• Ju mer ju bättre
    Sat 21 Nov 2020 23:42
    285875 visningar
    8515 svar
    -1 +10
    8515
    285875

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Sat 28 Nov 2020 06:19
    #71
    AMCG skrev 2020-11-25 19:35:45 följande:
    Nu har jag läst mig upp lite på just den här timmen i fredags som genererade hutlöst pris.

    Det var reducerad överföringskapacitet både mellan SE2->SE3, mellan Norge och Sverige, förbindelsen mellan Sjælland och Tyskland på grund av underhållsarbeten och fel samt att stora delar av kärnkraften var ute för underhåll samt att vindkraften inte producerade på grund av lite vind.

    Det vad ganska extremt.
    1621% är ju bara ett symptom.

    Sjukdomen är att det saknats, och saknas, helhetssyn och planering.

    1) Man lägger på politiska grunder ned fungerande baskraft i södra Sverige.

    2) Man subventionerar oregelbunden elproduktion och dessutom lägger man den till stor del längst ifrån där elen behövs.
  • Sat 28 Nov 2020 08:01
    #72
    KillBill skrev 2020-11-26 09:29:28 följande:
    jag kan glädja dig med att nätavgifterna kommer att sänkas de kommande åren.
    Det gör inte mig gladare. Deras överskott betalar min elräkning (aktier).
  • Sat 28 Nov 2020 08:20
    #73
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-27 20:22:54 följande:
    138 öre i rörlig nätavgift. Är det billigt menar du?

    Det är nog ordentligt lurad.  Om man kollar Energimarknadsinspektionens sammanställning över elnätsföretagens rörliga elnätsavgifter så ligger genomsnittet under 20 öre..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ju mer ju bättre
    Sat 28 Nov 2020 10:26
    #74
    KillBill skrev 2020-11-28 08:20:12 följande:

    Det är nog ordentligt lurad.  Om man kollar Energimarknadsinspektionens sammanställning över elnätsföretagens rörliga elnätsavgifter så ligger genomsnittet under 20 öre..


    Det har jag svårt att tro på. I Stockholm ligger avgiften på 58 öre. Men om man förbrukar väldigt lite så blir det 85 öre. Dessutom tillkommer fasta avgifter.

    Då räknar jag givetvis vad kunden får betala, vilket ör det pris alla företag enligt lag ska uppge.

    Jag är nog inte mer lurad än någon annan. Våra dåliga politiker har lurat folket. Usel energipolitik kräver onödiga investeringar och kostnaden för dessa får folket ta. Sen när investeringarna är tagna så skryter man  om hur man "sänker" nätavgifterna med en bråkdel av vad de tidigare höjdes med. Därefter kan monopol-företagen fortsätta profitera på folkets investering i dyra nät. Samtidigt låtsas företagen konkurrera med den lilla del av elpriset som är konkurrensutsatt. Ivrigt påhejade från Sveavägen 68, undrar om de får bonus.
  • Sat 28 Nov 2020 10:49
    #75
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-28 10:26:11 följande:
    Det har jag svårt att tro på. I Stockholm ligger avgiften på 58 öre. Men om man förbrukar väldigt lite så blir det 85 öre. Dessutom tillkommer fasta avgifter.

    Då räknar jag givetvis vad kunden får betala, vilket ör det pris alla företag enligt lag ska uppge.

    Jag är nog inte mer lurad än någon annan. Våra dåliga politiker har lurat folket. Usel energipolitik kräver onödiga investeringar och kostnaden för dessa får folket ta. Sen när investeringarna är tagna så skryter man  om hur man "sänker" nätavgifterna med en bråkdel av vad de tidigare höjdes med. Därefter kan monopol-företagen fortsätta profitera på folkets investering i dyra nät. Samtidigt låtsas företagen konkurrera med den lilla del av elpriset som är konkurrensutsatt. Ivrigt påhejade från Sveavägen 68, undrar om de får bonus.
    Försäker du vilseleda? den fasta och  rörliga avgiftsdelen är olika saker. 

    Här kan du kolla nätavgifterna. 

    www.ei.se/sv/statistik/statistik-inom-omradet-el/Statistik-om-elnat/elnatsavgifter/ 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sat 28 Nov 2020 10:49
    #76
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-28 10:26:11 följande:
    Det har jag svårt att tro på. I Stockholm ligger avgiften på 58 öre. Men om man förbrukar väldigt lite så blir det 85 öre. Dessutom tillkommer fasta avgifter.

    Då räknar jag givetvis vad kunden får betala, vilket ör det pris alla företag enligt lag ska uppge.

    Jag är nog inte mer lurad än någon annan. Våra dåliga politiker har lurat folket. Usel energipolitik kräver onödiga investeringar och kostnaden för dessa får folket ta. Sen när investeringarna är tagna så skryter man  om hur man "sänker" nätavgifterna med en bråkdel av vad de tidigare höjdes med. Därefter kan monopol-företagen fortsätta profitera på folkets investering i dyra nät. Samtidigt låtsas företagen konkurrera med den lilla del av elpriset som är konkurrensutsatt. Ivrigt påhejade från Sveavägen 68, undrar om de får bonus.
    Försäker du vilseleda? den fasta och  rörliga avgiftsdelen är olika saker. 

    Här kan du kolla nätavgifterna. 

    www.ei.se/sv/statistik/statistik-inom-omradet-el/Statistik-om-elnat/elnatsavgifter/ 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sat 28 Nov 2020 11:55
    #77
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 06:19:51 följande:

    1621% är ju bara ett symptom.

    Sjukdomen är att det saknats, och saknas, helhetssyn och planering.

    1) Man lägger på politiska grunder ned fungerande baskraft i södra Sverige.

    2) Man subventionerar oregelbunden elproduktion och dessutom lägger man den till stor del längst ifrån där elen behövs.


    Det tycks saknas helhetssyn som är förenlig från politikers sida och branschen. Det beror säkerligen på bristande förståelse av systemet i sin helhet.

    Nu är det EU som bestämmer spelreglerna med mindre makt liggande på Sverige.

    Planering och översikt finns inom branschen. Problemet är dels nedläggning av kraftproduktion (som många nämner) och dels att koordinering av underhållsarbete och fel på huvudledningar in till ett område sker samtidigt som underhållsarbete på kärnkraften. Alla ledningar och kraftproduktion har årligt underhållsarbete. Ju fler ledningar, desto svårare att få utfört underhållsarbete genom året (eller halva året eftersom de inte är önskligt att tas ur drift under kalla perioder just på grund av risk för kapacitetsproblem och höga priser till ett område). Tas en reaktor ut i Oskarshamn få har det stor betydelse för tillgången i södra Sverige när dessutom så många ledningar inte är i drift vid samma tidpunkt. För att tillgodose elbehovet ökas kraftspoduktionen inom området efter regulerkraftsbuden. Man skulle kunna koppla bort elanvändarna också för att låta priserna vara lägre.

    Samtidigt önskar ingen att överdimensionera elsystemet efter den högsta effekttoppen.

    Om prognosen för temperaturen just den fredagen var högre än i realiteten så har det stor påverkan på elanvändningen. Beteende mönster hos elanvändarna spelar roll för utfallet.

    Det var otroligt att folkomrösta och lägga ned kärnkraften innan en annan stabil och vind- och soloberoende kraftproduktion fanns tillgänglig. Men som sagt politiker följer folktrenderna oftast och tar inte beslut efter förnuft. Annars tappas väljare. Det borde vara en stabil politik och framtidsplan som inte ändrade riktning efter varje val eller opinionsundersökning.

    Jag spårade lite iväg på sidospår. Allt var inte svar till dig, Gordon.
  • Sat 28 Nov 2020 13:37
    #78

    Och har man så små marginaler att man inte klara av en trasig överföringsledning samtidigt som ett kärnkraftverk har sin årliga översyn, då har man misslyckats.

  • Ju mer ju bättre
    Sat 28 Nov 2020 16:33
    #79
    KillBill skrev 2020-11-28 10:49:28 följande:
    Försäker du vilseleda? den fasta och  rörliga avgiftsdelen är olika saker. 

    Här kan du kolla nätavgifterna. 

    www.ei.se/sv/statistik/statistik-inom-omradet-el/Statistik-om-elnat/elnatsavgifter/ 
    Vadå olika saker. Kan jag köpa den ena men inte den andra menar du?

    Elnätsavgiften i Stockholm är 58 öre per kWh, gå in på leverantörens sida och kolla själv.

    Jag använder inte pyttemjuks dåliga produkter och läser därmed inte Excelfiler.

    Det är helt sjuk att du fortsätter ljuga om detta. Upprörande nog blir elnätsavgiften ännu högre om man förbrukar mindre.
  • Ju mer ju bättre
    Sat 28 Nov 2020 16:36
    #80
    Flash Gordon skrev 2020-11-28 13:37:35 följande:

    Och har man så små marginaler att man inte klara av en trasig överföringsledning samtidigt som ett kärnkraftverk har sin årliga översyn, då har man misslyckats.


    Exakt. Och vad är problemet med ett robust elnär som fungerar även när elen behövs som mest? Det är 2020, men vissa tycks sitta fast i ett tidigare århundrade.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko