• Sat 21 Nov 2020 08:58
    542 visningar
    10 svar
    10
    542

    När slutade ni med morgon välling

    Tänkte höra med andra när de slutade med med morgon välling?

    Vår dotter på 2,5 vill ha sin flaska i sängen så på helgen vid 8 tiden.

    Sen på vardagar får hon flaskan i vagnen på väg till förskolan.

  • Svar på tråden När slutade ni med morgon välling
  • sextio­talist
    Sat 21 Nov 2020 09:36
    #1

    När sonen var 5.

    Med en mycket morgonpigg son så var det så skönt.

    Fixa en flaska klockan 5 och sedan ligga och mysa i soffan

  • Anonym (aldri­g)
    Sat 21 Nov 2020 10:02
    #2

    Aldrig gett mina barn välling. Förstår inte vitsen. Fruktansvärt onyttigt och de kan äta vanlig mat tillsammans med resten av familjen.

  • sextio­talist
    Sat 21 Nov 2020 10:12
    #3
    Anonym (aldrig) skrev 2020-11-21 10:02:13 följande:

    Aldrig gett mina barn välling. Förstår inte vitsen. Fruktansvärt onyttigt och de kan äta vanlig mat tillsammans med resten av familjen.


    Så du brukar laga mat klockan fem på morgonen?

    Välling är inte onyttigare än gröt eller smörgås.
  • Anonym (Frida­)
    Sat 21 Nov 2020 10:23
    #4

    Jag tror inte att våra barn någonsin fick välling på morgonen. När de var bebisar ammade jag när de vaknade. Sedan åt de gröt till frukost, och senare (över året, kanske?) kunde de också välja smörgås, flingor, etc.

  • Sat 21 Nov 2020 11:32
    #5
    Anonym (aldrig) skrev 2020-11-21 10:02:13 följande:

    Aldrig gett mina barn välling. Förstår inte vitsen. Fruktansvärt onyttigt och de kan äta vanlig mat tillsammans med resten av familjen.


    Varifrån får du att välling är onyttigt?

    Välling är ju egentligen bara en tunnare, drickbar gröt. Och en flaska/kopp/tallrik välling eller gröt på morgonen behöver ju inte utesluta mat med familjen på kvällen. En stor andel av den vuxna befolkningen äter gröt på morgonen, plus lunch och middag lagad mat enligt tallriksmodellen
  • Sat 21 Nov 2020 19:30
    #6
    +1

    Det är fullt rimligt att välja att välja att inte föda upp sina barn på spannmål, men folk gör som de vill.

  • Anonym
    Sat 21 Nov 2020 19:31
    #7

    Jag är över 50 och startar ännu varje dag med välling.

  • Anonym (aldri­g)
    Mon 23 Nov 2020 08:28
    #8
    sextiotalist skrev 2020-11-21 10:12:19 följande:
    Så du brukar laga mat klockan fem på morgonen?

    Välling är inte onyttigare än gröt eller smörgås.

    Nej, var de hungriga vid fem så ammade jag. När de blev större vaknade de inte så tidigt. 


    Nej precis, det är lika onyttigt som gröt och smörgås. Det är ju bara läsa innehållsförteckningen, packat med gluten, maltodextrin och annat skit.

  • sextio­talist
    Mon 23 Nov 2020 08:57
    #9
    Anonym (aldrig) skrev 2020-11-23 08:28:14 följande:

    Nej, var de hungriga vid fem så ammade jag. När de blev större vaknade de inte så tidigt. 

    Nej precis, det är lika onyttigt som gröt och smörgås. Det är ju bara läsa innehållsförteckningen, packat med gluten, maltodextrin och annat skit.


    Ammade inte, sonen avskydde ersättning

    och nej jag går inte på skräckpropagandan om gluten.

    Nåväl jag och många i min generation är uppvuxna på välling, gröt och mackor till frukost och det är inte vår generation som är överviktiga och springer till läkaren med konstiga symptom

    Gröt och välling har varit basen i svensk kosthållning sedan vi blev bönder
  • Anonym (mysel­f)
    Mon 23 Nov 2020 14:37
    #10

    Min dotter accepterade aldrig välling, så vi hade aldrig problem med att sluta med det. Gällande nyttigheten - jag själv avskyr välling (smaken och konsistensen), men har gjort på prov ett par gånger att göra den själv (då vet man exakt vad man lägger i maten) och den var t o m ganska god för min del, men dottern nobbade den med

Svar på tråden När slutade ni med morgon välling