• Anonym (Trött på mens)
    Sat 21 Nov 2020 20:43
    3057 visningar
    52 svar
    52
    3057

    Jag är 51 år borde inte mensen upphöra snart?

    Jag är 51 och undrar om inte mensen borde försvinna snart? Tycker det känns onödigt att ha den mer helt enkelt. Hur är det för er andra kvinnor i samma ålder? Har ni mens eller slipper ni nu?

  • Svar på tråden Jag är 51 år borde inte mensen upphöra snart?
  • Anonym (f)
    Sat 21 Nov 2020 20:46
    #1
    Anonym (Trött på mens) skrev 2020-11-21 20:43:12 följande:

    Jag är 51 och undrar om inte mensen borde försvinna snart? Tycker det känns onödigt att ha den mer helt enkelt. Hur är det för er andra kvinnor i samma ålder? Har ni mens eller slipper ni nu?


    Sätt in hormonspiral kanske? Mamma gjorde så. Får se hur jag gör om den är kvar i den åldern, har några år kvar.
  • Anonym (Trött på mens) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 20:49
    #2
    Anonym (f) skrev 2020-11-21 20:46:41 följande:

    Sätt in hormonspiral kanske? Mamma gjorde så. Får se hur jag gör om den är kvar i den åldern, har några år kvar.


    Tack snälla för tipset, men spiral i mig har jag tyvärr alltid känt starkt obehag för. Äter minipiller och det gör att jag får mindre mens, men den kommer titt som tätt ändå
  • Anonym (ooo)
    Sat 21 Nov 2020 21:05
    #3
    Anonym (Trött på mens) skrev 2020-11-21 20:43:12 följande:

    Jag är 51 och undrar om inte mensen borde försvinna snart? Tycker det känns onödigt att ha den mer helt enkelt. Hur är det för er andra kvinnor i samma ålder? Har ni mens eller slipper ni nu?


    Det är nog rätt olika. Jag är 50 och har den kvar men den är lite oregelbunden nu när man är på väg mot klimakteriet. Jag har inga planer på vare sig spiral eller mediciner, om jag kan undvika.
  • Anonym (Trött på mens) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 21:21
    #4
    Anonym (ooo) skrev 2020-11-21 21:05:57 följande:

    Det är nog rätt olika. Jag är 50 och har den kvar men den är lite oregelbunden nu när man är på väg mot klimakteriet. Jag har inga planer på vare sig spiral eller mediciner, om jag kan undvika.


    Ja, jag äter minipiller för att inte bli gravid. Inte för mensens skull.
  • Anonym (44 år)
    Sat 21 Nov 2020 21:24
    #5

    Jag hade önskat slippa mensen redan igår.Tröttsamt.Men jag mår inte lika dåligt när jag var yngre ,hade svår mensvärk och spydde.Nu slipper jag det och det är skönt .

  • Anonym (Trött på mens) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 21:27
    #6
    Anonym (44 år) skrev 2020-11-21 21:24:10 följande:

    Jag hade önskat slippa mensen redan igår.Tröttsamt.Men jag mår inte lika dåligt när jag var yngre ,hade svår mensvärk och spydde.Nu slipper jag det och det är skönt .


    Bra det i alla fall!
  • Anonym (44 år)
    Sat 21 Nov 2020 21:31
    #7
    Anonym (Trött på mens) skrev 2020-11-21 21:27:11 följande:

    Bra det i alla fall!


    Ja,väldigt bra.Nu önskar jag bara att den inte skulle komma mera,men antar att jag har flera år kvar.
  • Anonym (44 år)
    Sat 21 Nov 2020 21:31
    #8
    Anonym (Trött på mens) skrev 2020-11-21 21:27:11 följande:

    Bra det i alla fall!


    Ja,väldigt bra.Nu önskar jag bara att den inte skulle komma mera,men antar att jag har flera år kvar.
  • Anonym (Fri idag)
    Sat 21 Nov 2020 21:43
    #9

    För mig började det krångla med oregelbunden mens när jag var 46.
    Fem år med ett rent helvete senare så hade det lugnat ner sig.
    Fick Provera för att stabilisera eländet, vilket fungerade hyfsat.

    När det var som värst blödde jag som ett slakteri... dubbla Ob ExtraPlus och dubbla bindor... räckte en timme eller två.

    Fy fan... när jag ser i backspegeln så fattar jag inte hur jag ens klarade dessa år.

    Efter runt 52-53 var det äntligen över med blod, svett och tårar.

    Man måste vara fri från blödningar en längre tid för att veta att det är över, minns inte exakt hur länge. Men minns hur nära det var flera gånger och sen...plask.

    Vilket elände.

  • Anonym (f)
    Sat 21 Nov 2020 22:33
    #10
    Anonym (Fri idag) skrev 2020-11-21 21:43:29 följande:

    För mig började det krångla med oregelbunden mens när jag var 46.
    Fem år med ett rent helvete senare så hade det lugnat ner sig.
    Fick Provera för att stabilisera eländet, vilket fungerade hyfsat.

    När det var som värst blödde jag som ett slakteri... dubbla Ob ExtraPlus och dubbla bindor... räckte en timme eller två.

    Fy fan... när jag ser i backspegeln så fattar jag inte hur jag ens klarade dessa år.

    Efter runt 52-53 var det äntligen över med blod, svett och tårar.

    Man måste vara fri från blödningar en längre tid för att veta att det är över, minns inte exakt hur länge. Men minns hur nära det var flera gånger och sen...plask.

    Vilket elände.


    Det där har jag fått nu. Har väl alltid haft lite kraftigare mens, men nu är den helt sjuk, jag kan inte gå ut första dagen. Är 45 nu, tror nog jag söker vård om jag ska ha det flera år.
Svar på tråden Jag är 51 år borde inte mensen upphöra snart?