• Ju mer ju bättre
    Sat 21 Nov 2020 23:42
    280638 visningar
    8423 svar
    -1 +10
    8423
    280638

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Sun 16 Jan 2022 14:41
    Tom Araya skrev 2022-01-16 14:22:00 följande:
    Jag tyckte jag kan vänta på att svara på din fråga i och med att du inte svarade på alla mina.
    Så vad vill du ha svar på? Jag menr att du ställt fråga nom pensionärer p åfel sätt då pensionärer kan göra samma sak som som alla andra - vad de kan göra har jag redan svarat på - var det inte tydligt nog?  
  • Sun 16 Jan 2022 14:41
    Flash Gordon skrev 2022-01-16 12:35:12 följande:
    Jag har sett videon men inget av det Jönsson säger tar bort det faktum att Partiet har kongressbeslut på att avveckla kärnkraften.

    Och allt det som Jönsson lägger på MP i den videon var 100% sanktionerat av Socialdemokraterna. Det var Löfvens regering som trixade och fipplade med Vattenfall.

    När Löfvens regering beslutade att tillsätta Kårberger i Vattenfalls styrelse så var det som att tillsätta en djurrättsaktivist i styrelsen för Scan.

    Kårerger sitter kvar i styrelsen för Vattenfall än idag. Löfvens S-regering kan plocka bort honom därifrån precis när de vill.
    Du har förklaringarna där 16.22-18.33.
  • Sun 16 Jan 2022 14:52
    Padirac skrev 2022-01-16 14:41:35 följande:
    Så vad vill du ha svar på? Jag menr att du ställt fråga nom pensionärer p åfel sätt då pensionärer kan göra samma sak som som alla andra - vad de kan göra har jag redan svarat på - var det inte tydligt nog?  
    Du verkar försvara höga el-kostnader utan att ta någon hänsyn till konsekvenserna.

    1. Är dyrare och mindre tillgänglig el bra för den industriella utvecklingen, bl.a. med omställning till mindre användning av fossila bränslen till förmån för elektricitet?

    2. Samma fråga, fast för uppvärmning av fastigheter, bl.a. bostäder?

    3. Samma fråga, fast för omställningen från fossila bränslen till el-drift för våra fordonstransporter?
  • Sun 16 Jan 2022 15:15
    Tom Araya skrev 2022-01-16 14:52:27 följande:
    Du verkar försvara höga el-kostnader utan att ta någon hänsyn till konsekvenserna.

    1. Är dyrare och mindre tillgänglig el bra för den industriella utvecklingen, bl.a. med omställning till mindre användning av fossila bränslen till förmån för elektricitet?

    2. Samma fråga, fast för uppvärmning av fastigheter, bl.a. bostäder?

    3. Samma fråga, fast för omställningen från fossila bränslen till el-drift för våra fordonstransporter?
    Nej, jag försvarar inte  - jag förklarar varför det är som det är istf för att anklaga sittande regering - för en marknadslösning som funnits sedan 90-talet  - som SDs sverjevänner och putinkramare gör, de är inte dumma i huvudet så det är väl andra motiv som driver partiarbetarna

    Så nu har du alltså nya frågor du vill ha besvarade! varför flyttar du målstolparna istället fö att förklara varför du ininuerar att pensionärer har speciella förutsättningr som försvårar för dem att påverka sin elkostnad.

    1. Det finns två sidor av saken. dyrare el driver dels upp pris vilket har massa olika följder - dels driver det på innovation  och minskar tillverkning och konsumtion vilket har massa olika följder.

    2. samma som 1

    3. ja, samma som 1.

    oavsett hur man vill att det ska vara och fungera i framtiden finns det både upp- och nedsidor som den polariserade debatten inte vill veta av .

    Så, hur var det nu med populistgreppet med pensionärerna Tom?
  • Sun 16 Jan 2022 15:33
    Tom Araya skrev 2022-01-16 14:41:53 följande:
    Du har förklaringarna där 16.22-18.33.
    Finns ingen förklaring där till varför Socialdemokraterna INTE skulle vara för nedstängning av kärnkraften.

    Att S beskrivs som "obekväma" med det sätt MP drivit nedstängningen (med S godk'nnande, mårk väl) betyder inte att S själva inte är för nedstängningen. 
    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Sun 16 Jan 2022 15:34

    Socialdemokraterna är motståndare till kärnkraften.

    De har ett kongressbeslut på att stänga ned den och driver också en sådan politik, med eller utan Miljöpartiet som syndabock att skylla på. 


    'Det finns anledning till reflektion' (statsministern efter att ha anlitat illegal invandrare för hemstädning)
  • Sun 16 Jan 2022 15:44
    +1
    KillBill skrev 2022-01-16 12:32:42 följande:
    Du är en mästare på att cherrypicka. Dessa rader hoppade du över.

    S står bakom energiuppgörelsen och har skapat möjlighet för att bygga upp till 10 nya kärnreaktorer.
    Problemet är, att S med Mp och övriga väster, C inkluderat, enbart tillåter befintliga ägare av kärnkraftverk att bygga nytt. Uniper och Eon är sugna, men eftersom Vattenfall och alla äger tillsammans kärnkraftverket som finns kvar. Men eftersom vattenfall har ägardirektiv från regering, med S och Mp i spetsen, har de lagt ned sina kärnkraftverk och vill inte bygga nya, givetvis hårt hållna med strypkoppel från regeringen. 
  • Sun 16 Jan 2022 15:45
    +1
    Flash Gordon skrev 2022-01-16 15:33:10 följande:
    Finns ingen förklaring där till varför Socialdemokraterna INTE skulle vara för nedstängning av kärnkraften.

    Att S beskrivs som "obekväma" med det sätt MP drivit nedstängningen (med S godk'nnande, mårk väl) betyder inte att S själva inte är för nedstängningen. 
    Det framgår tydligt att energipolitiken är ett resultat av samarbetet med mp för att få/behålla makten. Hur den annars skulle ha sett ut kan vi bara spekulera om. Nu är det för sent för s att vända i frågan. 
  • Sun 16 Jan 2022 15:58
    Padirac skrev 2022-01-16 15:15:21 följande:
    Nej, jag försvarar inte  - jag förklarar varför det är som det är istf för att anklaga sittande regering - för en marknadslösning som funnits sedan 90-talet  - som SDs sverjevänner och putinkramare gör, de är inte dumma i huvudet så det är väl andra motiv som driver partiarbetarna

    Så nu har du alltså nya frågor du vill ha besvarade! varför flyttar du målstolparna istället fö att förklara varför du ininuerar att pensionärer har speciella förutsättningr som försvårar för dem att påverka sin elkostnad.

    1. Det finns två sidor av saken. dyrare el driver dels upp pris vilket har massa olika följder - dels driver det på innovation  och minskar tillverkning och konsumtion vilket har massa olika följder.

    2. samma som 1

    3. ja, samma som 1.

    oavsett hur man vill att det ska vara och fungera i framtiden finns det både upp- och nedsidor som den polariserade debatten inte vill veta av .

    Så, hur var det nu med populistgreppet med pensionärerna Tom?
    Du är alltså för att inte byta ut fossila bränslen mot el. Bra att vi fått det klarlagt.

    Sveriges energipolitik liksom andra länders energipolitik är inte en marknadslösning, det är en politisk lösning, som alla medverkar till de höga el-priserna.

    Nu har du betett dig riktigt korkat i flertalet inlägg!
    Begriper du verkligen inte att pensionärer har lägre inkomst och därmed i högre grad drabbas av höga fasta levnadskostnader samt att de har sämre ekonomiska förutsättningar för att göra investeringar som sänker el-kostnaderna?

    Det du i sammanhanget kallar populism skulle andra kalla för solidaritet.
    Jag märker att dina argument verkligen har sinat nu.
  • Sun 16 Jan 2022 16:02
    KillBill skrev 2022-01-16 12:32:42 följande:
    Du är en mästare på att cherrypicka. Dessa rader hoppade du över.

    S står bakom energiuppgörelsen och har skapat möjlighet för att bygga upp till 10 nya kärnreaktorer.
    Kan du beskriva hur s skapat dessa möjligheter, vilka består de av?

    Vilka direktiv har s/mp lämnat till de statliga energibolagen?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko