• Ju mer ju bättre
    Sat 21 Nov 2020 23:42
    280582 visningar
    8423 svar
    -1 +10
    8423
    280582

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Fri 29 Oct 2021 15:27
    Tom Araya skrev 2021-10-29 15:13:55 följande:
    Nu har vi konkurrens från utlandet i och med det globaliserade marknaden.

    Konsekvenserna kommenterar jag i inlägg #1111.
    Jag svarade på frågan om skatter. Inlägg #1111 gäller något helt annat.

    Du sa att skatterna behövs för att bygga elnät. Jag berättade bara att elnätet inte bekostas via skatter utan via nätavgiften på din elräkning.
  • Fri 29 Oct 2021 15:27
    Rataxes skrev 2021-10-29 15:20:48 följande:
    Du menar att retarderingen från helvetet skulle avstå att ta ut skatt? Det kommer aldrig att ske.
    Självklart inte. Det är ju ändå Socialdemokraterna vi talar om.

    Men i exempelvis Frankrike
    www.energinyheter.se/index.php/20211007/24976/frankrike-ersatter-elrakningar-betalningssvaga
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 29 Oct 2021 15:41

    Och regeringens utvalda expertgrupp (ledda av en präst och teolog) väljer att hitta på nya hinder för idrifttagandet av slutförvaret.

    Nu ska förvaret visserligen få byggas, tycker de, men beslutet om att ta det i drift ska regeringen vänta med till förvaret är byggt.

    19 miljarder kronor ska alltså chansas med att få ett positivt besked från regeringen om en 10-15 år alltså.

    Ansvarig minister Bolund har inget att säga om den saken och kan inte ge någon tidplan för godkännandet av slutförvaret.

    twitter.com/AnnaPorelius/status/1453253185431392272

    Det här är bara för uselt.

    Ett regeringsskifte är fullständigt nödvändigt för att lösa frågan.

    Ansvarig myndighet, Strålskyddsmyndigheten, har nu alltså sagt ja till förvaret en fem-sex gånger redan. Ändå kan inte regeringen fatta beslut.
    .


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 29 Oct 2021 15:50
    Flash Gordon skrev 2021-10-29 15:41:28 följande:

    Och regeringens utvalda expertgrupp (ledda av en präst och teolog) väljer att hitta på nya hinder för idrifttagandet av slutförvaret.

    Nu ska förvaret visserligen få byggas, tycker de, men beslutet om att ta det i drift ska regeringen vänta med till förvaret är byggt.

    19 miljarder kronor ska alltså chansas med att få ett positivt besked från regeringen om en 10-15 år alltså.

    Ansvarig minister Bolund har inget att säga om den saken och kan inte ge någon tidplan för godkännandet av slutförvaret.

    twitter.com/AnnaPorelius/status/1453253185431392272

    Det här är bara för uselt.

    Ett regeringsskifte är fullständigt nödvändigt för att lösa frågan.

    Ansvarig myndighet, Strålskyddsmyndigheten, har nu alltså sagt ja till förvaret en fem-sex gånger redan. Ändå kan inte regeringen fatta beslut.
    .


    Givet hur tillståndsprocesserna gått för cementa och lkab skulle jag låta blir med en sådan 19 miljarders-chansning.

    Det är ju ett sätt att mobba bort kärnkraften.
  • Fri 29 Oct 2021 16:26
    Friger skrev 2021-10-29 15:50:15 följande:
    Givet hur tillståndsprocesserna gått för cementa och lkab skulle jag låta blir med en sådan 19 miljarders-chansning.

    Det är ju ett sätt att mobba bort kärnkraften.
    Framförallt kommer regeringen och MP att gömma sig bakom sin egen-utsedda expertgrupp och hävda att bollen nu ligger hos SKB.

    Regeringen söker varje liten ursäkt den kan hitta för att förhala beslutet. MP vill att "marknaden" avvecklar kärnkraften.

    MP ut ur riksdagen är ett måste, för Sveriges skull.

    S-M-SD representerar ca 70-75% av folket. Alla tre skulle kunna gå ihop en block-överskridande lösning för viktiga grejer som svensk energiförsörjning.

    Det finns krafter inom S som vill ha mer kärnkraft. Det går utmärkt för S att hänvisa till FN och IPCC som säger att kärnkraften behöver byggas ut med upp till 500% fram till år 2050 för att vi ska nå klimatmålen.

    Det borde inte behöva vara en stridsfråga om man bara hakar av högljudda småpartier som C, V och (framförallt) MP.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 29 Oct 2021 16:53
    www.aftonbladet.se/debatt/a/a7Kbm4/absurd-kampanj-for-svindyr-ny-karnkraft

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 29 Oct 2021 17:56

    Man undrar om det är ett medvetet drag av Göran Bryntse att ca en gång i halvåret lägga in sin fake-news debattartikel om kärnkraft?!

    Senast var i februari 2021 i Expressen:

    www.expressen.se/debatt/nu-far-det-vara-nog-med-fulargument-for-karnkraft/

    Nu i Aftonbladet:

    www.aftonbladet.se/debatt/a/a7Kbm4/absurd-kampanj-for-svindyr-ny-karnkraft

    Gång på gång på gång så blir hans debattartikel "debunkad" men han återkommer envist till samma fake studie från "Stanford" där killen bland annat räknar in koldioxidutsläppen från brinnande megastäder efter återkommande kärnvapenkrig för att addera till kärnkraftens miljöbelastning.

    Brynste och "Stanfordstudien" debunkas bland annat här:

    mobile.twitter.com/simonwakter/status/1358392866167488516

    www.expressen.se/debatt/goran-bryntse-framfor-sjalv-fulargument-om-karnkraft/

    second-opinion.se/felaktigt-om-karnkraftens-klimatpaverkan/

    Göran Bryntse är ordförande i en intresseorganisation för "förnybara" energikällor
    .


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 29 Oct 2021 18:02

    Även Johan Erenbergs bidragsprojekt till vänstertidning ETC och miljöpartiets Europaparlamentariker Pär Holmgren (han som skulle avskaffa alla demokratiska val om han fick makten, ni minns) sprider samma fake news

    twitter.com/simonwakter/status/1358398246473891842

    Men det är inte bara ETC och Johan som sprider den här dyngan utan även etablerade politiker. Ett exempel är


    @miljopartiet 's EU-parlamentariker @ParHolmgren!
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 29 Oct 2021 18:44

    Trots att Stefan Löfven vägrade följa sina order från riksdagens EU-nämnd så verkar det ändå som att EU ställer sig positivt till kärnkraft

    Ursusla von der Leyen är ordförande i EU-kommisionen.

    twitter.com/vonderleyen/status/1451552759736582153

    We will also assess how the gas, electricity and ETS markets function. We need more renewables. They are cheaper, carbon-free and homegrown. We also need a stable source, nuclear, and during the transition, gas. This is why we will come forward with our taxonomy proposal.


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Sat 30 Oct 2021 01:01
    Regeringen hindrar svenska företags klimatomställning

    Om svensk klimatpolitik ska vara den katalysator för omställning som regeringen talar om, krävs en omläggning av politiken. Sex områden är prioriterade, skriver Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv.



    DEBATT: Debatt (di.se)
Svar på tråden Regeringens el-fiasko