• NinniT
    Äldre 19 Mar 23:24
    28697 visningar
    30 svar
    30
    28697

    Läggdagstid för ungdomar?

    Jag är bonusmamma till 1 kille och 2 tjejer på 13, 11 och 10 år och jag tycker ofta att de är uppe för länge på kvällarna. När går era kids och lägger sig på skolkvällar respektive helger?


    Ninni - mamma till Linnéa född 29 okt. 2005
  • Svar på tråden Läggdagstid för ungdomar?
  • anna68
    Äldre 19 Mar 23:27
    #1

    Min tioåring får lägga sig vid 20.30 och får läsa till 21.00 på vardagar. Fredagar och lördagar har vi ingen speciell läggtid...det brukar bli vid 22.30-23.00.

  • ishack­a
    Äldre 19 Mar 23:30
    #2

    jag har inga tonåringar, men har ju varit en själv.
    min åsikt är att man vid 13års ålder bör anses kapabel att avgöra sina läggtider själv.

  • Jesssi­caaa
    Äldre 19 Mar 23:32
    #3

    jag har inte heller haft några speciella läggtider direkt..bara att då jag pendlade 6 mil till skolan för två år sen och skulle upp halv sex så ville mina föräldrar att jag skulle va i säng senast 23 för att orka...

  • gemell­i
    Äldre 19 Mar 23:33
    #4

    Mina 11-åringar ska ligga i sängen kl 21.00 på vardagar.
    Helger får dom vara uppe så länge dom orkar, dom dagarna dom inte har träningar eller matcher dagen efter.

  • A73H
    Äldre 19 Mar 23:34
    #5

    13 åringen kan kanske lägga sig 22.00 och de andra 21.00? Fast det är svårt med olika läggtider, men viktigt att skilja på barnen ändå!
    Ishacka: Vet inte om jag håller med dig att en 13 åring generellt kan anses vara kapabel att själv avgöra när h*n ska lägga sig, och finns det fler barn är det nästan nödvändigt att ha en tid. Däremot är det klart att man måste vara flexibel - det är jätteviktigt för en tonåring att få förtroendet att själv avgöra ibland, men man kan ha en tid som hållpunkt ändå!

  • ishack­a
    Äldre 19 Mar 23:37
    #6

    A73H

    jag tror det, men som sagt har jag ingen erfarenhet av att vara förälder till en tonåring.

  • A73H
    Äldre 19 Mar 23:39
    #7

    Och vet du, det är helt okej!

  • Äldre 19 Mar 23:40
    #8

    Mina töser på 11 och 13 år lägger sig mellan 8 och 9 på vardagar beroende på fritidsaktiviteter och vid 10 på fredag och lördag.
    Pojken på 14,5 år lägger sig mellan 9 och 10 på vardagar och senast 11 på fredag och lördag.
    Jag tycker inte de behöver vara uppe senare för de ska orka med skolan och på helgerna får de inte ligga längre än till 10! Jag tycker det är synd att sova bort hela dagen.

  • Äldre 19 Mar 23:40
    #9

    Mina stora tjejer på elva och tretton år går och lägger sej runt elva på vardagarna och när de vill på helgerna (om vi inte ska upp tidigt dagen efter). De går upp halv åtta på vardagarna. Vi är inte så noga på att de ska lägga sej en viss tid nu när de är så stora. Vi försöker lära våra barn att ta ansvar och det här är en bra sak att ansvara för själva.

  • Jesssi­caaa
    Äldre 19 Mar 23:43
    #10

    cissela- hur orkar dina tjejer kliva upp till skolan om de lägger sig vid elva? låter sent men vad vet jag

Svar på tråden Läggdagstid för ungdomar?