• emelii­iiiie
    Thu 19 Nov 2020 18:31
    1802 visningar
    49 svar
    +2
    49
    1802

    Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?

    Har fastnat för namnet Sigge till vår nyfödda, dock så är det ju ett väldigt vanligt häst/hund/katt - namn också. Vill helst inte att min sons namn ska förknippas med ett djur haha! Så frågan är - förknippar ni namnet Sigge med ett djur eller inte?

  • Svar på tråden Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?
  • Thu 19 Nov 2020 18:45
    #1

    Inte med ett djur direkt, men Sigge Mckvack ploppar snabbt upp.

  • Thu 19 Nov 2020 18:50
    #2

    Ja! Känner flera hundar som heter Sigge men ingen människa med det namnet.

  • Thu 19 Nov 2020 18:57
    #3
    Dexter dot com skrev 2020-11-19 18:50:17 följande:

    Ja! Känner flera hundar som heter Sigge men ingen människa med det namnet.


    Den enda Sigge  jag har känt var en mops.
  • got
    Thu 19 Nov 2020 19:01
    #4

    Haha, min son heter Sigge. Han är 8 år och jag kan inte räkna alla gånger vi har fått höra att någon känner en hund eller en katt som heter så. Det finns dessutom en hästbok- serie som handlar om hästen SIgge. Vi får också frågan om vad han heter egentligen: Sigvard eller Sigurd, men vi har döpt honom till SIgge.

  • Thu 19 Nov 2020 19:03
    #5

    Jag vet två katter som heter Sigge. Är dock lärare och har flera elever som heter Sigge och känner även två tjejer som heter Sigrid men kallas för Sigge. Så ett rätt vanligt namn på människor, framförallt barn, skulle jag säga. Förra året kom namnet Sigge på plats 66 på listan vanligaste namnen som nyfödda döptes till. Året innan kom det på plats 67.

  • Thu 19 Nov 2020 19:08
    #6
    +1

    Det är ett smeknamn. Kanske därför en del ser det som ett djurnamn. Men många namn har ju gått från att vara smeknamn till att folk heter det på riktigt, så att säga. För mig personligen är namn som Sigge, Kalle, Nisse, Jossan, Gittan mm just smeknamn och jag hade inte gett det som förnamn. Men det är ju ingen katastrof om någon annan gör det.

  • Thu 19 Nov 2020 19:26
    #7

    Jag är mer för att ha smeknamn som just smeknamn som exempelvis heta Karl och kallas Kalle. Så jag tycker der passar bättre att heta Sigvard, Sigurd eller något liknade och kallas Sigge. Men jag har också förstått att det är relativt vanligt att heta Sigge..

    Jag är av samma åsikt som:


    Litorina skrev 2020-11-19 19:08:31 följande:

    Det är ett smeknamn. Kanske därför en del ser det som ett djurnamn. Men många namn har ju gått från att vara smeknamn till att folk heter det på riktigt, så att säga. För mig personligen är namn som Sigge, Kalle, Nisse, Jossan, Gittan mm just smeknamn och jag hade inte gett det som förnamn. Men det är ju ingen katastrof om någon annan gör det.


  • Thu 19 Nov 2020 19:56
    #8

    Funkar på båda tycker jag.

  • Thu 19 Nov 2020 20:07
    #9

    Nej, jag associerar inte Sigge med djur alls. Annars håller jag med dom i tråden som skriver det är ett smeknamn precis som Kalle, Beppe och Jossan och själv skulle jag därför inte ge ett sånt namn till ett barn utan isf Karl, Bertil eller Josefin. Fast det är ju jag det.

  • moaguu­un
    Thu 19 Nov 2020 20:31
    #10

    Ja

Svar på tråden Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?