• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-29 18:01:14 följande:

    Jag försöker inte missförstå jag försöker förstå vad du vill ha sagt. 

    Du började den här tråden med att vara kritisk till att elpriset var högt en enskild dag. och när du fick konkreta bevis på att elpriset har sjunkit i år så gick du över till att vara kritisk till nätavgifterna. 


    Om vi nu ska prata nätavgifterna så har regeringen tagit beslut som kommer att sänka nätavgifterna Källa: https://www.svd.se/eljattar-tvingas-kapa-natavgifter


    Du pratar om att det är regeringens dåliga politik som resulterat i höga nätavgifter.


    Kan du nämna några beslut som resulterat i att nätavgifterna ökat?  Vad tycker du att regeringen borde göra för att sänka nätavgifterna? Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politisk som du förordar?


    Jag är kritisk till regeringens energipolitik Den är riktigt dålig. Detta yttrar sig t.ex som att själva elpriset ibland blir mycket dyrare i södra Sverige. Du har inte visat någonting annat än ett exempel som passar din agenda.

    Även monopolet på elnät är ett riktigt skitsystem.
  • AMCG
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 18:14:51 följande:

    Jag är kritisk till regeringens energipolitik Den är riktigt dålig. Detta yttrar sig t.ex som att själva elpriset ibland blir mycket dyrare i södra Sverige. Du har inte visat någonting annat än ett exempel som passar din agenda.

    Även monopolet på elnät är ett riktigt skitsystem.


    Elspotsområdena som medför priskillnaderna du syftar på är ett direktiv från EU efter att Dansk Energi anmälde Sveriges sätt att genom att begränsa exporten till Danmark undvek effektbrist i södra Sverige. Speciellt stort inflytande från svenska politiker är det inte i just den saken. Skicka gärna länkar som motbevisar mig.

    Monopol på elnät är svårt att komma runt. Det är nog inget elbolag eller bostadsägare som vill ha fler fysiska anslutningar in till bostäderna? Annars blir det samägt av fler aktörer men ändå ett monopol.
  • KillBill
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 18:14:51 följande:
    Jag är kritisk till regeringens energipolitik Den är riktigt dålig. Detta yttrar sig t.ex som att själva elpriset ibland blir mycket dyrare i södra Sverige. Du har inte visat någonting annat än ett exempel som passar din agenda.

    Även monopolet på elnät är ett riktigt skitsystem.

    Blev det jobbigt att diskutera nätavgifter? Är det därför du återigen vill flytta fokus och diskutera kostnaden för själva elen? Jag diskuterar gärna kostnaden för elen men först bör du svara på de frågor som du lämnat obesvarade: 


     


    Nämna några regeringsbeslut som resulterat i att nätavgifterna ökat (som du vet har jag presenterat beslut som gjort att nätavgifterna sänkts). Eftersom du är så kritisk borde du också kunna ge exempel å vad regeringen borde göra för att sänka nätavgifterna. Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politik som du förordar?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ju mer ju bättre
    AMCG skrev 2020-11-29 18:49:54 följande:
    Elspotsområdena som medför priskillnaderna du syftar på är ett direktiv från EU efter att Dansk Energi anmälde Sveriges sätt att genom att begränsa exporten till Danmark undvek effektbrist i södra Sverige. Speciellt stort inflytande från svenska politiker är det inte i just den saken. Skicka gärna länkar som motbevisar mig.

    Monopol på elnät är svårt att komma runt. Det är nog inget elbolag eller bostadsägare som vill ha fler fysiska anslutningar in till bostäderna? Annars blir det samägt av fler aktörer men ändå ett monopol.
    Det är ett skitsystem oavsett och det är hög tid att anhängare av den dåliga regeringen slutar skylla ifrån sig. Det finns alla möjligheter för regeringen att agera på ett ansvarsfullt sätt. Men man varken kan eller vill. Så här blir det när MP får styra.

    Varför ska privata aktörer ha monopol? Vad har de betalat för att få detta monopol? Varför ska de kunna ta 138 öre per kWh från medborgare som blir helt rättslösa. Ett skitsystem helt enkelt.
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-29 19:40:20 följande:

    Blev det jobbigt att diskutera nätavgifter? Är det därför du återigen vill flytta fokus och diskutera kostnaden för själva elen? Jag diskuterar gärna kostnaden för elen men först bör du svara på de frågor som du lämnat obesvarade: 


     


    Nämna några regeringsbeslut som resulterat i att nätavgifterna ökat (som du vet har jag presenterat beslut som gjort att nätavgifterna sänkts). Eftersom du är så kritisk borde du också kunna ge exempel å vad regeringen borde göra för att sänka nätavgifterna. Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politik som du förordar?


    Nej, det var inte så jobbigt. Du hade fel hela vägen i debatten om nätavgifter. Du vågade inte slå vad om saken, hehe.

    Vad är det du inte fattar?
    Nätavgiften kan uppgå till hela 138 öre per kWh, ett resultat av regeringens dåliga politik.
    Själva elen blev häromveckan hela 1600% dyrare i södra Sverige jämfört med i norra. Ett resultat av regeringens dåliga politik.

    2 fel blir liksom inte 1 rätt.

    Du kan inte skylla regeringens misslyckanden på mig. Det är bara patetiskt. Det är heller inte min uppgift att leta regeringsbeslut.

    Jag är ute efter en fungerande lösning. Det är väl ändå inte min uppgift att tala om för regeringen hur detta ska lösas. De har bra betalt och ska lösa detta själva.
  • Missermajser
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 20:06:24 följande:
    Det är ett skitsystem oavsett och det är hög tid att anhängare av den dåliga regeringen slutar skylla ifrån sig. Det finns alla möjligheter för regeringen att agera på ett ansvarsfullt sätt. Men man varken kan eller vill. Så här blir det när MP får styra.

    Varför ska privata aktörer ha monopol? Vad har de betalat för att få detta monopol? Varför ska de kunna ta 138 öre per kWh från medborgare som blir helt rättslösa. Ett skitsystem helt enkelt.

    Tja då får man ju fråga sig vilka det egentligen var som villa att elnäten skulle ligga på privata aktörer.

  • Padirac
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 18:14:51 följande:
    Jag är kritisk till regeringens energipolitik Den är riktigt dålig. Detta yttrar sig t.ex som att själva elpriset ibland blir mycket dyrare i södra Sverige. Du har inte visat någonting annat än ett exempel som passar din agenda.

    Även monopolet på elnät är ett riktigt skitsystem.
    Har du någon idé om vilka företag som vill bygga parallella eldistributionsnät?

    Eller har du något annat förslag på hur eldistributionsnäten ska konkurrensutsättas? 
  • Padirac
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 20:06:24 följande:
    Det är ett skitsystem oavsett och det är hög tid att anhängare av den dåliga regeringen slutar skylla ifrån sig. Det finns alla möjligheter för regeringen att agera på ett ansvarsfullt sätt. Men man varken kan eller vill. Så här blir det när MP får styra.

    Varför ska privata aktörer ha monopol? Vad har de betalat för att få detta monopol? Varför ska de kunna ta 138 öre per kWh från medborgare som blir helt rättslösa. Ett skitsystem helt enkelt.
    Finns det politiska lösningar från andra partier på hur eldistributionsnäten skall konkurrensutsättas och inte vara lokala monopol? 

    Tänker du att det ska vara olika privata aktörer eller ska det vara samägda eller statligt/kommunalt ägda eldistributionsnät?

    Hur skulle det vara utformat för att det inte skulle vara ett skitsytem?
  • Ju mer ju bättre
    Missermajser skrev 2020-11-29 20:18:57 följande:

    Tja då får man ju fråga sig vilka det egentligen var som villa att elnäten skulle ligga på privata aktörer.


    Spelar det någon roll? Tror du jag ursäktar ett korkat beslut bara för att det kommer från ett visst parti?
  • Ju mer ju bättre
    Padirac skrev 2020-11-29 20:31:34 följande:
    Har du någon idé om vilka företag som vill bygga parallella eldistributionsnät?

    Eller har du något annat förslag på hur eldistributionsnäten ska konkurrensutsättas? 
    Har jag föreslagit parallella eldistrubitionsnät? Har jag ens sagt att de ska konkurrensutsättas? Jag har bara sagt att det måste fungera. En apa kan ju se att detta inte blivit bra. Gör något åt det. Hur svårt ska det vara?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko