• Thu 19 Nov 2020 15:17
    3456 visningar
    14 svar
    14
    3456

    Har man overall på bebisen inuti åkpåsen?

    Har en tvåmånaders och i nuläget har hon en tjockare fleeceoverall när hon ligger i åkpåsen. Åkpåsen är fodrad med vad jag antar är ull så den i sig är varm. Men nu när/om det blir vinter på riktigt så undrar jag om hon behöver en riktig overall i åkpåsen?

  • Svar på tråden Har man overall på bebisen inuti åkpåsen?
  • Thu 19 Nov 2020 15:18
    #1

    Oj, det låter väldigt varmt med overall i åkpåse. Jag vet inte var du bor, men båda barnen har enbart haft ulloverall och eventuellt en filt över sig i liggdelen på vintern.

  • Thu 19 Nov 2020 15:29
    #2

    Svårt de där med hur man ska klä sina små i vagn. Men än så länge har min nu ett tag haft åkpåsen och enbart vanliga ?inomhus?kläder i. Åkpåsen i sig är varm, från voksi med typ dun i. Fleecekkäder i påsen hade hon svettats i.

    Men nu när det börjar bli ännu kallare runt nollan, kommer hon ha fleece under.

    Hon ligger ned i sittdelen.. så när hon sitter upp i påsen tänkte jag fleecematerial å sen jacka plus mössa å så givetvis

  • Thu 19 Nov 2020 16:10
    #3
    LaFontaine skrev 2020-11-19 15:18:57 följande:

    Oj, det låter väldigt varmt med overall i åkpåse. Jag vet inte var du bor, men båda barnen har enbart haft ulloverall och eventuellt en filt över sig i liggdelen på vintern.


    Ingen åkpåse?
  • Thu 19 Nov 2020 16:11
    #4

    Beror nog på var du bor.
    Jag tror vi körde med tunnare fleeceoverall och åkpåse. Sen komplettera med filt eller sånt där överdrag till själva liggdelen som kunde hålla eventuell nederbörd och kalla vindar borta.
    Bor i och för sig utanför Stockholm så inga jättelånga perioder med sträng kyla. Men risken är nog större att man klär ett barn för varmt än att dom fryser. Känn efter när ni varit ute en liten stund. 

  • Thu 19 Nov 2020 16:11
    #5
    Hallonpaj83 skrev 2020-11-19 15:29:27 följande:

    Svårt de där med hur man ska klä sina små i vagn. Men än så länge har min nu ett tag haft åkpåsen och enbart vanliga ?inomhus?kläder i. Åkpåsen i sig är varm, från voksi med typ dun i. Fleecekkäder i påsen hade hon svettats i.

    Men nu när det börjar bli ännu kallare runt nollan, kommer hon ha fleece under.

    Hon ligger ned i sittdelen.. så när hon sitter upp i påsen tänkte jag fleecematerial å sen jacka plus mössa å så givetvis


    Ja det är jättesvårt. Men då kanske det räcker som hon har nu och så kompletterar jag med en filt vid behov?
  • Thu 19 Nov 2020 16:12
    #6

    Bor i Stockholm.

  • Thu 19 Nov 2020 16:22
    #7
    Ganglie skrev 2020-11-19 16:10:00 följande:

    Ingen åkpåse?


    Nej, det har jag aldrig haft i liggdelen.
  • S23
    Thu 19 Nov 2020 16:52
    #8

    Om du bor i Stockholm misstänker jag att din bebis är klädd för varmt i nuläget (känn i nacken).

    Kolla vad det är för material i åkpåsen. Kan absolut vara bara syntet.

    Vi körde vanliga kläder, ulloverall och två ullfiltar när det var som kallast hos oss. Alltså -20.

    Åkpåse har vi aldrig använt. Normalt räckte det med vanliga kläder, ulloverall och EN ullfilt. Och fårskinn att ligga på.

    Vanlig overall i åkpåse kommer garanterat bli för varmt.

  • S23
    Thu 19 Nov 2020 16:53
    #9

    Men naturligtvis svårt att veta hur man ska klä barn.

    Jag förespråkar verkligen ull, och när det gäller ytterkläder är det knappt ens dyrare. Dessutom otroligt bra andrahandsvärde så om man säljer sedan så är

    Det garanterat bättre ekonomi i det än vanliga ytterkläder

  • Thu 19 Nov 2020 17:42
    #10

    När min dotter var så liten hade vi sån teddyoverall + åkpåse = perfekt.

  • Lolako­la
    Thu 19 Nov 2020 21:51
    #11

    Min dotter hade bara vanliga kläder på sig nedtill, och sen jacka, mössa och vantar, eftersom de delarna stack upp ur påsen. Detta var när hon satt i sittdelen så inte direkt spädis. Bor dock i Skåne. När hon bara låg i liggvagn hade hon fleeceoverall, tjock filt och locket på vagnen. Blev dom en termos, varmt och gött där inne.

  • Lolako­la
    Thu 19 Nov 2020 21:53
    #12
    Lolakola skrev 2020-11-19 21:51:06 följande:

    Min dotter hade bara vanliga kläder på sig nedtill, och sen jacka, mössa och vantar, eftersom de delarna stack upp ur påsen. Detta var när hon satt i sittdelen så inte direkt spädis. Bor dock i Skåne. När hon bara låg i liggvagn hade hon fleeceoverall, tjock filt och locket på vagnen. Blev dom en termos, varmt och gött där inne.


    Obs, detta var på vintern när det var kallare. Under vår/höst hade hon en lite tunnare åkpåse, vanliga kläder under och fleecejacka/höstjacka.
  • Sat 21 Nov 2020 08:18
    #13

    Vi fick en tjock overall från svärmor som vi använde i liggdelen i början, men då låg hon endast på fårskinn och sen locket på liggdelen på. Vanliga kläder i overallen. Dvs ingen filt eller åkpåse. Sen när det blev lite varmare körde vi fleeceoverall och ullfilt, alltid fårskinn underst.

    Nu är hon snart 9 mån och använder sittdelen, har en tjock åkpåse och i den har hon vanliga kläder och en fleecetröja än så länge, får vi kallt överväger jag fleece overall men får se, brukar ha babyvakten i vagnen och den visar också hur varmt det är.

    Bor i Jämtland.

  • Sat 21 Nov 2020 13:04
    #14

    Jag hade nu vid senaste barnet en tunnare overall med tunna kläder under, och en tjock åkpåse. Min son ville ofta bli upplyft och åka i bärsele så det var bra att han lite på sig iallafall. Sen ett par tjocka tossor som togs på om han satt i bärselen.

    Om det var riktigt kallt hade han fortfarande tunn overall men en tjock filt inne i åkpåsen. Jag själv hade min gravidjacka, så om jag tog upp honom kunde han sitta inne i jackan och dragkedjan fick till och med att stänga.

    Tror att en tjock overall blir för varmt i åkpåsen om det inte är väldigt kallt eller blåser väldigt mycket.

Svar på tråden Har man overall på bebisen inuti åkpåsen?