• Anonym (Mrs Housew­ife)
    Sat 21 Nov 2020 20:15
    1269 visningar
    40 svar
    40
    1269

    Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi

    Jag har varit hemmafru i många år. Det är etr gemensamt beslut som vi är nöjda med, så ni kan bespara er diverse påhopp och annat.

    En sak som jag inte är nöjd med och som jag börjat fundera mycket på är hur involverad han låter mig vara i familjens ekonomi. Vi köpte tex hus för ett tag sen och det var himla massa fram och tillbaka innan han accepterade att jag står med på papprena för huset (inte lånet).

    Varje gång jag försöker ta upp något som handlar om min och då också barnens säkerhet om jag en dag skulle behöva försörja oss själv blir han upprörd och kommer med kommentarer om "jag planerar att lämna honom" etc. Börjar bli väldigt frustrerande och han får mig att känna mig usel som ens funderar i såna banor som att vi kan behöva klara oss själva.

    Finnd det någon här som varit i liknande sits? Har ni några förslag till hur jag bäst bemöter det här och hur vi kan ha en saklig diskussion kring det utan att han tar illa upp?

  • Svar på tråden Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi
  • Anonym (H)
    Sat 21 Nov 2020 20:26
    #1
    +1

    Vad händer om han skulle dö? Är ni gifta? Om inte... då ska barnen ha ut sin laglott av arvet som blir låst tills de är myndiga Hur klara sig du och barnen ekonomiskt då?

  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 20:31
    #2
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 20:26:17 följande:

    Vad händer om han skulle dö? Är ni gifta? Om inte... då ska barnen ha ut sin laglott av arvet som blir låst tills de är myndiga Hur klara sig du och barnen ekonomiskt då?


    Ja vi är gifta. Han vägrar prata om några detaljer, han tar allt som antydningar just nu av någon anledning. Vi har mycket pengar sparat och han har en livsförsäkring, så ekonomiskt blir det ingen kris direkt, men vill ju ändå ha mer insikt i allt och hur saker fungerar.
  • Anonym (H)
    Sat 21 Nov 2020 20:33
    #3
    +1
    Anonym (Mrs Housewife) skrev 2020-11-21 20:31:00 följande:

    Ja vi är gifta. Han vägrar prata om några detaljer, han tar allt som antydningar just nu av någon anledning. Vi har mycket pengar sparat och han har en livsförsäkring, så ekonomiskt blir det ingen kris direkt, men vill ju ändå ha mer insikt i allt och hur saker fungerar.


    Okej. Då är häften ditt om ni skiljer er? Eller har ni äktenskapsförord?

    Isf spelar det väl ingen roll för honom hur mycket insikt du har? Du får ändå hälften?

    Du får försöka säga att du inte kan stå utanför allt. Att er överrenskommelse innebär att all er ekonomi är gemensam och att ni bör ha samma insyn i den. Annars är det ju troligare att han är den som vill separera eftedom han inte vill släppa in dig i ekonomin?
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 20:36
    #4
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 20:33:33 följande:

    Okej. Då är häften ditt om ni skiljer er? Eller har ni äktenskapsförord?

    Isf spelar det väl ingen roll för honom hur mycket insikt du har? Du får ändå hälften?

    Du får försöka säga att du inte kan stå utanför allt. Att er överrenskommelse innebär att all er ekonomi är gemensam och att ni bör ha samma insyn i den. Annars är det ju troligare att han är den som vill separera eftedom han inte vill släppa in dig i ekonomin?


    Nej inget äktenskapsförord.

    Nej jag tror verkligen inte att han vill separera, men jag blir väldigt ställd när han håller på såhär. Han är duktig på att prata runt en och få mig att ifrågasätta varför jag behöver ha insikt öht.
  • Anonym (H)
    Sat 21 Nov 2020 20:39
    #5
    Anonym (Mrs Housewife) skrev 2020-11-21 20:36:05 följande:

    Nej inget äktenskapsförord.

    Nej jag tror verkligen inte att han vill separera, men jag blir väldigt ställd när han håller på såhär. Han är duktig på att prata runt en och få mig att ifrågasätta varför jag behöver ha insikt öht.


    Jag menar snarare att du kan slänga tillbaka samma påstående som han kastar på dig. Varför ska du inte ha insikt? Vill han separera? Även om du inte tror att han vill det.

    Du ska ha insikt i ekonomin eftersom hälften av pengarna är dina. Ni kan ju byta isf. I ditt uppdrag som hemmafru ingår att förvalta alla pengar. Så får han känna på hur kul det är.

    Helt ärligt. Du kan inte acceptera detta
  • Anonym (ooo)
    Sat 21 Nov 2020 21:12
    #6
    Anonym (Mrs Housewife) skrev 2020-11-21 20:36:05 följande:
    Nej inget äktenskapsförord.

    Nej jag tror verkligen inte att han vill separera, men jag blir väldigt ställd när han håller på såhär. Han är duktig på att prata runt en och få mig att ifrågasätta varför jag behöver ha insikt öht.
    Det låter som om han är av "gamla sorten" som helt enkelt inte tyckte/fattade att en kvinnlig partner kan vara intresserad av ekonomin. Han kanske rentav inte tror att du ska fatta?

    Eller så anser han att det är hans domän och du inte "ska" veta. Min f.d svärfar var sån. Han hade egen firma men hans fru som var hemmafru fick inte ens kika i hans pärmar, hon blev så arg vid ett tillfälle när han var sjuk och hans revisor behövde några papper så hon sa att hon kunde plocka fram, bara han sa vilken pärm det var i. Han vrålade från sängen att hon på inga villkor fick gå och leta utan att han var med. 

    Men i ert fall, med gemensamt beslut osv så SKA du givetvis ha koll! 
  • Anonym (golia­t)
    Sat 21 Nov 2020 22:20
    #7
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 20:39:01 följande:
    Jag menar snarare att du kan slänga tillbaka samma påstående som han kastar på dig. Varför ska du inte ha insikt? Vill han separera? Även om du inte tror att han vill det.

    Du ska ha insikt i ekonomin eftersom hälften av pengarna är dina. Ni kan ju byta isf. I ditt uppdrag som hemmafru ingår att förvalta alla pengar. Så får han känna på hur kul det är.

    Helt ärligt. Du kan inte acceptera detta
    Nej, hälften av pengarna är inte hennes.
  • Anonym (H)
    Sat 21 Nov 2020 22:49
    #8
    Anonym (goliat) skrev 2020-11-21 22:20:22 följande:

    Nej, hälften av pengarna är inte hennes.


    Eftersom de gjort överenskommelsen av detta slag så bör hälften vara hennes jo. Det hoppas jag att de diskuterar i sitt upplägg. Alternativt träffat annan överenskommelse gällande fördelningen i ekonomin
  • Anonym (golia­t)
    Sat 21 Nov 2020 22:49
    #9
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 22:49:07 följande:
    Eftersom de gjort överenskommelsen av detta slag så bör hälften vara hennes jo. Det hoppas jag att de diskuterar i sitt upplägg. Alternativt träffat annan överenskommelse gällande fördelningen i ekonomin
    Nej, var och en äger sina egna tillgångar under äktenskapet.
  • Anonym (H)
    Sat 21 Nov 2020 23:20
    #10
    Anonym (goliat) skrev 2020-11-21 22:49:59 följande:

    Nej, var och en äger sina egna tillgångar under äktenskapet.


    Jag menar inte rättsligt. Vid separation delar de lika.

    Med den överenskommelse de har antar jag att upplägget är att alla pengar är deras gemensamma. Därav mitt uttalande om att hälften av hans intäkter är hennes.
Svar på tråden Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi