• Anonym (Chock­ad..)
    Fri 20 Nov 2020 19:28
    3950 visningar
    66 svar
    66
    3950

    Hyresvärd har bytt lås och kommer slänga allt på tippen?!

    Så här ligger det till!

    Jag har en hyresskuld till min privata hyresvärd, som jag lovat ordna upp, är visserligen tyvärr sen på den punkten, men om 14 dagar hade jag haft hela summan!

    Nu idag från ingenstans skickar han sms att han bytt lås på lgh-en, jag kommer alltså ej in eller åt mina privata tillhörigheter, jag förstår absolut att han är arg/besviken osv, men får man verkligen göra såhär???

    Har inte fått en endaste påminnelse inget till kg ect, utan detta bara såhär utan förvarning..

    Jag är alltså plötsligt bostadslös from ikv, och ärligt ingenstans att ta vägen heller..

  • Svar på tråden Hyresvärd har bytt lås och kommer slänga allt på tippen?!
  • Anonym (what)
    Fri 20 Nov 2020 19:33
    #1

    Jag antar att det är så pass privat att du bor i en källare utan kontrakt? I annat fall beter sig värden alldeles fruktansvärt olagligt.

  • Anonym (Klara­)
    Fri 20 Nov 2020 19:34
    #2

    Jag tror inte att de får det. I praktiken innebär det att du är vräkt och det får man inte göra hur som helst. Läs här hos Kronofogdemyndigheten:

    kronofogden.se/vrakningavhysning2.html

  • Anonym (#)
    Fri 20 Nov 2020 19:34
    #3
    +1

    Nej, hyresvärden får absolut inte göra så här. Dels får hen inte avhysa dig från bostaden utan beslut från Kronofogden. Dels är det egenmäktigt förfarande att hindra någon från att använda sin egendom (dvs. dina prylar i bostaden).

  • Anonym (Klara­)
    Fri 20 Nov 2020 19:36
    #4
  • Fri 20 Nov 2020 20:25
    #5
    +1

    Då ringer du en låssmed och går in i lägenheten då. Det är olagligt att göra som din hyresvärd. Vräkning kan endast genomföras av kronofogde.

  • Anonym (Oj)
    Fri 20 Nov 2020 20:31
    #6

    Vad hemskt. Hur går det för dig

    .

    Hur stor är skulden? Har du nånstans att sova inatt i värsta fall?

  • Fri 20 Nov 2020 20:33
    #7
    +1

    Jag tror att det kommer att underlätta diskussionen om TS berättar händelseförloppet de senaste 12 månaderna.

  • Anonym (H)
    Fri 20 Nov 2020 21:12
    #8

    Hur stor är skulden?

    Men hyresvärden kan inte kasta ut dig så här oavsett.

  • Anonym (H)
    Fri 20 Nov 2020 21:17
    #9
    Anonym (Oj) skrev 2020-11-20 20:31:23 följande:

    Vad hemskt. Hur går det för dig

    .

    Hur stor är skulden? Har du nånstans att sova inatt i värsta fall?


    Lika hemskt för hyresvärden.

    Det innebär såklart inte att han kan göra så det mot TS , men det är inte bara TS det är synd om i historien när det gäller en privatperson som inte får hyran och inte en stor bolag.

    Men hen bör avhysa TS lagligt med hjälp av KF.
  • Anonym (Hej)
    Sat 21 Nov 2020 08:32
    #10
    Anonym (H) skrev 2020-11-20 21:17:11 följande:

    Lika hemskt för hyresvärden.

    Det innebär såklart inte att han kan göra så det mot TS , men det är inte bara TS det är synd om i historien när det gäller en privatperson som inte får hyran och inte en stor bolag.

    Men hen bör avhysa TS lagligt med hjälp av KF.


    Ja hade min hyresgäst gjort på det sättet hade jag legat illa till nu. Men alla sympatiserar alltid med den som struntar i sin ekonomi.
Svar på tråden Hyresvärd har bytt lås och kommer slänga allt på tippen?!