• Sat 21 Nov 2020 19:01
    2699 visningar
    74 svar
    74
    2699

    Åka i samma bil tillsammans under pandemi?

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.

  • Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 11:38
    #41
    Ess skrev 2020-11-22 11:15:10 följande:

    Ang dum i huvudet, så anser jag att det är du som är.

    Ja svenskafolket har ju röstat för att montera ned sjukvården, och även annat som borde finnas kvar. 

    Resonerar alla som du så kommer vi att få slå igen sjukvården helt, eftersom det inte kommer komma in skattepengar till att dra runt den. Även skatteintäkter från andra branscher uteblir. Du kan va glad att vi andra ser till att det kommer in pengar i stadskassan....

    Som sagt, hade det smittat som du beskriver så hade det varit stängt på jobbet för ingen hade varit frisk. 

    Du lever som du väljer, och jag som jag väljer.


    På vilket sätt skulle du bidra skattemässigt om du umgås med en vän hemma hos dig själv? Ingenting!

    Jag är helt ok med att folk anser att man måste fortsätta gå på restaurang och stötta verksamheter. Du får absolut göra det valet. Men då bör du också vara medveten om att du sprider smittan (eller att det beteendet sprider smitta iaf). Det är det jag ställer mig emot. Sedan fattar jag inte varför du isf inte kan sätta på dig ett munskydd om du nu vill fortsätta leva som vanligt?

    För övrigt så bidrar jag precis lika mycket till skatteintäkter som tidtagare. Eftersom jag personligen går på restaurang typ var tredje år och aldrig går på bio och liknande. Med andra ord. Skillnaden för mig är att jag inte kan handla mat i butik och inte kan besöka öppen förskola, eller träffa folk inomhus. I övrigt kan jag leva precis som vanligt och bidrar alltså precis lika mycket u skatteintäkter
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 11:45
    #42
    Ess skrev 2020-11-22 11:15:10 följande:

    Ang dum i huvudet, så anser jag att det är du som är.

    Ja svenskafolket har ju röstat för att montera ned sjukvården, och även annat som borde finnas kvar. 

    Resonerar alla som du så kommer vi att få slå igen sjukvården helt, eftersom det inte kommer komma in skattepengar till att dra runt den. Även skatteintäkter från andra branscher uteblir. Du kan va glad att vi andra ser till att det kommer in pengar i stadskassan....

    Som sagt, hade det smittat som du beskriver så hade det varit stängt på jobbet för ingen hade varit frisk. 

    Du lever som du väljer, och jag som jag väljer.


    Och nej. Det skulle inte nödvändigtvis vara stängt på ditt jobb om smittan sprids som jag beskriver.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 11:48
    #43
    Ess skrev 2020-11-22 11:15:10 följande:

    Ang dum i huvudet, så anser jag att det är du som är.

    Ja svenskafolket har ju röstat för att montera ned sjukvården, och även annat som borde finnas kvar. 

    Resonerar alla som du så kommer vi att få slå igen sjukvården helt, eftersom det inte kommer komma in skattepengar till att dra runt den. Även skatteintäkter från andra branscher uteblir. Du kan va glad att vi andra ser till att det kommer in pengar i stadskassan....

    Som sagt, hade det smittat som du beskriver så hade det varit stängt på jobbet för ingen hade varit frisk. 

    Du lever som du väljer, och jag som jag väljer.


    Du får liksom ha med i din beräkning att rätt många ändå försöker följa de riktlinjer som finns och inte umgås inomhus med folk i onödan
  • Ess
    Sun 22 Nov 2020 11:53
    #44
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 11:45:47 följande:
    Och nej. Det skulle inte nödvändigtvis vara stängt på ditt jobb om smittan sprids som jag beskriver.
    Klart det varit, om alla blivit sjuka. Lite vanliga förkylningar och magsjuka har gått, men inget annat.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 11:58
    #45
    +1
    Ess skrev 2020-11-22 11:53:43 följande:

    Klart det varit, om alla blivit sjuka. Lite vanliga förkylningar och magsjuka har gått, men inget annat.


    Jag säger inte att alla hade blivit sjuka. Jag säger att om du bär på smittan så är det avgörande hur många personer du träffar då, eftersom du då kan smitta fler personer.

    Om du träffar 10 personer kanske du smittar tvp av dem. Träffar du 20 smittar du 4 osv. Det är väl ganska självklart att det är på detta sätt smitta sprids? Annars skulle vi inte fått någon smittspridning i Sverige över huvud taget
  • Anonym (123)
    Sun 22 Nov 2020 12:21
    #46
    -2 +1
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 11:38:17 följande:
    På vilket sätt skulle du bidra skattemässigt om du umgås med en vän hemma hos dig själv? Ingenting!

    Jag är helt ok med att folk anser att man måste fortsätta gå på restaurang och stötta verksamheter. Du får absolut göra det valet. Men då bör du också vara medveten om att du sprider smittan (eller att det beteendet sprider smitta iaf). Det är det jag ställer mig emot. Sedan fattar jag inte varför du isf inte kan sätta på dig ett munskydd om du nu vill fortsätta leva som vanligt?

    För övrigt så bidrar jag precis lika mycket till skatteintäkter som tidtagare. Eftersom jag personligen går på restaurang typ var tredje år och aldrig går på bio och liknande. Med andra ord. Skillnaden för mig är att jag inte kan handla mat i butik och inte kan besöka öppen förskola, eller träffa folk inomhus. I övrigt kan jag leva precis som vanligt och bidrar alltså precis lika mycket u skatteintäkter
    Vet du vad?

    Det är helt fritt att bära munskydd så gör det du, men sitt inte och gnäll om att andra ska göra det.
    Jag kommer aldrig ta på mig något munskydd förrän det blir lag på, det dryga böter.
    Aldrig i livet.
  • Ess
    Sun 22 Nov 2020 12:22
    #47
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 11:58:42 följande:
    Jag säger inte att alla hade blivit sjuka. Jag säger att om du bär på smittan så är det avgörande hur många personer du träffar då, eftersom du då kan smitta fler personer.

    Om du träffar 10 personer kanske du smittar tvp av dem. Träffar du 20 smittar du 4 osv. Det är väl ganska självklart att det är på detta sätt smitta sprids? Annars skulle vi inte fått någon smittspridning i Sverige över huvud taget
    Med tanke på hur nära vi är varann så hade vi i så fall haft en smittspridning där, men det har vi inte.
  • Ess
    Sun 22 Nov 2020 12:27
    #48
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 11:38:17 följande:
    På vilket sätt skulle du bidra skattemässigt om du umgås med en vän hemma hos dig själv? Ingenting!

    Jag är helt ok med att folk anser att man måste fortsätta gå på restaurang och stötta verksamheter. Du får absolut göra det valet. Men då bör du också vara medveten om att du sprider smittan (eller att det beteendet sprider smitta iaf). Det är det jag ställer mig emot. Sedan fattar jag inte varför du isf inte kan sätta på dig ett munskydd om du nu vill fortsätta leva som vanligt?

    För övrigt så bidrar jag precis lika mycket till skatteintäkter som tidtagare. Eftersom jag personligen går på restaurang typ var tredje år och aldrig går på bio och liknande. Med andra ord. Skillnaden för mig är att jag inte kan handla mat i butik och inte kan besöka öppen förskola, eller träffa folk inomhus. I övrigt kan jag leva precis som vanligt och bidrar alltså precis lika mycket u skatteintäkter
    Jag går ut, jag shoppar, jag fikar ute och ibland äter jag ute vilket bidrar till att brancherna har en chans till överlevnad. Det i sin tur bidrar till att folk får behålla jobbet och kan betala skatt, även sakerna och maten jag köper bidrar till att staten får in pengar.
    Jag anser inte att munskydd stoppar smitta, därför använder jag inte det.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 12:29
    #49
    Ess skrev 2020-11-22 12:22:12 följande:

    Med tanke på hur nära vi är varann så hade vi i så fall haft en smittspridning där, men det har vi inte.


    Har någon på ditt arbete ens haft Corona? För om ingen haft det är det ju inte konstigt att smittan inte spridits hos er
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 12:30
    #50
    Ess skrev 2020-11-22 12:27:08 följande:

    Jag går ut, jag shoppar, jag fikar ute och ibland äter jag ute vilket bidrar till att brancherna har en chans till överlevnad. Det i sin tur bidrar till att folk får behålla jobbet och kan betala skatt, även sakerna och maten jag köper bidrar till att staten får in pengar.

    Jag anser inte att munskydd stoppar smitta, därför använder jag inte det.


    Då kan du ju titta på de senaste studierna som visar klart och tydligt att munskydd stoppar smittan.

    Fortfarande. Hur bidrar du skattemässigt om du umgås hemma hos dig själv med en vän? För det är faktiskt det vi diskuterar egentligen
Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?