• Fri 20 Nov 2020 22:59
    744 visningar
    11 svar
    11
    744

    Vad tycker ni om namnet Salvador?

    Ett av mina favoritnamn är Salvador tycker det låter så fint. Vi har dock bestämt att vi ska ha ett fornnordisk namn denna gången, men ett smeknamn skulle ju kunna vara Salve som faktiskt är ett fornnordiskt namn?

    Tycker det klinga så fint ihop med min sons namn som är Santiago men vi kallar honom för Santi. 

    Santiago & Salvador
    Santi & Salve


    Blir Salvador jätte konstigt och svårt på svenska? Hör redan nu hur motståndsrörelsen i min familj kommer att vara stark. Och jag vet inte om det är värt det, om jag tycker om namnet tillräckligt mycket för att försvara det. 

    Mina andra barn heter Melanie & Nayeli 
    Barnens pappa är chilensk och vi heter allihopa Molina i efternamn så inga konstigheter egentligen. 

    Andra förslag mottaget också gärna. TIA

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Salvador?
  • Sat 21 Nov 2020 00:02
    #1

    Typ liksom döp dina barn till vad du vill, vem bryr sig mer en du?


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Sat 21 Nov 2020 00:06
    #2

    Jo, namnen passar ju väldigt fint ihop, det håller jag med om. Är inte så där jätte-förtjust i namnet Salvador. Det påminner mig både om salva och om El Salvador. Men det är bara min personliga smak. Det funkar nog bra. 

  • Sat 21 Nov 2020 01:15
    #3

    Döp till det du gillar oavsett vad övriga tycker. Själv tänker jag på Salvador Allende när jag hör Salvador.

  • Kusine­n
    Sat 21 Nov 2020 05:50
    #4

    Det passar bra ihop med Santiago och är inte mer avvikande i en svensk kontext än Santiago, snarare tvärtom. Jag tycker att det är kraftfullt och häftigt och det är ju lätta att uttala på svenska så inget krångel där heller.

  • Magica­l
    Sat 21 Nov 2020 07:53
    #5

    Santiago är väl i så fall "svårare" att säga för en inbiten svensk, än Salvador, så den oron tycker jag inte du behöver ha. 

  • Sat 21 Nov 2020 08:06
    #6

    Jag tycker att det är jättevackra namn, speciella men inte konstiga eller svåra att uttala. På helsvenska barn skulle de nog inte passa så bra, men eftersom ni har anknytning till Chile så låter det utmärkt.

    Antar att många kommer att fråga om sonen har fått sitt namn efter Salvador Allende!

  • Sat 21 Nov 2020 13:00
    #7

    Jag älskar Salvador Dalis tavlor! Kör på! Ingen annan än staten kan eventuellt misstycka till namnet på ett legitimt sätt. Är din man chilensk tycker jag inte Salvador är konstigt alls.

  • Sat 21 Nov 2020 15:27
    #8

    Det hade varit roligt om man hette Dahlin och namngav sonen Salvador, särskilt om han skulle ha konstnärlig fallenhet. Där på väggen hänger Salvador Dahlin!

    Skämt åsido är namnet i sig fint och klockrent med Molina!

  • Sat 21 Nov 2020 16:31
    #9

    Santiago betyder väl Den helige Jakob och Salvador betyder Frälsaren. Kristet och storslaget!

    Som namn, om vi bortser från betydelsen, tycker jag det är helt ok, tom. fint. Inte svårt att förstå hur det uttalas och ovanligt utan att vara krångligt eller konstigt.

    Salve är inte ett dugg fornnordiskt utan ett hälsningsord på latin. Men det gör ju inget!

  • Sat 21 Nov 2020 17:44
    #10

    Som svenskfödd med latinamerikanska (afrolatinska) föräldrar tycker jag Salvador blir bra och det på båda språken liksom Santiago. Det finns ju flera kända Salvador som Allende och Dali men för mig med mitt ursprung och kristna tro är det den kristna innebörden jag ffa associerar med namnet. Kör på Salvador vetja!

  • Sat 21 Nov 2020 17:52
    #11

    Salvador är ju på intet vis ett svenskt eller "svenskt" namn, men det är heller inte krångligt. Med er bakgrund är namnet heller inte konstigt. Namnet i sig är vackert. Smeknamn kan man dock inte alltid styra över, varken hos sig själv eller vad andra använder. Jag själv har exempelvis en dotter som vi kallar "Putte", det var inget vi planerade när hon fick sitt riktiga namn


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Salvador?