• Sat 21 Nov 2020 19:01
    2670 visningar
    74 svar
    74
    2670

    Åka i samma bil tillsammans under pandemi?

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.

  • Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?
  • Anonym (123)
    Sat 21 Nov 2020 19:52
    #11
    -2
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:51:04 följande:
    Enligt FOHM så är det dock en droppsmitta... så vet inte riktigt vad som är sant eller falskt nu.

    Jag hade bara tänkt att åka någonstans och promenera där. Området jag bor i är sjukt tråkigt att promenera i.

    Vi hade iallafall inte tänkt att åka någonstans imorgon ens... utan det får bara bli en kort liten träff/möte men jag ville ändå fråga om vi faktiskt kan åka i samma bil och det verkar som ett nej nu, vilket jag helt klart accepterar.
    Du gör som du vågar, jag hade defintivt åkt i bilen.
    Utan munskydd.
  • Sat 21 Nov 2020 19:52
    #12
    +1
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-21 19:39:39 följande:
    Som sagt. På med munskydd och två meters avstånd, och inte bil, och tänk på att inte ta i samma saker utan att sprita händerna direkt efteråt så går det säkerligen utan problem
    Japp, då vet jag! Som sagt vi hade inte tänkt att åka bil just imorgon, ville bara fråga om vi faktiskt kunde.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sat 21 Nov 2020 19:55
    #13
    +4
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:51:04 följande:

    Enligt FOHM så är det dock en droppsmitta... så vet inte riktigt vad som är sant eller falskt nu.

    Jag hade bara tänkt att åka någonstans och promenera där. Området jag bor i är sjukt tråkigt att promenera i.

    Vi hade iallafall inte tänkt att åka någonstans imorgon ens... utan det får bara bli en kort liten träff/möte men jag ville ändå fråga om vi faktiskt kan åka i samma bil och det verkar som ett nej nu, vilket jag helt klart accepterar.


    Dom brukar ju ligga rätt efter. Och många studier visar att det är luftburet. Så jag utgår från att studierna stämmer och tycker det är smartare att gardera sig för det.

    Hoppas ni får det trevligt imorgon
  • Sat 21 Nov 2020 19:57
    #14
    Anonym (123) skrev 2020-11-21 19:52:24 följande:
    Du gör som du vågar, jag hade defintivt åkt i bilen.
    Utan munskydd.
    Alltså wow, ibland fattar jag inte alls sarkasm men herregud, jag hade aldrig åkt i bilen utan munskydd. Självklart ska man ändå inte göra det med munskydd.
  • Anonym (Mia)
    Sat 21 Nov 2020 19:59
    #15
    +3

    Här har både taxichauffören och taxikunden munskydd. Munskydd reducerar risken att smittas/smitta. Det bästa är när bägge har munskydd. Men de måste så klart användas på rätt sätt.

    Hoppas ni får en fin träff!

  • Sat 21 Nov 2020 20:01
    #16
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-21 19:55:30 följande:
    Dom brukar ju ligga rätt efter. Och många studier visar att det är luftburet. Så jag utgår från att studierna stämmer och tycker det är smartare att gardera sig för det.

    Hoppas ni får det trevligt imorgon
    Det var den 6 november dom skrev om det så det var rätt nyligen ändå... men aja jag tänker ändå ha munskydd och hålla avstånd, sprita händer, osv.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sat 21 Nov 2020 20:04
    #17
    +2
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 20:01:42 följande:

    Det var den 6 november dom skrev om det så det var rätt nyligen ändå... men aja jag tänker ändå ha munskydd och hålla avstånd, sprita händer, osv.


    Alltså dom ligger brutalt efter. Vi pratar månader. Och kommer troligtvis inte vilja snudda vid att det är luftburet förens om några år när pandemin är över
  • Sat 21 Nov 2020 20:06
    #18
    +1
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-21 19:59:46 följande:

    Här har både taxichauffören och taxikunden munskydd. Munskydd reducerar risken att smittas/smitta. Det bästa är när bägge har munskydd. Men de måste så klart användas på rätt sätt.

    Hoppas ni får en fin träff!


    Japp, vi båda ska ha munskydd som sagt! Och fortfarande hålla avstånd.
  • Sat 21 Nov 2020 20:10
    #19
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-21 20:04:23 följande:
    Alltså dom ligger brutalt efter. Vi pratar månader. Och kommer troligtvis inte vilja snudda vid att det är luftburet förens om några år när pandemin är över
    Jaså ok.
  • Anonym (123)
    Sat 21 Nov 2020 20:15
    #20
    Mattias Pattias skrev 2020-11-21 19:57:46 följande:
    Alltså wow, ibland fattar jag inte alls sarkasm men herregud, jag hade aldrig åkt i bilen utan munskydd. Självklart ska man ändå inte göra det med munskydd.
    Varför startade du tråden från början?
Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?