• Anonym (Ingen framti­d)
    Sat 21 Nov 2020 23:09
    1291 visningar
    50 svar
    50
    1291

    Är jag helt körd? :(

    Jag är 30 år gammal. Ej gift och inga barn. Jobbar som timanställd och vid behov då jag läser på distans just nu till SSK.

    När jag var 29 år så träffade jag en man som var 10 år äldre än mig. Jag tänkte äntligen en riktig man, en vuxen karl som vet vad han vill i livet.

    Vi var sambos och jag jobbade lite som vikarie på äldreboende. Min mamma dog när jag var 20 år gammal och hamnade i djup depression. Sen var jag i en destruktiv relation i 5 år med psykisk och fysisk misshandel. Jag gick in i väggen helt. Så jag klarade inte av att jobba.

    När det tog slut så började jag sakta ta mig uppåt. Jag klarade jobba igen men hittade enbart deltid jobb och vid behov. Inget som var heltid eller ledde till fast tjänst.

    1 år sedan träffade jag min dåvarande som jag föll för och vi hade det så bra. Jag flyttade in hos honom och vi var sambos. Jag började plugga efter ca 8 månader som vi var ihop och tog full CSN för att kunna bidra till hyra och övriga avgifter.

    Utan min vetskap så tog han lån på mitt namn med min dosa, ett lån via lendo på 360.000. Han köpte en bil, men denna bil sa han att han köpte från sparade pengar.

    Detta var inget jag visste om. Då räkningar kom så hann han redan ta allt och lägga i en pärm. Han betalade alla räkningar och jag swishade honom. Så han betalade lendo från sina pengar.

    I alla fall. Han började bli konstig och elak mot mig. Började manipulera mig, blev utsatt för otrohet, lögner, psykisk och fysisk misshandel.

    Jag beslutade mig för att lämna och detta gillade inte han.

    Så jag flyttade till min väninna.

    Och puff så föll denna räkning ner med lånet i brevlådan. Och en lapp där han skrivit, "glöm inte betala ditt lån så du inte hamnar på kronan".

    Där såg jag ett jävla lån på 360.000 med sjuk ränta som stod på mitt namn och inga bevis på det heller.

    Har sms:at honom och försökt få bevis. Men han skrev "men Herregud, är du psykfall eller? Du tog ju lånet själv. Det är ju på ditt namn. Du kanske var full när du tog lånet? Kosntigt att du inte minns. Vad gjorde du ens med pengarna?". Usch så manipulativ.

    Nåja... Jag fortsätta betala. Jag flyttade till annan stad och hittade en lägenhet.

    Jag har CSN och lägger 4800 kr på lånet allt som allt.

    Detta känns så surt. Och jag hatar när folk säger "du har ändå CSN på 14.000 och billig hyra. Hur kan du knappt klara dig".

    Dem 4800 kunde jag ha lagt på en bil, sparkonto, fonder vad som :(.

    Men nåja....

    Min dröm när jag är klar med skolan är att hitta jobb och få fast och att sedan köpa en lägenhet.

    Men det känns inte ens möjligt när jag har detta lån?? :(

    Är det helt kört för mig?????

    Vill inte ha svar om det jag varit med om, då det inte hjälper något. Utan viil svar på om det är möjligt för mig att ha det bra eller om det är kört.

  • Svar på tråden Är jag helt körd? :(
  • Sat 21 Nov 2020 23:13
    #1

    Ärligt talat så är det inte supermycket pengar i alla fall. När du väl börjar jobba kan du ju köra övertid och leva billigt, så går det ändå hyfsat fort att betala. Tråkigt det du varit med om.

  • Anonym (M)
    Sat 21 Nov 2020 23:24
    #2
    +2

    Anmäl honom? Har han bilen nu?

    Om du inte betalar kanske kronofogden tar bilen?

  • Sat 21 Nov 2020 23:40
    #3
    Anonym (M) skrev 2020-11-21 23:24:48 följande:

    Anmäl honom? Har han bilen nu?

    Om du inte betalar kanske kronofogden tar bilen?


    Anmälan tog jag förresten för givet att det var gjort i första hand. Om det är bilen som är belånad så är det ju den som är säkerheten, men jag uppfattade det som att han tagit ett privatlån och köpt den?
  • Anonym (Varit med om liknan­de)
    Sun 22 Nov 2020 00:12
    #4
    +1

    Kom lånet till ditt konto? Har det kommit till hans konto är han körd. Eller om det finns andra bevis på vart pengarna tog vägen. Du borde kontakta någon som kan hjälpa dig med detta. Jag skulle nog göra som någon föreslog och låta det gå till fogden så de beslagtar bilen (om lånet kan förknippas med bilen). Anmäla ska du göra oavsett. Skaffa en app som bandar in samtal och ring honom och försök få ett inbandat erkännande eller vad som helst. Hoppas det löser sig på något vis så du kommer ur detta.

  • Anonym (Ingen framti­d) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 00:18
    #5

    Jag anmälde honom när vi gick skilda vägar men det fanns inga bevis och jag försökte få fram det på sms men han var smart. Han svarade inte mig och skrev bara det sms:et som fick det se ut som att jag själv tagit lånet.

    Bilen köpte han av lånepengarna! Och denna bil har han inte kvar längre.

    Bryr mig inte om det nu.

    Bara undrar om det går att jag kan köpa en lägenhet om 1-2 år där man måste ta lån, fastän jag redan har detta lån?

    Och jag har räknat på det när jag jobbar och får lån så kommer jag ÄNDÅ INTE kunna lägga mer än det maximala jag lägger nu.

    Jag har hyra 6900, el, Internet, telefon, hemförsäkring, livförsäkring, hyresgästföreningen, Netflix. Säker något mer jag ej kommer på nu som är av nytta.

    Lånet beräknas vara betalar om 15 år :( då är jag 45 år.

    Allt känns bara så hopplöst.

    Mina vänner är 27-30 och har köpt lägenhet, hus, bil, och har det bra. Kan lägga pengar på sparkonto och kan njuta av sina pengar.

    Oavsett om jag kommer jobba sen och få en lön så lär jag inte kunna unna mig som andra eller resa och leva livet. 4800 kr är mycket på att lägga på ett lån för något jag inte haft nytta av. Det svider. Dessa 4800 kunde jag sparat varje månad till en resa, till en ny soffa kanske, till en bil. Vad som :(

    Vill också kunna ha en köpeslägehet en dag men vem ska ens bevilja mig ett lån för det när jag har ett på 360000 sol är ett blanco lån med hög ränta.

  • Anonym (Ingen framti­d) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 00:20
    #6

    Detta här anmälde jag för ca 10-12månader sen och det blev nerlagt. Lånet stod på mig och godkändes med min dosa. Så det är "jag" som tagit detta lån och godkänt och signerat.

    Orkar inte lägga ner tid på det mer. Jag betalar lånet och finns inget jag kan göra. Vill som sagt ha hjälp och svar med om det går att få ett bra liv och kanske ha köpeslägenhet en vacker dag eller om jag är fucked till 45 när lånet är betalat av :(

  • Anonym (Falab­ella)
    Sun 22 Nov 2020 00:21
    #7
    -1

    Hur kan han ta ett lån utan att du får några papper om detta?
    Du borde också fått brev om kreditupplysning från UC.

    Hur hade han tillgång till din dosa OCH koden- låter du sånt ligga framme? Min man sen 20 år vet inte mina bankkoder. Sluta låta andra sköta dina pengar, det är ett säkert sätt att bli blåst.

    Polisanmäl honom bara, kan du bevisa att de pengarna gått till köp av den bilen (alltså att köpet skedde just när det lånet betalats) så ska den så klart vara din, annars måste ju han visa var han fått pengarna ifrån. Installera ACR på din telefon och spela in alla samtal.

    Du behöver nog lite guidning i livet innan du närmar dig en man igen för du verkar vara lite naiv och gå in för fort i allting. 

  • Anonym (M)
    Sun 22 Nov 2020 01:02
    #8
    Anonym (Ingen framtid) skrev 2020-11-22 00:18:08 följande:

    Jag anmälde honom när vi gick skilda vägar men det fanns inga bevis och jag försökte få fram det på sms men han var smart. Han svarade inte mig och skrev bara det sms:et som fick det se ut som att jag själv tagit lånet.

    Bilen köpte han av lånepengarna! Och denna bil har han inte kvar längre.

    Bryr mig inte om det nu.

    Bara undrar om det går att jag kan köpa en lägenhet om 1-2 år där man måste ta lån, fastän jag redan har detta lån?

    Och jag har räknat på det när jag jobbar och får lån så kommer jag ÄNDÅ INTE kunna lägga mer än det maximala jag lägger nu.

    Jag har hyra 6900, el, Internet, telefon, hemförsäkring, livförsäkring, hyresgästföreningen, Netflix. Säker något mer jag ej kommer på nu som är av nytta.

    Lånet beräknas vara betalar om 15 år :( då är jag 45 år.

    Allt känns bara så hopplöst.

    Mina vänner är 27-30 och har köpt lägenhet, hus, bil, och har det bra. Kan lägga pengar på sparkonto och kan njuta av sina pengar.

    Oavsett om jag kommer jobba sen och få en lön så lär jag inte kunna unna mig som andra eller resa och leva livet. 4800 kr är mycket på att lägga på ett lån för något jag inte haft nytta av. Det svider. Dessa 4800 kunde jag sparat varje månad till en resa, till en ny soffa kanske, till en bil. Vad som :(

    Vill också kunna ha en köpeslägehet en dag men vem ska ens bevilja mig ett lån för det när jag har ett på 360000 sol är ett blanco lån med hög ränta.


    Men vart kom pengarna då? Direkt till han?

    Du fick betala dyrt för att dela med dig av dosa och koder. Inte ens min sambo vet min och vi har varit tillsammans i 15 år.

    360 000 under tiden du studerade med studielån, hur kan det vara möjligt att dom beviljar utan säkerhet..

    Jag skulle göra allt som gick för att sätta dit honom.
  • Anonym (Ingen framti­d) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 04:06
    #9

    Men alltså snälla någon lägg ner med alla förutfattade meningar och pekpinnar. Hur orkar ni??!

    Herre jösses.

    Han har lyckats knäcka min kod på min telefon också när han skulle snoka. Han lyckades knäcka min kod till min dosa som bestod av mitt födelsedatum 1711 (17/11). Såna människor är smarta. Tyvärr.

    Jag är fan inte så blåst så jag ska dela med mig av min kod till min bank med någon jag varit med inte ens 1 år och plus med mitt förflutna så litar jag inte på människor.

    Och tyvärr jag är inte efterbliven att någon ska sköta mina pengar.

    Och efter att ha sökt runt så visst kan man ta lån utan någon kreditupplysning och att inte få hem några papper, för tydligen kan man signera papper digitalt . Och JA man kan få lån med studiemedel då jag har maxlån och bidrag, så detta räknas som en inkomst tydligen och sen har jag inga andra lån eller betalningsanmärkningar. Min väninna som är sjukskriven till och med lyckades få ett lån, då vi testade om det skulle gå igenom för jag ville se hur lätt det är. Tydligen bryr sig inte såna företag så länge dem får in pengar och ränta på det. det är dem som går i vinst inte personen som tagit lån.

    Har redan försökt med allt och försökt anmäla men det las ner och det går fan inte bevisa att han köpt bilen för dessa pengar då han spelade på hästar och kunde vinna stora summor ibland.

    Skrev här för jag ville ha svar på om jag kan fixa ett bra liv i framtiden eller om det är kört men vad får man för svar??? Bara om det som hänt inann som jag inte ens kan göra något åt eller påverka!

    Och massa dömande kommentarer som att jag är helt jävla dum i huvudet.

    Hoppas innerligt att alla ni som kommenterar och kommer med era pekpinnar att ni alla ska träffa på en narcissistisk, manipulativ skitstövel som både psykisk, fysisk och ekonomiskt misshandlar er, så ska ni kanske då tänka er för innan ni öppnar er mun och ska leka smarta och hoppas att ni då tänker på mig som skrev detta inlägg.

    Fy fan för såna som er!

    Ångrar att jag ens skrev på denna sidan och ville ha råd.

  • Anonym (Ingen framti­d) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 04:07
    #10

    Men alltså snälla någon lägg ner med alla förutfattade meningar och pekpinnar. Hur orkar ni??!

    Herre jösses.

    Han har lyckats knäcka min kod på min telefon också när han skulle snoka. Han lyckades knäcka min kod till min dosa som bestod av mitt födelsedatum 1711 (17/11). Såna människor är smarta. Tyvärr.

    Jag är fan inte så blåst så jag ska dela med mig av min kod till min bank med någon jag varit med inte ens 1 år och plus med mitt förflutna så litar jag inte på människor.

    Och tyvärr jag är inte efterbliven att någon ska sköta mina pengar.

    Och efter att ha sökt runt så visst kan man ta lån utan någon kreditupplysning och att inte få hem några papper, för tydligen kan man signera papper digitalt . Och JA man kan få lån med studiemedel då jag har maxlån och bidrag, så detta räknas som en inkomst tydligen och sen har jag inga andra lån eller betalningsanmärkningar. Min väninna som är sjukskriven till och med lyckades få ett lån, då vi testade om det skulle gå igenom för jag ville se hur lätt det är. Tydligen bryr sig inte såna företag så länge dem får in pengar och ränta på det. det är dem som går i vinst inte personen som tagit lån.

    Har redan försökt med allt och försökt anmäla men det las ner och det går fan inte bevisa att han köpt bilen för dessa pengar då han spelade på hästar och kunde vinna stora summor ibland.

    Skrev här för jag ville ha svar på om jag kan fixa ett bra liv i framtiden eller om det är kört men vad får man för svar??? Bara om det som hänt inann som jag inte ens kan göra något åt eller påverka!

    Och massa dömande kommentarer som att jag är helt jävla dum i huvudet.

    Hoppas innerligt att alla ni som kommenterar och kommer med era pekpinnar att ni alla ska träffa på en narcissistisk, manipulativ skitstövel som både psykisk, fysisk och ekonomiskt misshandlar er, så ska ni kanske då tänka er för innan ni öppnar er mun och ska leka smarta och hoppas att ni då tänker på mig som skrev detta inlägg.

    Fy fan för såna som er!

    Ångrar att jag ens skrev på denna sidan och ville ha råd.

Svar på tråden Är jag helt körd? :(