• Ju mer ju bättre
    Sat 21 Nov 2020 23:42
    280554 visningar
    8423 svar
    -1 +10
    8423
    280554

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Wed 1 Sep 2021 20:52
    Tom Araya skrev 2021-09-01 20:40:48 följande:
    För att de europeiska projekten inte har varit tillräckligt tydligt kravställda och väl planerade, i vissa fall även med syftet att omfatta/inkludera/implementera ny teknik och nya konstruktioner som inte är färdigutvecklade vid byggets start. 
    Ett exempel på vad som har varit ganska vanligt är att göra ändringar och tillägg under projektets och byggets gång.
    Ja det är vanligt att projekt av denna storlek - och betydligt mindre - drar igång innan all projektering är klar. Om all projektering för mark, väg, transport, byggnader, tillverkning, installationer av brand, säkerhet, el, vatten, avlopp, luft, värme, energi och själva kärnkraftsreaktorn, turbiner, generatorer, kylning och styrning skulle vara klar innan bygget drog igång så skulle det vara långt till start. därför projekteras det löpande med ändringar och tillägg. Det är till och med så illa själva affärsmodellen för en rad av de inblandade förutsätter att det är en omfattande del ändringar och tillägg för att de ska gå runt. Priserna på marknaden är hårt pressade och utan allt detta ändrande och alla tillägg går inte projekten runt ekonomiskt för de företag som vunnit upphandligarna.

    Det är idag inte löpande band-principen med T-fordar som skall massproduceras. Men det är väl där aktörerna i Asien lyckats, med standardiserade system som är väl utformade och projekterade.
  • Thu 2 Sep 2021 01:10
    Padirac skrev 2021-08-30 23:27:46 följande:
    Jag måste var dum i huvudet som inte fattar
    Om du anser det så.
  • Thu 2 Sep 2021 01:49
    Flash Gordon skrev 2021-08-31 06:08:46 följande:
    1981 hade det varit riksnyheter om en glesbygdskommun tvingats säga nej till en etablering av 2000 jobb på grund av elbrist i kommunen.

    2021 blir det knappt en notis.
    En del av problemet är att det som inte händer i Stockholm händer inte. En eventuell elbrist existerar helt enkelt inte om det inte påverkar Stockholm.

    Den utvecklingen har nog även gynnats av att TT lagt ner sina norrlandskontor och att lokaltidningarna fått det allt svårare att överleva. Det finns snart ingen kvar som kan tala om vad som händer i resten av landet.
  • Thu 2 Sep 2021 01:57
    Padirac skrev 2021-09-01 20:52:20 följande:
    Ja det är vanligt att projekt av denna storlek - och betydligt mindre - drar igång innan all projektering är klar. Om all projektering för mark, väg, transport, byggnader, tillverkning, installationer av brand, säkerhet, el, vatten, avlopp, luft, värme, energi och själva kärnkraftsreaktorn, turbiner, generatorer, kylning och styrning skulle vara klar innan bygget drog igång så skulle det vara långt till start. därför projekteras det löpande med ändringar och tillägg. Det är till och med så illa själva affärsmodellen för en rad av de inblandade förutsätter att det är en omfattande del ändringar och tillägg för att de ska gå runt. Priserna på marknaden är hårt pressade och utan allt detta ändrande och alla tillägg går inte projekten runt ekonomiskt för de företag som vunnit upphandligarna.

    Det är idag inte löpande band-principen med T-fordar som skall massproduceras. Men det är väl där aktörerna i Asien lyckats, med standardiserade system som är väl utformade och projekterade.
    Vi borde ta lärdom av deras framgångsrika metoder.
  • Jonnyn­ilsson
    Thu 2 Sep 2021 08:01
    KillBill skrev 2021-09-01 17:21:38 följande:

    Det är du som gör bort dig genom att sitta och hitta på egna uppgifter. Du påstod att Sverige aldrig importerat så mycket el som under 2020 vilket diagrammet med all tydlighet visar är ett felaktigt påstående. 


    Du fintar bort utsläppen av växthusgaser med något annat. Men ok påståendet från mig var felaktigt när det gäller volymerna. Men som jag skrev tidigare har vi importerat ren el från bland annat Norge som inte bidragit nämnvärt med växthusgaser.

    När det blev panik och elbrist förra året importerade vi smutsig fossilel. Så jag backar på mitt påstående om volymerna och formulerar om frågan:

    Tycker du KillBill att det var lyckat att stänga ner vår inhemska fossilfria elproduktion och istället importera smutsig el vars utsläpp överstiger Sveriges hela lastbilsflotta? 
  • Thu 2 Sep 2021 08:23
    nattuw skrev 2021-09-02 01:49:19 följande:
    En del av problemet är att det som inte händer i Stockholm händer inte. En eventuell elbrist existerar helt enkelt inte om det inte påverkar Stockholm.

    Den utvecklingen har nog även gynnats av att TT lagt ner sina norrlandskontor och att lokaltidningarna fått det allt svårare att överleva. Det finns snart ingen kvar som kan tala om vad som händer i resten av landet.
    1981 hade det blivit en riksnyhet eftersom alla hade förväntat sig en fungerande elförsörjning.

    2021 blir det knappt en notis eftersom det inte är den första företagsetableringen som ställs in på grund av elbrist.

    En tragisk utveckling, helt driven av medvetna politiska beslut.

    Jag tror att Pågen 2019 kan vara första gången som det blev en större offentlig sak av elbristens påverkan på företagsetableringar.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brist-pa-el-gor-att-skanska-foretag-flyttar-investeringar

    Det är bara två år sedan.

    Förfallet går fort.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Thu 2 Sep 2021 10:08
    Tom Araya skrev 2021-09-02 01:57:32 följande:
    Vi borde ta lärdom av deras framgångsrika metoder.
    Vad är det i sig som gör dessa metoder framgångsrika?  Har du någon fundering på det?
  • Thu 2 Sep 2021 10:47
    Tom Araya skrev 2021-09-02 01:57:32 följande:
    Vi borde ta lärdom av deras framgångsrika metoder.
    Frågan jag försöker ställa är om du tror att det finns några speciella förutsättningar som gör att de framgångsrika metoderna kan användas vid byggandet av kärnkraftverk i asien?
  • Thu 2 Sep 2021 11:31
    Padirac skrev 2021-09-01 20:39:19 följande:
    Se där, jag har lämnat branschen...men har andra som är kvar..

    Nu är det ju så att marknaden styr elhandel mellan länderna, precis som all annan handel.  

    Visst behövs en reglering av något slag så att inte enron-helvetet kommer hit, Tyskland har reglerat lokala marknaden till EUs förtret.. men fulhandel driver upp priserna... oreglerad marknad...

    En del kritiker i tråden förstår inte hur marknaden fungerar... kritik som beror på marknadsfunktioner skall riktas mot marknaden , inte mot politiken..  en regeringen kan inte själv ändra nordpool.. regeringen kan inte själv riva upp energiöverenskommelsen, regeringen kan inte själv fatta de beslut de vill eller inte vill... det är riksdagen som kommer överens efter förhandlingar..  En av de mindre begåvade utspelen i tråden torde vara det om att det är regeringens fel att det saknas elledningar till Robertsfors.. du som är i branschen förstår säkert hur det egentligen fungerar bortom denna och liknande missriktad kritik
    Enron kan jag inte så mycket om. Inte heller regleringar på den Tyska lokala marknaden. Däremot vet jag att det finns kraftiga begränsningar i kraftöverföring inom Tyskland. Hur den tyska energimixen ser ut vet jag rätt mycket om.

    Jag har följt Nordpool dagligen under många år nu. Följer kraftläget från energiföretagen samt Statnett:s rapporter som är ännu bättre. Följer även råvaruprisernas påverkan på priset. Vädrets påverkan på priset. Går in och följer nivåerna i kraftverksdammarna. Vet mellan vilka nivåer dom får regleras så jag skriver upp nivåerna och följer dom olika magasinens utveckling över säsongerna. Det gäller inte dammar, bara dom större som jag kommer åt.

    Import/export-frågan som diskuteras här kan jag svaret på. Men marknaden är för stor för att ses till ett enskilt land då vi är sammanlänkade. Sverige exporterar el. Främst till Finland.

    Särskilt sedan nya förbindelser till kontinenten blivit tillgängliga så blir våra priser mer anpassade dit. Tyskland har internationellt sett väldigt höga el-priser. Till och med dom högsta har jag sett någonstans. Jag har sett främst nu i sommar att överskott i vattenmagasinen snabbt slussas ner dit via marknadskrafterna. Historiskt brukar torka och överskott av vatten komma i vågor om vartannat. Tidigare har vattnet i princip fått fylla upp dammarna vid tider med mycket regn medans man tar där när det är torka. Nu blir överskottet dränerat i större omfattning av vad jag sett hittills. Nivåerna just nu ligger ca 10% under vad som är normalt.

    Blir hösten torr uppe i fjällen och vintern kall så kan det bli en intressant vinter.

    Jag tror att orsaken till bristerna i elnätet hänger samman med att förut när man pratade om framtiden så var det mest en fråga om energibesparing. Framtiden var att spara energi. Tror inte man föreställde sig att det skulle innebära en ökad elförbrukning. El-bilarna fanns nog inte på riktigt med i kalkylen. För 10-12 år sedan när jag för första gången projekterade laddstationer för el-bilar så var det nästan lite science fiction. Det byggdes lite laddstationer men dom användes i princip inte. Nu måste vi på allvar ta med dom belastningarna när vi dimensionerar el-anläggningar. Lika dant ska det in mängder med värmepumpar som drar el.


  • Thu 2 Sep 2021 14:50
    Padirac skrev 2021-09-02 10:47:19 följande:
    Frågan jag försöker ställa är om du tror att det finns några speciella förutsättningar som gör att de framgångsrika metoderna kan användas vid byggandet av kärnkraftverk i asien?
    Där är jag inte insatt. Säkerhetskraven borde motsvara de som gäller även i Europa och de flesta andra länder.
    Kanske har de en lagstiftning som förenklar processen i förarbetet...
Svar på tråden Regeringens el-fiasko