• Ju mer ju bättre
    Sat 21 Nov 2020 23:42
    280525 visningar
    8423 svar
    -1 +10
    8423
    280525

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Sun 29 Nov 2020 15:11

    En lämplig ledare på ämnet:

    www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/ygeman-och-de-rodgrona-har-blundat-for-elkrisen/


    Den rödgröna regeringen har in i det längsta blundat för problemen. Energiminister Anders Ygeman (S) och klimatminister Isabella Lövin (MP) har bedyrat att Sverige exporterar rekordmycket el och att elöverskottet är större än någonsin. 

    Man har himlat med ögonen mot sina kritiker. Sol, vind och förnybart har varit svaret på alla frågor. Inte ens marknaden tror på gårdagens teknik! har man påpekat triumferande. 

    Men allvaret i situationen verkar till sist har sjunkit in. Ygeman har gjort spektakulära brandkårsuttryckningar för att försöka lösa den akuta elbristen i Skåne och Stockholm. 

  • Ju mer ju bättre
    Sun 29 Nov 2020 16:14
    Padirac skrev 2020-11-29 11:41:32 följande:
    Du får räkna in den fasta avgiften för att få ut det verkliga priset.  Småförbrukare som du har ett lägre totalt pris för elförbrukningen upp till 8000 kwh jmf med de som har en fast avgift som är 7x den fasta månadsavgift du har.

    Du kan inte ta en rad i prislistan och jämföra utan måste ta hela prislistan och kostnaden. Men om du betalade 565kr/månad i fast avgift kunde du kanske få det lägre priset för elöverföring Skulle det bli dyrare eller billigare för dig tror du?

    Vänta tills de nya prismodellerna som diskuteras kommer att tas i drift, då j*vlar blir det kostnader som märks. Eldistributionsnäten är idag inte dimensionerade för de effektuttag som kommer och det är både en politisk och teknisk utmaning att uppgradera anläggningarna och deras användning.
    Haha, ja den fasta avgiften spär ju bara

    på det verkliga kWh-priset ännu mera.
  • Ju mer ju bättre
    Sun 29 Nov 2020 16:18
    KillBill skrev 2020-11-29 12:06:10 följande:

    Jag skriver i inlägg #94 att man inte kan byta nätleverantör men genom att byta elleverantör så kan man ofta sänka sin kostnad för el.


    I början av tråden var kritiserade du Regeringen för nivån på elpriserna men efter det att jag har visat att elpriserna sjunkit i år gick du över till att kritisera nätavgifterna.


    Regeringen har tagit beslut som kommer sänka kostnaden för nätavgifterna men kan du peka på något beslut som har ökat kostnaden för nätavgiften i norra Sverige där du bor? Vad menar du att politikerna borde göra? Förstatliga elnäten eller vad?


    Kostnaden för själva elen är ju en fjärt i rymden jämfört med det av staten sanktionerade monopolet till det tyska nätbolaget vars nätutbyggnad ska finansieras av kunderna som de senare ska profitera på.

    Jag är kund och jag kan bara köpa el. El-priset är vad jag får betala. Hur elbolagen hackar upp priset i olika påhittade bitar är totalt ointressant för mig som kund. Därav pratar jag om elpriset i början av tråden. Regeringens dåliga politik är orsaken till att mitt elpris skjutit i höjden. Du kan välja att missförstå om du vill, men det är helt upp till dig.
  • Sun 29 Nov 2020 16:22
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 16:14:14 följande:
    Haha, ja den fasta avgiften spär ju bara

    på det verkliga kWh-priset ännu mera.
    80 kr/månad eller 565 kr/månad... skillnanden på ett år är den skillnad de olika abonnemangen har på elpriset upp till en kostnad för 8000 kwh..

    med den högre fasta månadsavgiften blir totala kostanden för en elförbrukning under 8000 kwh högre än det du betalar... det kan ses som att du har ett rabatterat pris och att de andra abonnenterna får betala  det du inte vill vara med och betala av anläggningens kostnad..
  • Ju mer ju bättre
    Sun 29 Nov 2020 16:37
    Padirac skrev 2020-11-29 16:22:53 följande:
    80 kr/månad eller 565 kr/månad... skillnanden på ett år är den skillnad de olika abonnemangen har på elpriset upp till en kostnad för 8000 kwh..

    med den högre fasta månadsavgiften blir totala kostanden för en elförbrukning under 8000 kwh högre än det du betalar... det kan ses som att du har ett rabatterat pris och att de andra abonnenterna får betala  det du inte vill vara med och betala av anläggningens kostnad..
    Ja, 960 kr om året tillkommer för den som t.ex förbrukar 1000 kWh per år.

    (1000*1,38 + 960)/1000 = 2,34 kr/kWh i nätavgift för detta exempel. Det är ganska extremt. Eller hur?

    Därefter tillkommer själva elen. Total c:a 3 kr per kWh. Tack vare regeringens korkade politik.
     
  • Sun 29 Nov 2020 16:44
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 16:37:05 följande:
    Ja, 960 kr om året tillkommer för den som t.ex förbrukar 1000 kWh per år.

    (1000*1,38 + 960)/1000 = 2,34 kr/kWh i nätavgift för detta exempel. Det är ganska extremt. Eller hur?

    Därefter tillkommer själva elen. Total c:a 3 kr per kWh. Tack vare regeringens korkade politik.
     
    Det kan väl uppfattas om extremt om mn inte förstår att också den som inte använder elen hela året änå måste ha tillgång till distrubutionsnätets anläggning som har kostnader hela året. Du får betala för att kunna använda en del av elanläggningen - att du sedan inte vill eller kan använda den hela året är en annan sak.

    Vill du inte betala hyra eller avgift för boendet då du inte är hemma heller? 

    El är 'mer än två hål i väggen' liksom vatten är 'mer än det som kommer ur kranen'  osv..osv..
  • Ju mer ju bättre
    Sun 29 Nov 2020 17:06
    Padirac skrev 2020-11-29 16:44:36 följande:
    Det kan väl uppfattas om extremt om mn inte förstår att också den som inte använder elen hela året änå måste ha tillgång till distrubutionsnätets anläggning som har kostnader hela året. Du får betala för att kunna använda en del av elanläggningen - att du sedan inte vill eller kan använda den hela året är en annan sak.

    Vill du inte betala hyra eller avgift för boendet då du inte är hemma heller? 

    El är 'mer än två hål i väggen' liksom vatten är 'mer än det som kommer ur kranen'  osv..osv..
    Missade du att det var den rörliga avgiften på 138 öre som jag kritiserade?

    En mil därifrån är elnätsavgiften bara en bråkdel. De som bor där behöver också tillgång till elanläggningen året runt.

    Tiotusentals medborgare är drabbade av regeringens skitpolitik på detta område, men medlöparna försvarar vilken idioti som helst så länge S styr.
  • Sun 29 Nov 2020 17:12
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 17:06:32 följande:
    Missade du att det var den rörliga avgiften på 138 öre som jag kritiserade?

    En mil därifrån är elnätsavgiften bara en bråkdel. De som bor där behöver också tillgång till elanläggningen året runt.

    Tiotusentals medborgare är drabbade av regeringens skitpolitik på detta område, men medlöparna försvarar vilken idioti som helst så länge S styr.
    Är det samma elnätsägare? Är det samma elnät? 

    Om du ska kritisera priset får du titta på hela priset inte på en del av priset.

    Tror du att det är S som bestämt ditt pris? Det är väl E.ON som var din nätägare.
  • Sun 29 Nov 2020 18:01
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 16:18:48 följande:
    Kostnaden för själva elen är ju en fjärt i rymden jämfört med det av staten sanktionerade monopolet till det tyska nätbolaget vars nätutbyggnad ska finansieras av kunderna som de senare ska profitera på.

    Jag är kund och jag kan bara köpa el. El-priset är vad jag får betala. Hur elbolagen hackar upp priset i olika påhittade bitar är totalt ointressant för mig som kund. Därav pratar jag om elpriset i början av tråden. Regeringens dåliga politik är orsaken till att mitt elpris skjutit i höjden. Du kan välja att missförstå om du vill, men det är helt upp till dig.

    Jag försöker inte missförstå jag försöker förstå vad du vill ha sagt. 

    Du började den här tråden med att vara kritisk till att elpriset var högt en enskild dag. och när du fick konkreta bevis på att elpriset har sjunkit i år så gick du över till att vara kritisk till nätavgifterna. 


    Om vi nu ska prata nätavgifterna så har regeringen tagit beslut som kommer att sänka nätavgifterna Källa: https://www.svd.se/eljattar-tvingas-kapa-natavgifter


    Du pratar om att det är regeringens dåliga politik som resulterat i höga nätavgifter.


    Kan du nämna några beslut som resulterat i att nätavgifterna ökat?  Vad tycker du att regeringen borde göra för att sänka nätavgifterna? Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politisk som du förordar?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Sun 29 Nov 2020 18:04
    KillBill skrev 2020-11-29 18:01:14 följande:

    Jag försöker inte missförstå jag försöker förstå vad du vill ha sagt. 

    Du började den här tråden med att vara kritisk till att elpriset var högt en enskild dag. och när du fick konkreta bevis på att elpriset har sjunkit i år så gick du över till att vara kritisk till nätavgifterna. 


    Om vi nu ska prata nätavgifterna så har regeringen tagit beslut som kommer att sänka nätavgifterna Källa: https://www.svd.se/eljattar-tvingas-kapa-natavgifter


    Du pratar om att det är regeringens dåliga politik som resulterat i höga nätavgifter.


    Kan du nämna några beslut som resulterat i att nätavgifterna ökat?  Vad tycker du att regeringen borde göra för att sänka nätavgifterna? Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politisk som du förordar?


    politisk =politik
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Regeringens el-fiasko