• Sat 21 Nov 2020 19:01
    2669 visningar
    74 svar
    74
    2669

    Åka i samma bil tillsammans under pandemi?

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.

  • Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?
  • Anonym (123)
    Sat 21 Nov 2020 19:12
    #1
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:01:11 följande:

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.


    I vilken ålder är ni? Är någon av er i riskgrupp?
    Jag hörde frågan ställas i ett telefonväkteri i våras och svaret var att om en kör och den andra sitter till höger i baksätet så är det ingen fara. Tillåter vädret att ni har lite öppet så är det än bättre.

    Munskydd är en falsk säkerhet, det kan ni skippa.
  • Sat 21 Nov 2020 19:19
    #2
    Anonym (123) skrev 2020-11-21 19:12:14 följande:
    I vilken ålder är ni? Är någon av er i riskgrupp?
    Jag hörde frågan ställas i ett telefonväkteri i våras och svaret var att om en kör och den andra sitter till höger i baksätet så är det ingen fara. Tillåter vädret att ni har lite öppet så är det än bättre.

    Munskydd är en falsk säkerhet, det kan ni skippa.
    Jag är i 20-årsåldern och min vän är runt 60-årsåldern, nästan 70. 

    Det var så jag tänkte faktiskt att jag kan sitta i högra baksätet, så hoppas det faktiskt inte är någon fara då. 

    Och vadå... så man ska alltså inte ha munskydd? Seriöst?
  • Anonym (123)
    Sat 21 Nov 2020 19:23
    #3
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:19:49 följande:
    Jag är i 20-årsåldern och min vän är runt 60-årsåldern, nästan 70. 

    Det var så jag tänkte faktiskt att jag kan sitta i högra baksätet, så hoppas det faktiskt inte är någon fara då. 

    Och vadå... så man ska alltså inte ha munskydd? Seriöst?
    Inte alls nödvändigt med munskydd, men inget som hindrar om ni känner att det känns bra förstås.

    Åk ni!
  • Sat 21 Nov 2020 19:28
    #4
    +2
    Anonym (123) skrev 2020-11-21 19:23:02 följande:
    Inte alls nödvändigt med munskydd, men inget som hindrar om ni känner att det känns bra förstås.

    Åk ni!
    Ok, aja. Vi har båda tänkt att ha munskydd på oss ändå, så det får bli så!

    Tack iallafall, då vet jag att vi kan åka i samma bil!
  • Sat 21 Nov 2020 19:30
    #5
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:01:11 följande:

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.


    KANSKE borde din vän inte komma på besök alls? Varför NU? Kan ni inte skypa?
  • Sat 21 Nov 2020 19:34
    #6
    mari123 skrev 2020-11-21 19:30:19 följande:
    KANSKE borde din vän inte komma på besök alls? Varför NU? Kan ni inte skypa?
    Skypa? Tror inte ens att hen har skype. Vill bara träffa hen igen efter att inte ha setts på nästan hela året. Jag fattar själv att hen kanske inte alls borde komma just nu men som sagt, vi ska båda ha munskydd (även om det tydligen inte hjälper) och vi ska fortfarande hålla avstånd.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sat 21 Nov 2020 19:34
    #7
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:28:09 följande:

    Ok, aja. Vi har båda tänkt att ha munskydd på oss ändå, så det får bli så!

    Tack iallafall, då vet jag att vi kan åka i samma bil!


    Du ska inte lyssna på sådant som sades i början av pandemin.

    Man har nyligen gjort studier som klart och tydligt visar att man bör använda munskydd för att bromsa pandemin.

    Med tanke på att man också kommit fram till att smittan är luftburen är det högst olämpligt att åka i en bil med så litet luftutrymme.

    Utöver detta är restriktionerna nu att inte träffa någon utanför hushållet. Var ska ni ens åka med bilen? Ni kan inte göra annat än att gå ut och promenera ändå?

    Hade ni båda satt er på ett flygplan i storlek av en bil i detta läge? Jamen åk då bil tillsammans men vad medvetna om att ni går emot restriktionerna och riskerar era bådas hälsa med otur
  • Sat 21 Nov 2020 19:36
    #8
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:34:03 följande:
    Skypa? Tror inte ens att hen har skype. Vill bara träffa hen igen efter att inte ha setts på nästan hela året. Jag fattar själv att hen kanske inte alls borde komma just nu men som sagt, vi ska båda ha munskydd (även om det tydligen inte hjälper) och vi ska fortfarande hålla avstånd.
    Munskydd och avstånd räcker nog långt? Kanske kan du sitta i köket och hen i vardagsrummet och så ropar ni till varann? Jag tror ni båda kommer klara livhanken Lycka till.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sat 21 Nov 2020 19:39
    #9
    +1
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:34:03 följande:

    Skypa? Tror inte ens att hen har skype. Vill bara träffa hen igen efter att inte ha setts på nästan hela året. Jag fattar själv att hen kanske inte alls borde komma just nu men som sagt, vi ska båda ha munskydd (även om det tydligen inte hjälper) och vi ska fortfarande hålla avstånd.


    Som sagt. På med munskydd och två meters avstånd, och inte bil, och tänk på att inte ta i samma saker utan att sprita händerna direkt efteråt så går det säkerligen utan problem
  • Sat 21 Nov 2020 19:51
    #10
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-21 19:34:52 följande:
    Du ska inte lyssna på sådant som sades i början av pandemin.

    Man har nyligen gjort studier som klart och tydligt visar att man bör använda munskydd för att bromsa pandemin.

    Med tanke på att man också kommit fram till att smittan är luftburen är det högst olämpligt att åka i en bil med så litet luftutrymme.

    Utöver detta är restriktionerna nu att inte träffa någon utanför hushållet. Var ska ni ens åka med bilen? Ni kan inte göra annat än att gå ut och promenera ändå?

    Hade ni båda satt er på ett flygplan i storlek av en bil i detta läge? Jamen åk då bil tillsammans men vad medvetna om att ni går emot restriktionerna och riskerar era bådas hälsa med otur
    Enligt FOHM så är det dock en droppsmitta... så vet inte riktigt vad som är sant eller falskt nu.

    Jag hade bara tänkt att åka någonstans och promenera där. Området jag bor i är sjukt tråkigt att promenera i.

    Vi hade iallafall inte tänkt att åka någonstans imorgon ens... utan det får bara bli en kort liten träff/möte men jag ville ändå fråga om vi faktiskt kan åka i samma bil och det verkar som ett nej nu, vilket jag helt klart accepterar.
Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?