• Anonym (Ledse­n)
    Fri 20 Nov 2020 06:53
    3015 visningar
    67 svar
    67
    3015

    33 år och abort

    Som tråden säger är jag alltså inne på tankarna att göra en abort, men det är inget lätt beslut. Graviditeten var inte oplanerad men relationen jag lever i har visat sig vara mycket annat än vad jag tänkt mig och vad som visats innan. Det är första gången jag längtar efter barn och jag är 33 år. Jag bor långt ifrån min familj, helt ensam i en stad 50 mil ifrån. Jag har min sambo men trivs inte längre med honom eller med hans familj.

    Finns det någon som varit i samma situation?

    Jag går nu och funderar mycket på abort och på att lämna honom. Jag kommer troligtvis behöva söka psykolog efter den här perioden och efter aborten.

    Jag är rädd att jag inte kommer ha chansen att kunna bli gravid igen, men jag vill heller inte sätta ett barn till världen som direkt har två skilda föräldrar och en mamma som är olycklig. Hade jag vetat nu att jag kan bli gravid igen hade jag valt abort.

    Bespara mig gärna elaka kommentarer. Mår redan pissdåligt som det är.

  • Svar på tråden 33 år och abort
  • Fri 20 Nov 2020 17:36
    #21

    Ts det är helt okej att göra en abort. Inget du behöver akämmas för. Boka snarast för man kan få vänta ett tag innan aborten genomförs och ju tidigare det görs destå lättare såklart. Är själv oplanerat gravid trots skydd. Fyller 38år i dec så 33 är ingen ålder. Jag ska också göra en abort. Har tid nu på måndag och visst känns det jobbigt men ändå skönt att bo i ett land där detät helt okej att göra abort om man inte känner att det passar just då med barn/fler barn.

  • Anonym (M)
    Fri 20 Nov 2020 23:22
    #22
    Anonym (T) skrev 2020-11-20 17:32:37 följande:

    Du skulle ha satt citat tecken på, som man ska göra när man fyllt 30.. 


    Nej, det ska inte vara citattecken. Du borde däremot sluta särskriva.
  • Anonym (Ö)
    Sat 21 Nov 2020 08:13
    #23
    Anonym (M) skrev 2020-11-20 23:22:40 följande:

    Nej, det ska inte vara citattecken. Du borde däremot sluta särskriva.


    Du menade alltså allvar?
  • Anonym (T)
    Sat 21 Nov 2020 11:37
    #24
    Anonym (M) skrev 2020-11-20 23:22:40 följande:
    Nej, det ska inte vara citattecken. Du borde däremot sluta särskriva.
    Så du menar alltså att alla kvinnor ska ha barn efter 30. Ok....
  • Anonym (T)
    Sat 21 Nov 2020 11:39
    #25
    Anonym (T) skrev 2020-11-21 11:37:35 följande:
    Så du menar alltså att alla kvinnor ska ha barn efter 30. Ok....
    Själv tycker jag att alla ska få välja själva, men alla är vi olika.
  • Anonym (Tufft val)
    Sat 21 Nov 2020 11:52
    #26
    -1

    Tänk noga på detta. Gör du abort så finns det ingen garanti att du hinner träffa en bra kille och få barn innan du är för gammal.

    Jag vet folk som valde att göra abort för de trodde de hade tid. Men det blev inte så. Och trots ihjälp av IVF så blev det inget så tänk på din framtid. Vad ser du dig som om 3-5 år. Är du mamma då?

    Att du är i en dålig relation kan du fixa genom lämna och träffa en ny. Men ett nytt barn är inte lika lätt när klockan tickar.

    Din familj är de villiga att hjälpa dig om du behåller barnet? Det är ändå en del av dig.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 11:55
    #27
    Anonym (M) skrev 2020-11-20 17:21:48 följande:

    Är han förstående? Du kan inte rå för dina tankar och känslor och behöver verkligen inte ha dåligt samvete.

    Kan det vara så att du inte riktigt känner dig redo att skaffa barn och släppa livet du har? Och att du kände dig lite stressad att bli gravid som man kan göra när man passerat 30 ? Jag menar inget illa med frågan, utan tänker på det du skrev om att du aldrig haft barnlängtan. Tänker om det egentligen är det som ligger till grund för dina tankar?


    Jag känner mig inte alls redo. Han är förstående men han vill så gärna ha sin lilla familj nu.

    Jag tänker tillbaka nu och det är så att jag kände mig stressad på grund av åldern, vilket är så fel nu när jag väl är där jag är nu.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 11:59
    #28
    Anonym (Tufft val) skrev 2020-11-21 11:52:42 följande:

    Tänk noga på detta. Gör du abort så finns det ingen garanti att du hinner träffa en bra kille och få barn innan du är för gammal.

    Jag vet folk som valde att göra abort för de trodde de hade tid. Men det blev inte så. Och trots ihjälp av IVF så blev det inget så tänk på din framtid. Vad ser du dig som om 3-5 år. Är du mamma då?

    Att du är i en dålig relation kan du fixa genom lämna och träffa en ny. Men ett nytt barn är inte lika lätt när klockan tickar.

    Din familj är de villiga att hjälpa dig om du behåller barnet? Det är ändå en del av dig.


    Det är precis det här jag är rädd för. Det är därför jag tvekar. Hade jag varit yngre nu hade jag valt abort.

    Det som gör det ännu svårare är att min familj bor 50 mil bort men annars hade dom ställt upp till hundra procent. Dom vet hur jag mår. Rent juridiskt får jag inte flytta heller har jag läst. Men jag vet inte vad påföljden kan bli.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 12:00
    #29
    viseversa skrev 2020-11-20 17:36:38 följande:

    Ts det är helt okej att göra en abort. Inget du behöver akämmas för. Boka snarast för man kan få vänta ett tag innan aborten genomförs och ju tidigare det görs destå lättare såklart. Är själv oplanerat gravid trots skydd. Fyller 38år i dec så 33 är ingen ålder. Jag ska också göra en abort. Har tid nu på måndag och visst känns det jobbigt men ändå skönt att bo i ett land där detät helt okej att göra abort om man inte känner att det passar just då med barn/fler barn.


    Jag ska boka en tid på måndag och då har jag tiden ståendes en iallafall. Har du barn sedan innan? Ja det är sån lättnad att bo i Sverige nu när man ställs inför såna här saker.

    Lycka till på måndag <3
  • Anonym (Fröke­n)
    Sat 21 Nov 2020 12:21
    #30
    +1
    Anonym (T) skrev 2020-11-21 11:37:35 följande:
    Så du menar alltså att alla kvinnor ska ha barn efter 30. Ok....
    Du behöver gå en kurs i både läsförståelse och att skriva korrekt.
Svar på tråden 33 år och abort