• Sun 22 Nov 2020 11:58
    2974 visningar
    31 svar
    31
    2974

    Min 22 åriga son vägrar flytta ut

    Jag är ensamstående med en son på 22 år. Han sitter bara på sitt rum (mitt sovrum) och spelar datorspel hela dagarna. Jag har försökt få honom att flytta ett flertal gånger men inte lyckats. Enligt honom så skulle han inte ens bry sig om jag dog, detta gäller även hans mamma som inte bott tillsammans med oss sen han var 8 år. Själv blev jag tvungen att hyra ut hans sovrum för att få det att gå ihop ekonomiskt då han inte betalar hem till hyran. Själv har jag fått bosätta mig i min husvagn så länge.
    Min fråga är enkel. Finns där någon myndighet som kan hjälpa mig att avhysa honom från min lägenhet så jag kan få ett normalt liv igen?
    Han har till och med hotat med att jag får ta till polisen för att han skall flytta och då skall han slå sönder lägenheten innan.
    Nu skall han äntligen gå till Soc på måndag, har även mailat dem att det här måste få ett slut men tror tyvärr inte de kommer hjälpa mig att få honom att flytta.
    Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Min 22 åriga son vägrar flytta ut
  • Anonym (??)
    Sun 22 Nov 2020 12:12
    #1
    pelleth skrev 2020-11-22 11:58:22 följande:

    Jag är ensamstående med en son på 22 år. Han sitter bara på sitt rum (mitt sovrum) och spelar datorspel hela dagarna. Jag har försökt få honom att flytta ett flertal gånger men inte lyckats. Enligt honom så skulle han inte ens bry sig om jag dog, detta gäller även hans mamma som inte bott tillsammans med oss sen han var 8 år. Själv blev jag tvungen att hyra ut hans sovrum för att få det att gå ihop ekonomiskt då han inte betalar hem till hyran. Själv har jag fått bosätta mig i min husvagn så länge.
    Min fråga är enkel. Finns där någon myndighet som kan hjälpa mig att avhysa honom från min lägenhet så jag kan få ett normalt liv igen?
    Han har till och med hotat med att jag får ta till polisen för att han skall flytta och då skall han slå sönder lägenheten innan.
    Nu skall han äntligen gå till Soc på måndag, har även mailat dem att det här måste få ett slut men tror tyvärr inte de kommer hjälpa mig att få honom att flytta.
    Någon som varit med om samma?


    Vad har sonen för bakgrund? Diagnoser tex, för det här låter inte som en "vanlig" tonåring? Det låter som om han kommer behöva rejält med stöd (av någon instans) när han väl flyttat. 
  • Anonym (q)
    Sun 22 Nov 2020 12:14
    #2

    Om du inte har råd med lägenheten egentligen, kan du inte flytta själv och säga upp den?

  • Anonym (M)
    Sun 22 Nov 2020 12:24
    #3
    +1

    Kronofogdemyndigheten hjälper till med vräkningar, med hjälp av polisen om det behövs.

  • Anonym (U)
    Sun 22 Nov 2020 12:26
    #5
    Anonym (q) skrev 2020-11-22 12:14:35 följande:

    Om du inte har råd med lägenheten egentligen, kan du inte flytta själv och säga upp den?


    Vem vill köpa / hyra lägenheten med sonen i?

    Om han flyttar och TS slipper försörja honom har han nog råd med lägenheten.

    Att försörja en 22 årig vuxen kostar mer än ett barn.
  • Anonym (q)
    Sun 22 Nov 2020 12:32
    #6
    Anonym (U) skrev 2020-11-22 12:26:38 följande:
    Vem vill köpa / hyra lägenheten med sonen i?

    Om han flyttar och TS slipper försörja honom har han nog råd med lägenheten.

    Att försörja en 22 årig vuxen kostar mer än ett barn.

    Nu säger TS att sonen inte bidrar till hyran. Vilket tyder på att en mindre lägenhet ändå skulle vara något för föräldern.


    Sägs lägenheten upp så finns det mer möjligheter till att avhysa honom.

  • Sun 22 Nov 2020 12:41
    #7
    Anonym (??) skrev 2020-11-22 12:12:09 följande:
    Vad har sonen för bakgrund? Diagnoser tex, för det här låter inte som en "vanlig" tonåring? Det låter som om han kommer behöva rejält med stöd (av någon instans) när han väl flyttat. 

    Han har inga diagnoser. Han har hög intelligens var bland topp 50 när han gick ut 9an i Malmö. Han hade fast jobb i Danmark men sa upp anställningen i fjol somras då han tyckte det var tråkigt att jobba. Först va det semester sen va det tjänstledigt men sen kröp sanningen fram. Han har blockat både mig och sin mamma så vi inte kan få kontakt med honom. Jag måste köra allt via min hyresgäst som berättar för mig vad han tycker om sina föräldrar. Han tycker inte vi ställer upp tillräckligt för honom fast att jag har bosatt mig i husvagnen för han skall få tak över huvudet. Men nu orkar jag inte längre. Han är välkommen att bo hos sin mamma men där vill han inte b


     


  • Sun 22 Nov 2020 12:44
    #8
    +2
    pelleth skrev 2020-11-22 12:41:32 följande:

    Han har inga diagnoser. Han har hög intelligens var bland topp 50 när han gick ut 9an i Malmö. Han hade fast jobb i Danmark men sa upp anställningen i fjol somras då han tyckte det var tråkigt att jobba. Först va det semester sen va det tjänstledigt men sen kröp sanningen fram. Han har blockat både mig och sin mamma så vi inte kan få kontakt med honom. Jag måste köra allt via min hyresgäst som berättar för mig vad han tycker om sina föräldrar. Han tycker inte vi ställer upp tillräckligt för honom fast att jag har bosatt mig i husvagnen för han skall få tak över huvudet. Men nu orkar jag inte längre. Han är välkommen att bo hos sin mamma men där vill han inte b


    Du bor inte där längre så då säger du upp lägenheten. Sonen är 22 år och ska klara av att stå på egna ben. Du meddelar sonen och hyresgästen att lägenheten är uppsagt och att se har 3 månaders uppsägningstid (brukar vara det vanligaste). Flyttar inte sonen inom den tiden så blir avhysning.
  • Sun 22 Nov 2020 12:44
    #9
    Anonym (q) skrev 2020-11-22 12:14:35 följande:

    Om du inte har råd med lägenheten egentligen, kan du inte flytta själv och säga upp den?


    Nej jag vill inte flytta från min lägenhet. Men jag vill gärna ha tillbaka mitt sovrum. Jag har råd med lägenheten tack vare hyresgästen som betalar sin hyra punktligt.
    Men min son betalar inte en krona hem


  • Sun 22 Nov 2020 12:48
    #10
    pelleth skrev 2020-11-22 12:41:32 följande:

    Han har inga diagnoser. Han har hög intelligens var bland topp 50 när han gick ut 9an i Malmö. Han hade fast jobb i Danmark men sa upp anställningen i fjol somras då han tyckte det var tråkigt att jobba. Först va det semester sen va det tjänstledigt men sen kröp sanningen fram. Han har blockat både mig och sin mamma så vi inte kan få kontakt med honom. Jag måste köra allt via min hyresgäst som berättar för mig vad han tycker om sina föräldrar. Han tycker inte vi ställer upp tillräckligt för honom fast att jag har bosatt mig i husvagnen för han skall få tak över huvudet. Men nu orkar jag inte längre. Han är välkommen att bo hos sin mamma men där vill han inte b


    Enklast. Fixa annat billigare boende till dig själv och säg upp lägenheten.

    Att få ut honom är en rätt jobbig process där du måste ta hjälp av kfm och polis.
  • Sun 22 Nov 2020 12:54
    #10
    +1

    Krasst uttryckt... Han flyttar inte för att du helt enkelt möjliggör hans beteende. Han kan bete sig som en sunkråtta hur mycket han vill då han lärt sig hur han ska göra för att få som han vill av dig.

    Du måste ändra strategi för att få ut honom.

Svar på tråden Min 22 åriga son vägrar flytta ut