• Anonym (.....­.)
    Sun 22 Nov 2020 07:01
    510 visningar
    21 svar
    21
    510

    Mina barn kan inte leka själva

    Har två barn på 6 samt snart 4 år. De kan inte leka själva alls i stort sett. Den lilla är något bättre på det men den stora kan inte. Vi ska roa han direkt från det att han kommer hem från skolan å sen hela helgerna.

    Jag älskar att vara med barnen å leka med dem men inte hela tiden. Har både heltidsjobb och hus att sköta med med allt vad det innebär. Jag vill att de ska leka själva för få får de ha lite fantasi osv och barn måste ju kunna ha tråkigt med. Så nånstans måste jag göra fel.

    Skulle vilja få råd och tips hur jag vänder det

  • Svar på tråden Mina barn kan inte leka själva
  • Anonym (Kompi­sar?)
    Sun 22 Nov 2020 07:53
    #1

    Låt den äldre ta med någon kompis hem då?

  • Sun 22 Nov 2020 08:24
    #2

    Jag tror du behöver vara tydlig och säga till barnen typ "Jag vill inte leka just nu eftersom jag behöver städa/ fixa/ vila (etc), men om en stund kan vi gärna läsa en bok/ pyssla/ baka tillsammans". Tror det är viktigt att visa att vuxna också har egna behov och att vara tydlig med vad man själv vill och ibte vill. Då lär man barnen samma sak.

  • Anonym (.....­.) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 08:35
    #3

    På helgerna träffar han kompisar men jag skulle vilja att de kan leka själva med. Inte alltid med mig eller pappa eller kompisar. Jag har dem typ alltid runt mig å hör mamma, mamma , mamma hela tiden. Jag tycker det är viktigt att de har tråkigt med eller hur man ska säga. Få lite egna idéer än att jag hela toden ska roa dem.

  • Sun 22 Nov 2020 09:54
    #4
    Anonym (......) skrev 2020-11-22 08:35:58 följande:
    På helgerna träffar han kompisar men jag skulle vilja att de kan leka själva med. Inte alltid med mig eller pappa eller kompisar. Jag har dem typ alltid runt mig å hör mamma, mamma , mamma hela tiden. Jag tycker det är viktigt att de har tråkigt med eller hur man ska säga. Få lite egna idéer än att jag hela toden ska roa dem.
    Hur var det när du var barn? Lekte din mamma med dig hela tiden...?

    Nä. Stäng öronen för deras tjat.
  • Sun 22 Nov 2020 10:03
    #5

    Barn lär sig öeka självnär de måste. Om de vet att du hela tiden ger efter så väntar de på det.

    Min yngsta är lite så, jag har lekt mycket med henne och hon tjatar varje gång, försöker få henne att leka själv. Hon är lite ensam nu pga att vi inte vågar träffa folk.

  • Sun 22 Nov 2020 10:07
    #6

    Du får ju sätta igång dem. Ta fram lego och ge tips på vad de kan bygga, ta fram papper och pennor och föreslå något ritande, eller säg att de kan bygga en koja osv osv. Mina barn körde oerhört mycket utklädning mm i den åldern. 

    Har ni musikinstrument, duplolego, ritmaterial, utklädningsgrejor osv?

  • Anonym (Först­år)
    Sun 22 Nov 2020 10:11
    #7

    Jag har ett barn med funktionsvariation som är sex år, och som kräver vuxenstöd till precis allt, så jag förstår din frustration. Det jag funderar är om det finns aktiviteter barnen klarar på egen hand om du hjälper dem igång. T ex att pussla, pärla pärlplattor, rita, bygga lego eller klossar, leka med lera, komma igång med utklädnad eller docklek etc. Om de har svårt att hitta på lekar skulle du kunna rita eller skriva ut bilder på de lekar/aktiviteter som finns att välja på, och lägga fram när de funderat en stund.

    Det mitt barn klarar någorlunda utan konstant stöd är att titta på tv eller platta, så vi har sjukt mycket skärmtid.

  • Anonym (J)
    Sun 22 Nov 2020 10:34
    #8

    Har du aldrig låtit dom leka själva när de var mindre? Blir ju lätt såhär då. Man gör barn en björntjänst när man hela tiden ser till att sysselsätta dom när dom är små.

  • Vaness­a89
    Sun 22 Nov 2020 10:37
    #9

    Tror du har missuppfattat vad ordet björntjänst betyder... Du menar väl ändå otjänst?

  • Anonym (J)
    Sun 22 Nov 2020 10:44
    #10
    Vanessa89 skrev 2020-11-22 10:37:56 följande:

    Tror du har missuppfattat vad ordet björntjänst betyder... Du menar väl ändå otjänst?


    Menar precis det jag skriver. Nu blir jag väldigt nyfiken på vad du tror björntjänst betyder?
Svar på tråden Mina barn kan inte leka själva