• Anonym (Mamma­)
    Tue 17 Nov 2020 11:14
    4976 visningar
    179 svar
    -1
    179
    4976

    Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?

  • Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?
  • Anonym (K)
    Tue 17 Nov 2020 11:17
    #1

    Eftersom vi inte bor i Sthlm så blir det noll kronor. Hade vi bott i Sthlm hade vi sagt åt barnen att det är bättre att satsa på en villa direkt.

  • Anonym (M)
    Tue 17 Nov 2020 11:24
    #2

    Oj det var generöst. Varken jag eller sambo fick en krona för att köpa boende. Vi jobbade ihop det själva.

    Vi lär ha andra möjligheter till våra framtida barn än vad våra föräldrar så vi lär spara pengar till dom men inte som ni tänker. Vad hände med att jobba och kämpa för att få något fint? Sen kanske man kan bidra till saker som "ingår" när man köper hus/lägenhet. Är ju väldigt mycket som man oftast inte har.

  • Jonnyn­ilsson
    Tue 17 Nov 2020 11:25
    #3

    Svårt att säga, det beror på vad ungarna hittar för boende. Dottern vill köpa vårt hus (hennes barndomshem) men vi är inte beredda att lämna huslivet ännu. Och den enorma värdeökningen gör det riktigt svårt för ungdomarna att få ihop tillräckligt kapital. Även med hjälp från föräldrarna. Vi har dock inte så värst mycket frigjort kapital eftersom det är bundet i vår fastighet och andra kapitalvaror.

  • Anonym (Ä)
    Tue 17 Nov 2020 11:43
    #4

    0:-

    - De jobbar från väldigt tidig ålder (13-14).

    - Bor de hemma när de studerar på högskola sparar de studielånet till kontantinsats.

    - Har de inte råd får de helt enkelt köpa något billigare.

    - Vi har istället lagt in 20% som en investering och får tillbaka den procenten av vinsten sen.

  • Tue 17 Nov 2020 11:47
    #5

    Jag fick låna ca 200 k av mina föräldrar till kontantinsats. Resten sparade jag ihop själva (ca 275 k). Så i praktiken hade jag en högre belåningsgrad än 85%. Med dagens låga räntor kändes det oproblematiskt.

  • Anonym (beror på så mycket­....)
    Tue 17 Nov 2020 12:17
    #6
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-17 11:14:18 följande:

    Eftersom vi bor i Sthlmsområdet och det krävs 15% som minsta kontantinsats räknar vi på att bidra med 300 tkr till varje barn. Det är några år bort än så förhoppningsvis kanske dom också kommer hinna extrajobba lite eller kanske så använder vi ev. studielån för att spara aktier/fonder för att göra det ännu lättare att få sitt första boende.

    Vad har ni andra för taktik?


    Det beror på. De är bara 7 år än så länge och mycket kan hända. En del av det vi tänkt som deras sparande (har inget direkt bundet i deras namn utom lite försäkringspengar från ett ärr) har gått till en andelslägenhet i Vemdalen som vi kommer att ha betalt av om 10 år. Vi amorterar på vårt boende och kommer att kunna göra ett tilläggslån där om det behövs när det är dags för dem att flytta, alternativt att vi säljer bostaden och köper något mindre och billigare till oss själva och de får del av vinsten.

    Kommer att ställa dem i bostadsköer så fort det går i Stockholm och vår hemkommun för att de ska ha chansen på ungdomsbostäder. 

    Sen kommer vi att uppmuntra dem både att jobba, spara och plugga vidare så att de får chansen på ett jobb med bra inkomstutveckling. Just nu är båda inställda på att bli byggingenjörer

    Om räntorna är låga när de pluggar på högskolan och de fortfarande bor hemma då så kommer vi uppmuntra om att ta studielån och investera lånedelen så att de själva har sparat ihop ett sparkapital när de sen får jobb. 
  • Anonym (Buske­)
    Tue 17 Nov 2020 12:32
    #7
    Anonym (K) skrev 2020-11-17 11:17:11 följande:

    Eftersom vi inte bor i Sthlm så blir det noll kronor. Hade vi bott i Sthlm hade vi sagt åt barnen att det är bättre att satsa på en villa direkt.


    En villa i vilken stad då? En villa i Stockholm kostar 6,2 miljoner i snitt, så det är inte direkt något som de flesta 18-20-åringar kan köpa på egen hand. 

    De flesta får börja med en etta och kanske till och med köpa den tillsammans med en pojkvän/flickvän. 

    Jag kommer att bidra med så mycket jag kan, tror att jag kan ha sparat ihop några hundratusen till 18-årsdagen.
  • Anonym (eee)
    Tue 17 Nov 2020 12:52
    #8

    Jag är inte säker på att vi kommer kunna ge dem något alls, möjligen att de kan få låna av oss. Nu är det inte dags än som tur är. 

  • Anonym (Elin7­9)
    Tue 17 Nov 2020 13:01
    #9

    Jag vet ju inte alls idag, var de kommer att vilja bosätta sig någonstans när de blir vuxna.
    Vi har två barn och givetvis vill vi gärna hjälpa om vi kan men vi har inga hundratusentals kronor att ge dem bara sådär.

    Det vi har sagt är att de är välkomna att bo hemma så länge de studerar, om de väljer att göra det i närheten. Typ i Stockholm eller Uppsala. Ska de iväg och plugga på annan ort så får de väl söka studentboende, dela med kompisar eller hur man nu ordnar det på den orten så att säga.

    Och sen givetvis kan de väl fortsätta bo hemma en stund efter det också så länge det finns en plan. Vill de sen bo kvar här (stor-Stockholm) så får vi väl se hur förutsättningarna ser ut då, får vår del torde det vara minst 10 år kvar innan det är aktuellt. 

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 17 Nov 2020 13:03
    #10
    -1
    Anonym (M) skrev 2020-11-17 11:24:41 följande:

    Oj det var generöst. Varken jag eller sambo fick en krona för att köpa boende. Vi jobbade ihop det själva.

    Vi lär ha andra möjligheter till våra framtida barn än vad våra föräldrar så vi lär spara pengar till dom men inte som ni tänker. Vad hände med att jobba och kämpa för att få något fint? Sen kanske man kan bidra till saker som "ingår" när man köper hus/lägenhet. Är ju väldigt mycket som man oftast inte har.


    Saken är ju den att har man inte en hygglig slant och kan köpa in sig på ett bättre område så riskerar barnen att hamna i ett otryggt område och där vill jag definitivt inte ha dom. Kötiderna på hyresrätt i bättre områden är på tok för långa för att hinna bli aktuella som första boende och bostadsrätter i sämre områden här i närheten kostar minst 1 mille.
Svar på tråden Hur mycket ger ni barnen till första kontantinsatsen?