• Fri 20 Nov 2020 11:59
    6471 visningar
    44 svar
    44
    6471

    Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?

    Hej!

    Jag har två barn. En 4-åring och en 9-månaders.

    4-åringen går 15 timmar på förskola dvs 9-14 tre dagar och hemma två dagar.

    Jag undrar hur ni andra föräldrar gör med städning?

    Jag hinner verkligen inte städa, förstår inte hur andra gör!

    När 4-åringen är på förskolan far jag runt som en virvelvind och försöker plocka och tvätta osv men hinner aldrig komma så långt att jag hinner dammsuga o torka golven. När jag hunnit plocka undan all ?skit? så vaknar den minsta eller den stora ska hämtas, och sedan röjer dom ju till igen?

    Vi har ingen avlastning alls nu iom Corona, kan inte ge oss ut på aktiviteter utan är mest hemma och pysslar plus tar oss ut i skogen ibland. Jag har svårt att låta barnen ha tråkigt endast för att jag ?måste? städa.

    På helgerna känns det tråkigt att en hel dag ska gå åt att en av oss vuxna ska städa. På kvällarna är vi båda för trötta.

    Hur gör ni andra? Har ni tips??

  • Svar på tråden Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?
  • Fri 20 Nov 2020 12:03
    #1

    Ska tillägga att jag är egenföretagare och oftast jobbar ett par timmar mån-ons när stora barnet är på dagis...

  • Fri 20 Nov 2020 12:04
    #2

    Städhjälp

    Robotdammsugare

    Låter det vara skitigt

    Få in en bra plockrutin. Dvs att båda lägger 15-20 min vardera efter nattning av barnen att bara plocka undan saker.

    Tid hade man behövt ha mer av

  • Fri 20 Nov 2020 13:07
    #3

    Det som har gjort störst skillnad för mig är ändrade vanor, nämligen att jag plockar och städar löpande, i stället för att låta allt hopa sig i väntan på storstädning. Vet att det är lättare sagt än gjort med barn som håller en fullt sysselsatt, men försök exempelvis plocka disk medan du väntar på att pastavattnet ska koka, plocka undan grejer direkt efter att ni slutat använda dem, bädda direkt när du gått upp, ha en trasa och en flaska Ajax tillgängligt i badrummet för att snabbt torka av etc. Hoppas detta inte låter för präktigt! Jag är helt medveten om att det är svårt att få tiden att räcka, och ibland får man helt enkelt sänka kraven för sig själv och låta det viktigaste gå först (barnen och ditt välmående).

  • Fri 20 Nov 2020 13:20
    #4

    Mina barn är med och städar för de måste lära sig och få in rutinen. Började omkring 3års ålder och anpassar såklart efter åldern.

  • Fri 20 Nov 2020 13:23
    #5

    Jag lever med en pedant, alltså EXTREM pedant. Allt har sin plats, det möbleras om i kylskåp och på andra ställen eftersom det inte får se ut hur som helst.
    Men han har fått dra ner på sin standard något och vi har (efter 20+ år tillsammans) lyckats hitta en variant som funkar.
    Och framför allt så är detta inte underlag för konflikt längre. Utan vi har en "lägstanivå" som båda är ok med och sen får han mer än gärna gå runt och göra det som han känner att han måste göra eller "det lilla extra" när jag inte är hemma. 

    Men dammsugaren åker fram varje dag. Vi har ganska öppet mellan hall/kök och vardagsrum och i hall + kök är det dessutom klinkers så grus och annat skit sprider sig snabbt från hallen (trots matta). Sen moppar vi golv var 10e dag ungefär. Det är min man som dammtorkar och moppar så jag vet faktiskt inte.
    Badrummen tar jag varje fredag, det är enkelt att komma ihåg

    Och sen är det allt detta plock. Plock plock plock. Men vi försöker lära barnen att lägga tillbaka leksaker, spel och pyssel när de är klara. Och vi har bra förvaring i hallen samt en bra ruljans på kläder från tvätt > tork > in i respektive garderob och byrå så det rullar på bra.

    Men som sagts redan, man tar med sig saker mellan våningarna när man ändå är på väg. Har jag kommit från jobbet och bytt ut jeans mot mjukisbyxor så hänger jag dem bakom dörren direkt istället för att slänga över köksstolen och göra maken irriterad. 

  • Kentau­r
    Fri 20 Nov 2020 13:24
    #6

    Men hur tror ni att fruarna gjorde förr i tiden då det inte fanns robotar eller dagis?

    Man städar även om man har barnen kring fötterna.
    Barn måste inte sysselsättas med roliga saker precis hela tiden.
    Alltså som förälder har man som uppgift att fostra barn till välfungerande samhällsmedborgare. Det är bra om de ser att man städar, diskar, tvättar och lagar mat.

  • Fri 20 Nov 2020 13:29
    #7
    Kentaur skrev 2020-11-20 13:24:07 följande:

    Men hur tror ni att fruarna gjorde förr i tiden då det inte fanns robotar eller dagis?

    Man städar även om man har barnen kring fötterna.
    Barn måste inte sysselsättas med roliga saker precis hela tiden.
    Alltså som förälder har man som uppgift att fostra barn till välfungerande samhällsmedborgare. Det är bra om de ser att man städar, diskar, tvättar och lagar mat.


    Ja såklart, det gör man också. Min yngsta är tre år och får ju antingen roa sig själv med bilar eller nåt medan jag städar. Alternativt hjälpa till. Just att dammsuga tycker han är rätt kul eftersom det rasslar på bra i röret när man kör entreplanet
    Vi har också en tonåring som bäddar sin säng, byter sängkläder när vi påminner, dammar och dammsuger och håller allmän ordning på sitt rum. Men det är ju lite i hans intresse att ha rent omkring sig, annars är det han själv som får skämmas om han tar hem kompisar. Han hjälper till med middagen en dag per vecka.
  • Fri 20 Nov 2020 14:04
    #8

    Man har inte så höga krav. Det måste så klart vara barnsäkert och tillräckligt hygieniskt men sen kan det få vara lite skräpigt. Kan tillägga att ingen av oss jobbat heltid sedan äldsta barnet föddes. Det gör såklart det hela enklare.

    Torka golvet, det låter som att du vill göra det så gott som dagligen. Varför?

    Hur kan det ta en hel dag att städa ert hem? Vad tycker ni ingår i veckostädning egentligen? Putsa fönster? Bona golven? Polera kristallkronan och dörrknopparna? Jag skojar lite nu, men är nyfiken på riktigt. Om ni inte bor i ett slott låter det som att ni städar väldigt nitiskt, och det är kanske inte helt nödvändigt?

  • Fri 20 Nov 2020 14:26
    #9

    Min sambo jobbar borta så jag är hemma själv med lillan, 11 månader.

    Den vardagliga städningen ser ungefär ut :

    -Diskar jag så sitter Stella bredvid i sin matstol och antingen leker med leksaker och drar i lådor eller så paltar hon med vattnet.

    -Tvätt stoppas in i tvättmaskin och hängs när hon sover. Viker tvätten när hon sover eller leker.

    -Dammsuger jag så är Stella i sitt bollhav eller så har jag henne i bärsele. Vi har robotdammsugare också som går titt dom tätt.

    -Leksaker plockas vartefter, men det mesta är inne på hennes rum.

    När Oscar är hemma så hjälps vi givetvis åt att städa.

    1 gång i månaden så vill jag storstäda, dammsuga redigt, torka golv, dammtorka och göra rent badrum etc och då brukar Oscar åka iväg med Stella. Nu under pandemin så har dom mest tagit långa promenader.

  • Isasta­r84
    Fri 20 Nov 2020 14:43
    #10

    Rutiner tycker jag har fungerat. Ända sen min dotter (nu 5) var nyfödd och jag ensamstående gör jag olika saker olika dagar, tvätt t.ex 2-3 dagar i veckan. Ordentlig städning med dammsugning och torkning en dag i veckan och övriga dagar bara hålla undan. Ser till också att det inte blir så stökigt genom att ha regler som inga leksaker på annan plats än i egna rummet, allt som plockas fram plockas undan av barnet, så behöver det inte ansamlas. Min dotter har också som rutin att alltid plocka undan på sitt rum varje kväll. Tycker att detta hjälper väldigt mycket.

Svar på tråden Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?