• Anonym (Mamma­)
    Sat 21 Nov 2020 17:24
    851 visningar
    21 svar
    21
    851

    Blindtarmen barn?

    Min dotter på snart 10 har de senaste dagarna haft ont i magen och haft svårt att sova. Hon har haft ont på höger sida där man brukar säga att blindtarmen sitter. Ingen smärtvandring. Hon har gått lite framåtböjd och helst legat still under dagen. Hon har förnekat smärta mer än när hon springer och hoppar. Hon har inte mått illa, inte kräkt. Haft lite dålig aptit men ändå ätit.

    Nu, de senaste 3 timmarna tycker hon att smärtan släppt helt men febertermometern visade 39,5 grader. Jag är så orolig att det är blindtarmen.

    Hur var det för era barn? Hon verkar inte ha super, superont men det besvärar ju uppenbarligen henne.

  • Svar på tråden Blindtarmen barn?
  • Sat 21 Nov 2020 18:22
    #1

    Men snälla nån, ring 1177!

  • Anonym (R)
    Sat 21 Nov 2020 18:28
    #2

    Inte barn, men på ungdom så hade hen ont några dagar med mindre matlust, sen small det bara till och hen kräktes som en gris och kunde varken gå eller stå. Blev akut op där blindtarmen nästan hade spruckit. Jag hade minst ringt 1177, samt även velat att hon undersöktes. Det kan gå riktigt fort!

  • Sat 21 Nov 2020 19:15
    #3

    Ont i magen + feber = åk till akuten

  • Sat 21 Nov 2020 19:16
    #4

    Dessutom är det tecken på brusten blindtarm när smärtan släpper och febern är hög.

  • Anonym (K)
    Sat 21 Nov 2020 19:17
    #5

    När jag själv haft riktigt ont i magen och sökt vård för det har jag fått höra att man alltid ska kolla upp buksmärtor. Om mitt barn hade måttligt ont i magen hade jag avvaktat max 12 timmar innan jag kontaktat vården. Vid svåra magsmärtor mycket kortare tid.

  • Sat 21 Nov 2020 20:24
    #6

    Har du kontaktat vården?


    Åkt in?

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 22:50
    #7

    Nej, hon somnade på soffan och har sovit sedan dess. Är redo att åka in om/när hon vaknar om hon fortfarande har ont då.

  • Sun 22 Nov 2020 00:16
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-21 22:50:55 följande:

    Nej, hon somnade på soffan och har sovit sedan dess. Är redo att åka in om/när hon vaknar om hon fortfarande har ont då.


    Men herregud.
    Tänker inte folk längre?
    Ta dig samman människa och ta ansvar för att ditt barn får vård.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 09:11
    #9

    Men jösses. Givetvis är jag rädd om mitt barn och åker om det krävs. Men jag tycker absolut inte att man ska åka iväg till akuten bara för att.

    Hon vaknade efter en hel natts sömn feberfri och glad, utan ont. Så det var förmodligen magknip, gaser eller något liknande och ingen fara alls.

  • Sun 22 Nov 2020 10:01
    #10

    Har haft sprucken blindtarm och kan bekräfta att smärtan avtar när den spricker. Jag var nära att dö eftersom jag kom in i sista sekund, då det började kännas bättre.

    SNÄLLA, ÅK IN MED DIN DOTTER!

    Om du åker in i onödan ä bättre än att hon dör av blodförgiftning då avföring läcker ut i kroppen.

Svar på tråden Blindtarmen barn?