• Mattias Pattias

    Åka i samma bil tillsammans under pandemi?

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.

  • Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?
  • Anonym (Munskydd på)
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 14:04:34 följande:

    Varför tjatar du så fruktansvärt på Ess?

    Hon kommer inte ta på något munskydd hur mycket du är gnäller!

    Använd ditt men ge f.n i hur vi andra gör.


    Och nej jag ger inte f.n i hur anda gör eftersom hur andra gör påverkar smittspridningen som påverkar hela samhället. Som sagt. Jag köper att man ska stötta ekonomin, men man kan faktiskt göra sitt yttersta till att inte bidra till smittspridningen isf
  • Ess
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 14:04:34 följande:
    Varför tjatar du så fruktansvärt på Ess?
    Hon kommer inte ta på något munskydd hur mycket du är gnäller!

    Använd ditt men ge f.n i hur vi andra gör.
    Ja precis, jag tror inte på den enorma hälsovinsten att använda dessa, det har vi dessutom sett från andra länder som använt munskydd och har värre spridning än vad vi någonsin haft.
  • Anonym (Munskydd på)
    Ess skrev 2020-11-22 16:00:44 följande:

    Ja precis, jag tror inte på den enorma hälsovinsten att använda dessa, det har vi dessutom sett från andra länder som använt munskydd och har värre spridning än vad vi någonsin haft.


    Då har du räknar på antal smittade per invånare antar jag? För annars är ju våra myndigheter bra på att räkna i antal smittade när de jämför mot andra länder. Sverige har i långa perioder legat i topp på listorna om man räknar på antalet invånare
  • Anonym (123)
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 15:43:58 följande:
    Man kan skita i att följa rekommendationerna. Och skita i att använda munskydd, men då bör man också vara medveten om att man riskerar att sprida smitta, vilket vårat samhälle vill att vi inte gör just nu. Har man förstått detta. Så ja då får man enligt svensk lag göra vad faan man vill.

    Att jag tjatar på ess? Ja för att det är hen och jag som för en diskussion. Oavsett vem som har hens åsikt så hade mina frågor varit desamma
    Munskydd är inte rekommenderade.
  • Anonym (123)
    Ess skrev 2020-11-22 16:00:44 följande:
    Ja precis, jag tror inte på den enorma hälsovinsten att använda dessa, det har vi dessutom sett från andra länder som använt munskydd och har värre spridning än vad vi någonsin haft.
    Fel använda munskydd är sämre än inget munskydd alls. Jag ser dagligen människor som grejar med sina munskydd och ändå tror att de är skyddade. Jag tycker faktiskt synd om dem som går i en falsk trygghet.

    Ja, se på Spanien... trots munskydd och lockdown.
  • Anonym (123)
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 15:46:36 följande:
    Och nej jag ger inte f.n i hur anda gör eftersom hur andra gör påverkar smittspridningen som påverkar hela samhället. Som sagt. Jag köper att man ska stötta ekonomin, men man kan faktiskt göra sitt yttersta till att inte bidra till smittspridningen isf
    Du har inte med det att göra.
    Sköt du ditt så sköter vi andra vårt.
  • Anonym (Munskydd på)
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 16:37:57 följande:

    Fel använda munskydd är sämre än inget munskydd alls. Jag ser dagligen människor som grejar med sina munskydd och ändå tror att de är skyddade. Jag tycker faktiskt synd om dem som går i en falsk trygghet.

    Ja, se på Spanien... trots munskydd och lockdown.


    Och det där har man motbevisat.

    Och ja. Detta berör alla. Därför blir jag upprörd när jag hör att folk skiter totalt i smittspridningen
  • Anonym (123)
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 17:46:13 följande:
    Och det där har man motbevisat.

    Och ja. Detta berör alla. Därför blir jag upprörd när jag hör att folk skiter totalt i smittspridningen
    Nej, det har man inte.

    Jag skiter inte i smittspridningen om det är mig du syftar på.
    Dock kommer jag aldrig frivilligt ta på mig munskydd.
    Jag tvättar och spritar händerna noga, håller avstånd och tar allmän hänsyn till andra.

    (Fnissar dock lite inombords när jag ser t ex en ensam cyklist susa förbi med munskydd på.)
  • Anonym (Munskydd på)
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 17:54:04 följande:

    Nej, det har man inte.

    Jag skiter inte i smittspridningen om det är mig du syftar på.

    Dock kommer jag aldrig frivilligt ta på mig munskydd.

    Jag tvättar och spritar händerna noga, håller avstånd och tar allmän hänsyn till andra.

    (Fnissar dock lite inombords när jag ser t ex en ensam cyklist susa förbi med munskydd på.)


    Jag syftar på dem som inte följer restriktionerna för fem öre. Bland annat ess. Men också alla andra i samhället som beter sig på samma sätt.

    Och jo det är motbevisat även om folkhälsomyndigheten inte vill tillstå det. Vars inställning för övervägt hela tiden varit att man bör använda munskydd vid de tillfällen man inte kan hålla avstånd
  • Glinda från Oz
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 10:34:18 följande:

    Ja. Men den person jag tilltalade träffar så mycket folk att hen anser att hen lika gärna kan träffa några till. Så uppenbarligen är det inte så hen har det.


    Man kan inte avstå från sociala kontakter en evighet, ingen vet när pandemin är över, det kan vara om 10 år vi vet inte.
  • Anonym (Munskydd på)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-22 18:08:30 följande:

    Man kan inte avstå från sociala kontakter en evighet, ingen vet när pandemin är över, det kan vara om 10 år vi vet inte.


    Nej men man kanske nu när det är som värst kanske kan nöja sig med att träffa ett par personer och göra det på avstånd utomhus? Istället för att som ess anse att man kan träffa hur många man vill för att man ändå träffar så många? Och inomhus utan munskydd dessutom?
  • Anonym (ta sitt ansvar)
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 16:37:57 följande:
    Fel använda munskydd är sämre än inget munskydd alls. Jag ser dagligen människor som grejar med sina munskydd och ändå tror att de är skyddade. Jag tycker faktiskt synd om dem som går i en falsk trygghet.

    Ja, se på Spanien... trots munskydd och lockdown.
    Om man inte har vett nog att sköta hygienen i övrigt kanske inte munskydd är bra, men vet man hur man ska hantera de så hjälper dom.

    Sen jämför ni med spanien med 47 milj inv. och sverige på 10 milj invånare på nästan lika stora ytor. Hade sverige varit mer tätbefolkat så hade vi haft större smittspridning än det vi har idag. Alla borde ta sitt ansvar.

    Sen för att svara på frågan, om ni båda är friska och inte uppvisar några symptom men ändå har på munskydd och är noga med hygienen så är det nog lugnt att åka tillsammans i bil.
  • Anonym (ta sitt ansvar)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-22 18:08:30 följande:
    Man kan inte avstå från sociala kontakter en evighet, ingen vet när pandemin är över, det kan vara om 10 år vi vet inte.
    Vaccin är på gång så det handlar troligtvis om några månader innan de kan börja vaccinera äldre, riskgrupper etc.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 18:35:21 följande:
    Nej men man kanske nu när det är som värst kanske kan nöja sig med att träffa ett par personer och göra det på avstånd utomhus? Istället för att som ess anse att man kan träffa hur många man vill för att man ändå träffar så många? Och inomhus utan munskydd dessutom?

    Munskydd hjälper inte så det har ingen betydelse men känns det bra psykiskt kan man såklart ha dem. 

    Det kommer bli som värst igen flera gånger, man kan inte lägga ner hela sitt liv, det går inte. 

Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?