex och att det ska ske på bådas villkor. Och att man skyddar sig.


    Ditt värsta scenario borde vara att någon vuxen hon är i beroendeställning till, utnyttjar henne sexuellt! Du kan inte vara sann som tänker att värsta scenariot vore att en jämnårig sexpartner! Tror dig inte en sekund!
  • Anonym (herre­gud)
    Mon 16 Nov 2020 09:42
    #16
    Anonym (pålle) skrev 2020-11-16 09:18:58 följande:

    Jag är ingen man, Jag är en ensamstående mamma.

    Du är upprörd över mina tankar vilket jag till viss del kan förstå. Jag vill absolut inte att hon ska ha sex med någon snuskgubbe som utnyttjar henne. Men låt mig förklara mig även om du inte håller med.

    Hon är i den åldern att sex börjar bli intressant. Vad jag vet är att många killar i den åldern är ute efter trof'eer och att de hetsar tjejerna till att ha sex utan skydd och att de inte vågar säga nej. Det är oftast snabbt överstökat utan att tjejen har hunnit känna så mycket.

    Mitt värsta senario är att hon kommer hem och berättar att hon är gravid med nån trof'ejagande kille.

    Jag har pratat mycket med min dotter om att båda ska vilja ha sex och att det ska ske på bådas villkor. Och att man skyddar sig.


    Ditt värsta scenario borde vara att någon vuxen hon är i beroendeställning till, utnyttjar henne sexuellt! Du kan inte vara sann som tänker att värsta scenariot vore att en jämnårig sexpartner! Tror dig inte en sekund!
  • Anonym (pålle­) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 09:57
    #17

    Det absolut bästa är om hon berättar att hon haft sex med en kille som hon tycker om och att de använde skydd.
    Att hon blir utnyttjad av ung eller äldre är det sämsta senariot

  • Mon 16 Nov 2020 10:16
    #18

    Att hon spenderar mycket tid i stallet är inget konstigt i sig, det är en tidskrävande hobby och det är inte svårt att spendera hela dagarna i stallet. Det blir ett andra hem bokstavligt talat.

    Jag tycker du ska vara försiktig med att projicera din historia och dina nojor på andra när du inte har några som helst belägg för det. Stallägaren verkar vara sjysst och reko säger du, dottern har inte sagt eller gjort något som borde göra dig misstänksam. Det är troligen helt oskyldigt, de mockar och bär hö och pratar häst. Dessutom är de väl knappast ensamma där, är din dotter den enda som har sin häst uppstallad där? Det kryllar väl av tjejer och tanter i stallet och för stallägaren är din dotter bara ännu en hästtjej.

    Enda anledningen för dig att misstänka något är för att han är man, skulle du tänka likadant om det var en kvinna? Hon kan ju vara lesbisk?

    Varför inte engagera dig i din dotters intresse och börja hänga själv i stallet? Då får du mer insyn och märker väl om det nu skulle vara några slags vibbar mellan stallägaren och din dotter. Många mammor är med i stallet, hjälps åt med att sköta hästen och tittar på när dottern rider. Det blir ett gemensamt intresse och som ponnymamma får du en unik möjlighet att umgås med din tonårsdotter. Du kanske ska prova på att börja rida själv?

    Var glad att din dotter har hittat en så fostrande bra hobby, som både tränar kroppen och lär henne bli ansvarstagande, modig och tydlig. Dessutom tar den så mycket tid och innebär tidiga morgnar mm att hon inte hinner springa med killar, festa och dricka (för risken att hon ska träffa på dåliga killar är 1000 gånger större utanför stallet!)

  • Anonym (pålle­) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 11:20
    #19

    Tack Silverjenny föe dina kloka och konstruktiva synpunkter.
    En del svar har gjort att jag känner mig som en ansvarslös mamma som inte bryr sig.
    Som du skriver så dyker såna här tankar enbart upp när det är män inblandade. En bekant till mig hade en dotter som var mycket hos en äldre kvinna från det att hon var 13. Långt senare fick hon veta att den här kvinnan var lesbisk och faktiskt hade varit intim med dottern utan att min bekanta hade misstänkt något. Det här kom fram långt senare.
    Jag har faktiskt varit i stället en hel del och tycker att det är trevligt. Jag har också varit hemma hos honom flera gånger och fikat.
    Det är inte så att jag önskar att min dotter ska ligga med honom. I synnerhet inte om det är fråga om ett utnyttjande av sin ställning.
    Det värsta scenariot är det du skriver att hon är ute och härjar och dricker sprit och blir utnyttjad av killar.
    Lika illa skulle det vara om jag märker att hon mår dåligt och det kommer fram att hon har blivit utnyttjad av mannen.
    Det näst värsta är att hon blir gravid.
    Om hon skulle berätta att hon haft samlag med mannen skulle jag väl inte jubla precis. Men jag skulle lägga ner mycket tid på att få fram varför det skedde. Om det inte var ett tvång och hon inte verkade må dåligt av det har jag faktiskt svårt att se det som en större katastrof än något av de andra scenarierna.
    Sen får den som vill tycka att jag är ansvarslös.
    Och till sist. Jag har inga belägg för att det har skett något mellan dem

Svar på tråden Vad gör min dotter hos äldre män