• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-08-30 22:10:48 följande:
    Jag vet inte hur de har tänkt sig att kunderna ska ha möjlighet att jämna ut sitt uttag över tid. Sådant styrs främst av när man har sin arbetstid samt när man har behov av och tid för att laga mat, tvätta, dammsuga, ladda el-bilen e.t.c.
    Jag föreslår att du studerar rapporten i fråga. Den är framtagen av en arbetsgrupp i 'Svensk energi' - 

    2.1. ARBETSGRUPPEN Under arbetets gång har arbetsgruppens bemanning ändrats följande personer har deltagit i arbetet helt eller delvis: „ Hans Johansson, E.ON Elnät Sverige „ Leif Boström, Ellevio „ Albin Kjellberg Ellevio „ Inger Niss, Tekniska Verken i Linköping Nät „ Daniel Storholm Mälarenergi Elnät „ Jonas Persson, Mälarenergi Elnät „ Thorstein Watne, Vattenfall Eldistribution „ Christer Wiik, Eskilstuna Stängnäs Energi och Miljö Nät „ Anders Pettersson, Svensk Energi

     - och bygger ett EU direktiv för att markansanpassa avgifter för tarifferna. Marknadsanpassningen skall motivera kunder att bättre fördela sitt uttag av effekt i el-näten.   Det är inte alls säkert att 'marknaden'  löser ditt problem med avgiftens nivå. - det är inte marknadens funktion.
  • Padirac
    nattuw skrev 2021-08-30 22:31:12 följande:
    Det är just verkligheten som spelar roll. En verklighet som S inte klarar av att hantera. Kritiken kommer inte för att regeringen gör ett bra jobb utan för att den gör ett uselt jobb. Vi har gått från ett någorlunda väl fungerande välfärdssamhälle till ett samhälle som håller på att falla samman. En potentiell kollaps som applåders av socialdemokratins hantlangare.
    Samhällets kollaps har skrikits ut i 100-tals år eller 1000-tals år.. ändå får människor det kontinuerligt bättre, mer mat, mer sjukvård, mer liv, mer prylar, mer relationer...   Men att SDs svans och vurmare skriker om samhällets undergång är inget nytt, det har de gjort sedan 70-talet och deras grundare nazisterna och fascisterna har gjort det ännu längre.

    Titta på de faktiska siffrorna så ser du att verkligheten inte alls är så totalt nattsvart som du vill påstå och bara för att elproduktionen i Sverige överskrider elförbrukningen i Sverige under ett år så betyder det inte på något konstigt sätt att regeringen inte klarar av att hantera verkligehten,

    Det är väl den som tror att nuvarande regering har full makt över den sedan 10-tals år sedan införda för flera länder gemensamma elmarknaden som har svårt att hantera verkligheten så som den ser ut.  Det finns de som vill ha en helt egen självförsörjning, det var förresten ett av de politiska målen för nazisterna - men i dagens samhälle behövs det både gemensamma internationella lösningar och en del egna lösningar. Den gemensamma elmarknaden Nord Pool är ett exempel på det förra, en gemensam nordisk lösning för att effektivisera elförbrukning/produktion. 

    Kritik måste bygga på faktiska förhållanden om den ska ha med verkligehten att göra - det eviga gnällandet på saker som inte begrips är inte relevant kritik.
    nattuw skrev 2021-08-30 21:33:08 följande:
    Så du anser att de svenska energiproblemen skall lösas i Finland. Ja vi får väl hoppas på det för i Sverige lär de inte lösas.
    Padirac skrev 2021-08-30 21:36:22 följande:
    Tja, Sverige är väl nettoexportör av elkraft - elmakrnadsbörsen skapdes ju för att lösa energiförsörjningen gemensamt mellan de olika länderna.

    Men vad spelar verkligheten för roll bara det får gnällas på S som tydligen är ansvariga för allt just nu - de ordande i alla fall fint väder idag smile2.gif

  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-08-30 22:44:12 följande:
    Samhällets kollaps har skrikits ut i 100-tals år eller 1000-tals år.. ändå får människor det kontinuerligt bättre, mer mat, mer sjukvård, mer liv, mer prylar, mer relationer...   
    Är detta utvecklingen i Sverige under de senaste 10-20 åren...? Då undrar jag vilka människors liv du har tittat på.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-08-30 22:48:00 följande:
    Är detta utvecklingen i Sverige under de senaste 10-20 åren...? Då undrar jag vilka människors liv du har tittat på.
    Menar du att gemene svensk och en svensk i allmänhet och i genomsnitt har fått mindre mat, mindre sjukvård, mindre liv, mindre prylar och mindre relationer?   Då undrar jag vilka människors liv _du_ tittat på?

    Ska du och jag ta fram siffror som stödjer det ena eller andra Tom?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-08-30 22:48:00 följande:
    Är detta utvecklingen i Sverige under de senaste 10-20 åren...? Då undrar jag vilka människors liv du har tittat på.
    Jag börjar här med reallöneökningar

    www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/

    "Under perioden 1995-2020 har situationen varit den omvända. De nominella löneökningarna har varit väsentligt lägre, i genomsnitt 3,2 procent per år. Men eftersom även inflationen hållits på en låg nivå, och inte heller drivits upp av höga nominella löneökningar, har reallönerna kunnat öka med i genomsnitt 2,1 procent om året. Totalt har reallönerna stigit med cirka 69 procent mellan 1995-2020."

    Finns en del bilder i länken
  • nattuw
    Padirac skrev 2021-08-30 22:44:12 följande:
    Kritik måste bygga på faktiska förhållanden om den ska ha med verkligehten att göra - det eviga gnällandet på saker som inte begrips är inte relevant kritik.
    nattuw skrev 2021-08-30 21:33:08 följande:
    Så du anser att de svenska energiproblemen skall lösas i Finland. Ja vi får väl hoppas på det för i Sverige lär de inte lösas.
    Kritiken bygger på faktiska förhållanden och på en verklighet som inte Socialdemokratin kan hantera. Istället för att hantera verkligheten och angripa de problem som finns så försöker socialdemokratin angripa de som pekar på problemen.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-08-30 22:48:00 följande:
    Är detta utvecklingen i Sverige under de senaste 10-20 åren...? Då undrar jag vilka människors liv du har tittat på.
    Passa på att studera FoHMs årsrapport från 2020 - lite blandande siffror, men lång ifrån det nattsvarta som SDs vänner vill påskina

    www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9fd952e9014642249164352cd5a3eb50/folkhalsans-utveckling-arsrapport-2020.pdf
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-08-30 22:52:27 följande:
    Menar du att gemene svensk och en svensk i allmänhet och i genomsnitt har fått mindre mat, mindre sjukvård, mindre liv, mindre prylar och mindre relationer?   Då undrar jag vilka människors liv _du_ tittat på?

    Ska du och jag ta fram siffror som stödjer det ena eller andra Tom?
    Detta är min uppfattning (jag backar om jag ser fakta som påvisar motsatsen):

    De som av olika skäl har behov av samhällets stöd i form av vård, social omsorg, handikappstöd mm har fått det sämre under de senaste 10-20 åren.

    Allt fler invandrade har fått svårare att bli självförsörjande, en utveckling som pågått i åtminstone 30 år.

    På många håll har skolorna fungerat sämre, ger sämre resultat, har svårare att hantera elever som kräver mer resurser o.s.v.

    Bostadssituationen är fortsatt svår för de med sämst ekonomiska förutsättningar.

    Fler dör av våld, kriminalitet, narkotika och självmord.

    Fler utanförskapsområden.

    Utanförskapsområden vars utanförskap blivit än mer påtagligt.

    Fler blir utsatta för våld, hot, trackaserier, sexuella ofredanden, övergrepp och våldtäkter och känner sig otrygga.

    Polisernas resurser har inte räckt till för att hantera utvecklingen.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-08-30 23:13:21 följande:
    Detta är min uppfattning (jag backar om jag ser fakta som påvisar motsatsen):

    De som av olika skäl har behov av samhällets stöd i form av vård, social omsorg, handikappstöd mm har fått det sämre under de senaste 10-20 åren.

    Allt fler invandrade har fått svårare att bli självförsörjande, en utveckling som pågått i åtminstone 30 år.

    På många håll har skolorna fungerat sämre, ger sämre resultat, har svårare att hantera elever som kräver mer resurser o.s.v.

    Bostadssituationen är fortsatt svår för de med sämst ekonomiska förutsättningar.

    Fler dör av våld, kriminalitet, narkotika och självmord.

    Fler utanförskapsområden.

    Utanförskapsområden vars utanförskap blivit än mer påtagligt.

    Fler blir utsatta för våld, hot, trackaserier, sexuella ofredanden, övergrepp och våldtäkter och känner sig otrygga.

    Polisernas resurser har inte räckt till för att hantera utvecklingen.
    Du pekar på enskilda områden där enskilda grupper fått det sämre - och där håller jag delvis med dig, men inte i allt för du har inte alla siffror rätt. och det förändrar inte att det för det stora flertalet blivit mer av allt det goda.

    Kriminaliten minskar, men inte för alla typer av brott.

  • Padirac
    nattuw skrev 2021-08-30 23:01:42 följande:
    Kritiken bygger på faktiska förhållanden och på en verklighet som inte Socialdemokratin kan hantera. Istället för att hantera verkligheten och angripa de problem som finns så försöker socialdemokratin angripa de som pekar på problemen.
    Det är ju självklart att det är sittande regerings fel att branschorganisationen 'svensk energi'  och EI har tittat på EU-direktivet från 2012 ang effekttarrifer.

    Jag måste var dum i huvudet som inte fattar att det är nuvarande regering som är ansvariga för detta från 2012.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko