• Anonym (Mrs Housew­ife)
    Sat 21 Nov 2020 20:15
    1271 visningar
    40 svar
    40
    1271

    Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi

    Jag har varit hemmafru i många år. Det är etr gemensamt beslut som vi är nöjda med, så ni kan bespara er diverse påhopp och annat.

    En sak som jag inte är nöjd med och som jag börjat fundera mycket på är hur involverad han låter mig vara i familjens ekonomi. Vi köpte tex hus för ett tag sen och det var himla massa fram och tillbaka innan han accepterade att jag står med på papprena för huset (inte lånet).

    Varje gång jag försöker ta upp något som handlar om min och då också barnens säkerhet om jag en dag skulle behöva försörja oss själv blir han upprörd och kommer med kommentarer om "jag planerar att lämna honom" etc. Börjar bli väldigt frustrerande och han får mig att känna mig usel som ens funderar i såna banor som att vi kan behöva klara oss själva.

    Finnd det någon här som varit i liknande sits? Har ni några förslag till hur jag bäst bemöter det här och hur vi kan ha en saklig diskussion kring det utan att han tar illa upp?

  • Svar på tråden Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi
  • Anonym (Naugh­ty40)
    Sat 21 Nov 2020 23:46
    #11

    Hans strategi är att bli upprörd för att du ska dra dig för att fråga, då han inte vill att du ska ha någon inblick i er ekonomi. Han vill ha den makten, det är vad jag tror.

  • Anonym (eh)
    Sun 22 Nov 2020 00:38
    #12

    Om du inte jobbar så har han väl all rätt att ta hand om ekonomin och vara ensam ägare? Du har ju all makt att börja jobba även du... "gemensamt beslut", men du verkar ju missnöjd med det? Vännen, du kan inte räkna med att få en massa om du inte bidrar själv.

  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 09:00
    #13

    Pengarna är lika mycket bådas, så nu är den saken avklarad.

    Jag bidrar i allra högsta grad, jag gör precis allt förutom att vara den som drar in pengar. Pengar är inte det enda som spelar roll. Hade jag börjat "jobba" (vilket jag anser att jag redan gör) så hade han blivit tvungen att sluta på sitt och skaffa något annat, det hade inte fungerat annars och det vill han verkligen inte.

    Det jag vill är att vara säker på vilken sits jag och barnen skulle vara i om vi en dag måste klara oss själva, jag är föga intresserad av att veta vart varenda krona hamnar.

  • Sun 22 Nov 2020 10:40
    #14

    Lämna honom

  • Anonym (F)
    Sun 22 Nov 2020 10:54
    #15

    Han vill inte du ska ha insikt. Eller också tror han inte du är kapabel att hantera det. Ingetdera är bra.

    Hur insatt är du nu? Betalar du räkningar? Vet du hur stora huslånen är? Vet du om han eller du har livförsäkring?

  • Anonym (Fröke­n Zoom)
    Sun 22 Nov 2020 11:06
    #16
    +1

    Detta ligger 50 år efter tiden, jag FATTAR inte varför naiva lättlurade kvinnor fortfarande köper det. 

    Släpa karln till banken på bokat möte och låt en bankman förklara för honom hur förlegad och orättvis han är och gå igenom era tillgångar, lån, pensioner och ev. livförsäkringar, eftersom han inte begriper bättre och inte lyssnar på dig.

    Går han inte med på det hade jag sagt att jag kan skilja mig nu på minuten eftersom du helt uppenbart inte tar mig på allvar som partner.

    Är du ett omyndigförklarat barn i er relation eller är du en vuxen människa TS? Du måste själv bestämma dig för detta.

    Och du fattar tydligen inte ens hur rasande förbannad du borde vara.

    DAMN!! *du kan fylla i själv med ungefär ett dussin svordomar till*

  • Anonym (Alla gör sina livsva­l.)
    Sun 22 Nov 2020 11:29
    #17

    Alla får såklart göra sina egna val och leva på det sätt dem vill, men den situation TS hamnat i är en av flera anledningar till att jag aldrig någonsin skulle sätta mig i sitsen att vara hemmafru och vara ekonomiskt beroende av en partner. Pengar är ett maktmedel och i min, förhoppningsvis, kommande relation kommer jag att vara oerhört noga med att stå på egna ben ekonomiskt.

  • Sun 22 Nov 2020 12:33
    #18
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-11-21 23:46:43 följande:

    Hans strategi är att bli upprörd för att du ska dra dig för att fråga, då han inte vill att du ska ha någon inblick i er ekonomi. Han vill ha den makten, det är vad jag tror.


    Detta tror jag också. Du får säga till på skarpen att ni måste kunna prata om sånt här utan att han stänger ner samtalet med såna anklagelser. Om han verkligen har problem med att prata om detta så får han väl hitta en familjeterapeut som kan vara en objektiv part i samtalet för det är inte ett alternativ att aldrig prata om ekonomin.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Makt)
    Sun 22 Nov 2020 12:41
    #19

    Det här är som någon sagt ett sätt att utöva makt, en slags ekonomisk misshandels (ja begreppet finns). Man har rätt att ha insikt i sin ekonomi, vilket det ju är. Vad tänker han ska hända med dig och barnen om han plötsligt dör, i säg, Corona eller hjärtinfarkt? Ska du då vara totalt okunnig om er ekonomi?

  • Anonym (Fröke­n Zoom)
    Sun 22 Nov 2020 13:15
    #20
    Anonym (Makt) skrev 2020-11-22 12:41:29 följande:

    Det här är som någon sagt ett sätt att utöva makt, en slags ekonomisk misshandels (ja begreppet finns). Man har rätt att ha insikt i sin ekonomi, vilket det ju är. Vad tänker han ska hända med dig och barnen om han plötsligt dör, i säg, Corona eller hjärtinfarkt? Ska du då vara totalt okunnig om er ekonomi?


    Ja då om inte förr lär man framstå som ett efterblivet dagisbarn när man talar med sin bank.

    Vet ett antal kvinnor i min mors generation som stått som fån när maken dött och inte ens vet hur de ska köpa mat för dagen eller betala hyran, men det är nåt jag förknippar med de som är 80+ i nuläget, inte med kvinnor mitt i livet.

    Så länge kvinnor fortsätter omyndigförklara sig själva av ren lathet och bekvämlighet kommer aldrig samhället att bli jämställt, och jag hade bokstavligen skämts ihjäl inför mina döttrar över att behöva erkänna att jag inte har koll på den gemensamma ekonomin.

Svar på tråden Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi