• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 20:44:48 följande:
    Har jag föreslagit parallella eldistrubitionsnät? Har jag ens sagt att de ska konkurrensutsättas? Jag har bara sagt att det måste fungera. En apa kan ju se att detta inte blivit bra. Gör något åt det. Hur svårt ska det vara?
    Tydligen så svårt att du inte kan hitta något alternativ,

    Vad vill du åstadkomma, hur vill du att det ska förändras?

    Är det enbart priset det handlar om så är det den gemensamma elmarknaden som är problemet.
  • KillBill
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 20:12:53 följande:
    Nej, det var inte så jobbigt. Du hade fel hela vägen i debatten om nätavgifter. Du vågade inte slå vad om saken, hehe.

    Vad är det du inte fattar?
    Nätavgiften kan uppgå till hela 138 öre per kWh, ett resultat av regeringens dåliga politik.
    Själva elen blev häromveckan hela 1600% dyrare i södra Sverige jämfört med i norra. Ett resultat av regeringens dåliga politik.

    2 fel blir liksom inte 1 rätt.

    Du kan inte skylla regeringens misslyckanden på mig. Det är bara patetiskt. Det är heller inte min uppgift att leta regeringsbeslut.

    Jag är ute efter en fungerande lösning. Det är väl ändå inte min uppgift att tala om för regeringen hur detta ska lösas. De har bra betalt och ska lösa detta själva.

    Nu frågar jag dig igen. Vilka politikiska beslut menar du ligger bakom att nätavgifterna kostar som de gör? 

    Vad menar du att regeringen borde göra för att nätavgifterna ska sjunka (regeringen har redan fattat beslut som gör att nätavgifterna sjunker). 

    Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politik som du förordar?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ju mer ju bättre
    Padirac skrev 2020-11-29 20:46:57 följande:
    Tydligen så svårt att du inte kan hitta något alternativ,

    Vad vill du åstadkomma, hur vill du att det ska förändras?

    Är det enbart priset det handlar om så är det den gemensamma elmarknaden som är problemet.
    Det finns otroligt många sätt att lösa detta. Men ska du ha ett förslag som håller i alla hörn så vill jag nog ha betalt för att teckna ned det. Hur mycket tycker du att det är värt, och tror du jag tänker jobba för den summan?

    Jag vill ha ett system som fungerar på ett bra sätt utan att rövknulla medborgarna. Idag har vi ingetdera.

    Din slutsats om den gemensamma marknaden får nog anses som dagens mest förvirrade då många medborgare idag drabbas av rena ockret på elnätsavgifter.
  • Ju mer ju bättre
    KillBill skrev 2020-11-29 21:00:47 följande:

    Nu frågar jag dig igen. Vilka politikiska beslut menar du ligger bakom att nätavgifterna kostar som de gör? 

    Vad menar du att regeringen borde göra för att nätavgifterna ska sjunka (regeringen har redan fattat beslut som gör att nätavgifterna sjunker). 

    Vill du i likhet med Vänsterpartiet återreglera och förstatliga elnäten eller vad är det för politik som du förordar?


    Jag svarar inte på sådana pajasfrågor.

    Regeringen borde göra sitt jobb och få systemet att fungera. Hur svårt ska det vara. Medborgare drabbas idag av orimliga avgifter p.g.a regeringens inkompetens.

    Regeringens första åtgärd borde vara att skaffa sig kompetens att hantera ärendet.
  • Padirac
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 21:07:14 följande:
    Det finns otroligt många sätt att lösa detta. Men ska du ha ett förslag som håller i alla hörn så vill jag nog ha betalt för att teckna ned det. Hur mycket tycker du att det är värt, och tror du jag tänker jobba för den summan?

    Jag vill ha ett system som fungerar på ett bra sätt utan att rövknulla medborgarna. Idag har vi ingetdera.

    Din slutsats om den gemensamma marknaden får nog anses som dagens mest förvirrade då många medborgare idag drabbas av rena ockret på elnätsavgifter.
    Det räcker med vilket förslag som helst som du anser skulle lösa något av de problem du ser.   Detaljerna går säkert att reda ut vart efter
  • Flash Gordon

    Med vänlig hälsning, Sveriges Basindustrier:

    www.di.se/debatt/elkris-drabbar-industrin/

    Elförsörjningssituationen i södra och mellersta Sverige är allvarlig. Det behövs snabba åtgärder som i närtid säkerställer både elproduktion och överföringskapacitet i elnätet. Takten och ambitionsnivån i utbyggnaden av elnätet behöver höjas och planerbar kärnkraft och kraftvärme bevaras och byggas ut. 

    Värna befintlig planerbar kärnkraft, vattenkraft och kraftvärme och underlätta utökad produktion.

    Ta bort befintliga subventioner som försämrar kraftbalansen och undvik nya. Låt inte Svenska kraftnät stå för anslutningskostnaden för havsbaserad vindkraft.

  • Ju mer ju bättre
    Padirac skrev 2020-11-29 21:18:03 följande:
    Det räcker med vilket förslag som helst som du anser skulle lösa något av de problem du ser.   Detaljerna går säkert att reda ut vart efter
    Jag föreslår att regeringen börjar göra sitt jobb.
  • Flash Gordon

    "Kul" detalj i sammanhanget.

    Ett ENIGT konstitutionsutskott fäller energiminstern Ygeman för att på twitter sprida fake news om Ringhals

    twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1331948467116249089

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/ku-anmalan/granskning-av-statsradet-anders-ygemans-uttalande_H7A1dnr1142

    Ygeman har alltså offentligt använt gamla bilder som tagits före reparationen av korrosionsskadorna till stöd för påståendet att det idag finns korrosionsskador på reaktor två. Detta är vilseledande och har haft betydelse i den allmänna diskussionen och den politiska debatten kring frågan.

  • Ju mer ju bättre
    Flash Gordon skrev 2020-11-29 21:44:53 följande:

    "Kul" detalj i sammanhanget.

    Ett ENIGT konstitutionsutskott fäller energiminstern Ygeman för att på twitter sprida fake news om Ringhals

    twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1331948467116249089

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/ku-anmalan/granskning-av-statsradet-anders-ygemans-uttalande_H7A1dnr1142

    Ygeman har alltså offentligt använt gamla bilder som tagits före reparationen av korrosionsskadorna till stöd för påståendet att det idag finns korrosionsskador på reaktor två. Detta är vilseledande och har haft betydelse i den allmänna diskussionen och den politiska debatten kring frågan.


    Så regeringens politik är inte bara dålig utan i princip kriminell?
  • Padirac
    Ju mer ju bättre skrev 2020-11-29 21:30:26 följande:

    Jag föreslår att regeringen börjar göra sitt jobb.


    Dina anklagelser bär samma vikt som trump's anklagelser om röstfusk. Detta är mycket mycket allvarligt.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko