• Anonym i Smålan­d
    Thu 19 Nov 2020 21:27
    2199 visningar
    23 svar
    23
    2199

    Är era barn hemma mycket från skolan??

    Jag undrar om era barn är hemma från skolan ofta nu under pandemin?

    Jag är ensamstående med två barn i skolåldern och just för tillfället är jag sjukskriven i väntan på en operation. Nu under pågående pandemi är mina barn hemma från skolan vid minsta ?sjuk? så som FHM också rekommenderar. Jag har ju som tur är möjligheten att ha dom hemma utan att det ställer till ?problem? för mitt arbete. Samtidigt som jag verkligen följer rekommendationen så känns det lite märkligt att dom är hemma mer ofta än vanligt. Hade jag jobbat tror jag inte dom hade varit hemma lika ?lätt? och jag undrar lite hur ni som jobbar för fullt gör? Håller ni barnen hemma oftare nu under pandemin? Får ni det att funka med era jobb? Var sätter ni gränsen för om barnen ska vara hemma?

    Vill gärna höra era tankar kring detta om ni vill dela med er

  • Svar på tråden Är era barn hemma mycket från skolan??
  • Mascar­aklump­ar
    Thu 19 Nov 2020 21:35
    #1

    Gränsen går vid minsta symptom som skulle kunna vara covid, och jag eller min man vabbar om vi inte kan jobba hemifrån. Det blir väldigt mycket VAB men vad är alternativet? Skulle de skickas iväg så kanske de startar en smittkedja som leder till ett eller flera dödsfall i slutändan.

  • Thu 19 Nov 2020 21:48
    #2

    Mina barn i mellanstadiet respektive gymnasiet har varit hemma 1-2 gånger denna terminen.

    Mina två förskolebarn är hemma nästan hela tiden, de är snoriga och hostiga konstant, så som det brukar bli under hösten när barn börjat på förskolan.

    Skillnaden nu är att det är nolltolerans på förkylningssymptom.

    Jag jobbar heltid, och nej, jag får det inte att funka med jobbet. Har väldigt hög frånvaro på jobbet och inte jobbat en hel vecka under detta året. Det är en hopplös situation.

  • Thu 19 Nov 2020 21:54
    #3

    Mina har varit väldigt friska.

    De två yngsta på mellanstadiet har 1 resp 2 sjukveckor (hade varit 2-3 dagar var med vanliga regler)

    Högstadie ungen har en vecka och den på gymnasiet likaså. De hade nog inte ens varit hemma med normala regler.

  • Thu 19 Nov 2020 22:14
    #4

    Min tonåring har varit hemma 2 gånger för förkylning i höst. En vecka varje gång. Nu är hon ju så stor att jag inte VABar i alla fall, utan jag har jobbat som vanligt.

  • Thu 19 Nov 2020 23:15
    #5

    Hur kan barn bli så snoriga och hostiga om både skolor och förskolor har nolltolerans på symptom idag? Man tycker ju det borde smitta mindre än andra år?

  • Thu 19 Nov 2020 23:57
    #6
    Tow2Mater skrev 2020-11-19 23:15:52 följande:

    Hur kan barn bli så snoriga och hostiga om både skolor och förskolor har nolltolerans på symptom idag? Man tycker ju det borde smitta mindre än andra år?


    Ja, den frågan har jag också ställt mig.

    Men man är som mest smittsam i samband med att sjukdomen bryter ut, och även strax före de första symptomen visar sig.
  • Fri 20 Nov 2020 00:59
    #7

    MIn son har börjat 0:an nu i höst. Han är helt klart frånvarande mer än annars, men det beror inte enbart på förkylningssymptom utan även på löss som har valsat runt i klassen.


    Min chef anser tydligen att jag plötsligt vabbar FÖR MYCKET, trots rådande omständigheter och vill att jag ska prata med företagshälsovården kring min vabb. Sjukt märkligt tycker jag, med tanke på att jag bara följer FHM:s rekommendationer och dessutom slet mitt hår när ungen visade förkylningssymptom igen (alltså förkylning 2 ggr, och löss som sedan kom tillbaka med en dags mellanrum.) Dessutom håller jag kontakt med klasslärarna för att se till så att min son inte missar något i skolan (han har alltså varit borta vid tre eller fyra tillfällen sedan i augusti, inte mer.) men chefen är totalt oförstående. Vissa verkar inte ha förstått att det inte går att skicka en unge till skolan med varken löss eller hosta och snor.

  • Fri 20 Nov 2020 01:02
    #8
    Tow2Mater skrev 2020-11-19 23:15:52 följande:

    Hur kan barn bli så snoriga och hostiga om både skolor och förskolor har nolltolerans på symptom idag? Man tycker ju det borde smitta mindre än andra år?


    Jag arbetar i förskola och upplever helt klart att barnen är friskare nu än de brukar. Vi har full barngrupp i stort sett varje dag i veckan, och det brukar vi nästan annars aldrig ha (utan ett bortfall på 3-5 barn per dag.) Nyinskolningar oavsett ålder blir dock sjuka ganska snabbt efter inskolning, och några till brukar falla dit just då, men det är ju väldigt vanligt.
  • Fri 20 Nov 2020 02:17
    #9
    Amanda84 skrev 2020-11-20 01:02:00 följande:
    Jag arbetar i förskola och upplever helt klart att barnen är friskare nu än de brukar. Vi har full barngrupp i stort sett varje dag i veckan, och det brukar vi nästan annars aldrig ha (utan ett bortfall på 3-5 barn per dag.) Nyinskolningar oavsett ålder blir dock sjuka ganska snabbt efter inskolning, och några till brukar falla dit just då, men det är ju väldigt vanligt.
    Det låter ju lite uppmuntrande iallafall.
  • Fri 20 Nov 2020 05:45
    #10

    Jag har två förskolebarn och det har varit betydligt mer vabb nu än tidigare år. Små barn är ju ofta lite snoriga, och nu får de inte gå i fsk alls då, vilket såklart betyder att det är jätteproblematiskt med mitt jobb.

    På min dotters fsk var de 2-3 i hennes barngrupp senast jag var där, så fulla barngrupper som någon talade om gäller inte här.

    Min chef vet ju läget, men visst blir det suckar och himla de med ögonen varje gång jag säger att nu blir det vabb igen, även om hen inte säger något.

Svar på tråden Är era barn hemma mycket från skolan??