• Sat 21 Nov 2020 20:59
    319 visningar
    3 svar
    3
    319

    2 åring, sova mer på natten eller sova på dagen?

    Ja min nyblivna 2 åring har brukat sova på eftermiddagen 45 min - 1,5 timme. Men går ju inte få somna förrän sent på kvällen då.

    Så finns ju två alternativ

    Låta sova på dagen men sedan somna sent på kvällen och då sova kanske 9-10 timmar på natten.

    Eller också skippa att sova på dagen men då lägga sig tidigare och sova 12 timmar natt.

    Det funkar alltså att ha henne vaken hela dagen ( om än är ganska trött mot kvällen då ) och då sova lång natt istället med kortare tid mellan morgon o kväll. Men är det ändå tre att få dagsvilan istället?

    För min del känns det bäst att ha henne vaken hela dagen. Eftersom dagsvilan brukar bli så sen innan hon väl somnar och då extremt sena kvällar. Verkar inte spela så stor roll om man kortar ner sovpasset.

  • Svar på tråden 2 åring, sova mer på natten eller sova på dagen?
  • Sat 21 Nov 2020 21:01
    #1

    Om hon kan vara vaken utan att bli grinig så hade jag utan tvekan tagit alternativ 2. Det är plågsamt med barn som lägger sig sent och all ens egna energi är bortblåst...

  • Sat 21 Nov 2020 21:07
    #2
    askyfullofstars skrev 2020-11-21 21:01:38 följande:

    Om hon kan vara vaken utan att bli grinig så hade jag utan tvekan tagit alternativ 2. Det är plågsamt med barn som lägger sig sent och all ens egna energi är bortblåst...


    Jo jag tänker också det, men tänker sen att kanske de ändå behöver den där pausen mitt på dagen , att ca 12 timmar vaken i sträck är för mycket för en tvååring. De flesta sover ju fortfarande på dagen vid nyblivna 2.
  • Sun 22 Nov 2020 10:06
    #3
    Kaga skrev 2020-11-21 21:07:10 följande:

    Jo jag tänker också det, men tänker sen att kanske de ändå behöver den där pausen mitt på dagen , att ca 12 timmar vaken i sträck är för mycket för en tvååring. De flesta sover ju fortfarande på dagen vid nyblivna 2.


    En paus behöver ju inte innebära 45 min. Min 2-åring får sova max 30 min när hon är på förskolan och inget när hon bara är hemma. Max 15 min om hon är riktigt gnällig och trött. Då sover hon bra på nätterna. De gånger hon får sova längre på dagtid så har vi henne vaken sent på kvällarna och ibland på nätterna och det är definit inte ett alternativ för oss iaf :)
Svar på tråden 2 åring, sova mer på natten eller sova på dagen?