• Thu 19 Nov 2020 19:18
    1070 visningar
    5 svar
    5
    1070

    Orolig efter KUB

    Hade KUB-test inbokat idag, första UL för mig. Enligt min app så ska jag vara i 12+0 idag, men väl på plats sa barnmorskan att fostret var för litet för att genomföra testet. Hon sa att allt såg bra ut och hjärtat slog, men att jag snarare var i vecka 10+något så fick en ny tid längre fram.

    Är detta vanligt?

    Har du varit med om det?

    Bör jag vara orolig att fostret inte utvecklats?

    Många tankar och funderingar...

  • Svar på tråden Orolig efter KUB
  • Thu 19 Nov 2020 21:08
    #1

    Det har jag varit med om i två av fyra graviditeter. Det är svårt att veta exakt när en bebis blir till, och ultraljud är inte helt exakt heller. Med min äldsta diffade det ca 14 dagar mellan min beräkning och ultraljudet. Hon skulle alltså vara 14 dagar mindre än jag beräknat. Jag hade stenkoll på min menscykel och testade positivt långt innan ägget skulle befruktats enligt ultraljud. Det har gått bra båda gånger, inga konstigheter alls. Det är väldigt vanligt med såna här trådar på familjeliv också och det brukar inte vara något konstigt i slutändan. Så var inte orolig :)

  • Thu 19 Nov 2020 21:12
    #2

    Tiden tack för svar!

    Så orolig då någon här inne skrev förut att om app säger 12+X och vid ul något helt annat kan det bero på att barnet slutat växa och det ofta leder till missfall.

    Men då hade du som jag, låg lite före i appen än verkligheten? :)

  • Fri 20 Nov 2020 07:47
    #3

    Hej! Tror inte du behöver vara orolig! Det är väldigt vanligt!

    1. Även om en tycker en har råkoll på sin kropp är det svårt att veta vilken dag exakt som befruktning och fäste sker
    2. Det är i mm de mäter i på CRL och beroende på hur och vem som mäter så kan det skilja lite.

    Jag gjorde VUL i 7+0 pga blödning +smärta och fick veta att det troligen var MF då de inte kunde se något. Men hCG:n steg och en vecka senare gjordes en VUL som visade ett litet embryo med hjärtslag!

    Så jag blev tillbakaflyttad och jag var jätteorolig över det. Jag var helt 100 på min ägglossning och räknade fram och tillbaka på max antal dagar som skulle gå att förklara , men tyckte ändå att det inte stämde alls. 

    KUB- UL flyttade vi fram så att det stämde överens med min "nya" datering och det det fanns ett litet foster där som verkar må finfint. På detta UL fick jag en ny datering och flyttades fram några dagar. 

    Idag är jag i v15 och har kunnat släppa min oro, iaf till en mer normal gravid nivå.

     Hoppas att du kan känna någon lugn i att det inte behöver betyda att något är fel och att allt går bra!

  • Fri 20 Nov 2020 20:30
    #4

    När jag var på kub var fostret också för litet och jag fick en ny tid två veckor senare. Allt såg bra ut och hon är nu 3,5 år :)

  • sandra­29
    Sun 22 Nov 2020 10:29
    #5

    När jag var på mitt kub test i vecka 14+6 och det gick inte göra kub testet för bebisen var lite för stor. Jag fick göra nipt testet istället.

    Verkar vara väldigt känsligt det där.

    Så allt är säkert som det ska.

Svar på tråden Orolig efter KUB