• Anonym (Anna)
    Sun 22 Nov 2020 14:06
    2315 visningar
    27 svar
    27
    2315

    Äldre grannbarn vill leka med vår 6-åring

    Tidigare i år flyttade vi till ett radhusområde och till vår 6-årings stora glädje bor det många barn här. Ganska snabbt blev han kompis med ett jämnårigt tvillingpar. Dessa tvillingar har även en 11-årig storebror som också är ute och leker. I början tyckte vi att det var gulligt av honom att leka med sina småsyskon, men nu känns det lite "off".

    Vad jag har sett umgås han aldrig med barn i sin egen ålder (finns många i området) och tvillingarna är aldrig ute utan honom. Ofta är det han som ringer på och frågar om vår son kan leka. Själv hade jag aldrig valt att leka med "småungar" i hans ålder, men han är kanske lite yngre i sättet.

    Ibland har jag råkat höra hur han liksom styr och ställer över sina småbröder, men över triviala saker, t ex: "Säg vad alla fröknar på din skola heter eller så får du inte ha din cykel". När vår son är ute och leker med dem kommer han ofta hem och frågar om han får ta med sig en viss sak ut. Det brukar komma fram att det är 11-åringen som har sagt att han ska fråga, så jag misstänker att han behandlar vår son på samma sätt.

    När vår son frågar om han t ex. får gå till en lekpark lite längre bort och vi säger nej brukar han acceptera det, men då ringer 11-åringen på och argumenterar med oss: "Men jag ska ju följa med och vakta barnen, så varför låter ni inte "Pelle" följa med?". Vi förklarar varför, men lite senare skickar han en av tvillingarna att fråga oss igen.

    Självklart har vi förklarat för vår son att 11-åringen inte har rätt att bestämma över honom, men det går inte riktigt in. Jag tror att han ser upp till honom och tycker att det är coolt att någon så stor vill leka med honom.

    Jag försöker uppmuntra sonen att leka med andra barn i området och hittar på ursäkter ibland när 11-åringen ringer på, men eftersom min son tycker om att leka med honom undrar jag ibland om jag gör rätt.

    Han slåss ju inte och säger inte elaka saker, men jag tycker att det liksom blir en obehaglig dynamik i relationen mellan 11-åringen och de yngre barnen och jag oroas över hur det påverkar min son i längden. Plus att jag är urless på att han ringer på och vill prata med mig i tid och otid...

    Hur hade ni hanterat detta? Gör vi rätt i att försöka begränsa umgänget?

  • Svar på tråden Äldre grannbarn vill leka med vår 6-åring
  • Anonym (Föräl­der)
    Sun 22 Nov 2020 14:16
    #1

    Jag hade valt att prata med hans föräldrar.
    Känns fan lite obehagligt.
    Har ni sagt nej så är det nej, då ska ju inte han ringa på er dörr och försöka ändra det.
    FY, vilka vibbar jag får av detta och denna 11åring.

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 14:23
    #2
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 14:16:41 följande:

    Jag hade valt att prata med hans föräldrar.

    Känns fan lite obehagligt.

    Har ni sagt nej så är det nej, då ska ju inte han ringa på er dörr och försöka ändra det.

    FY, vilka vibbar jag får av detta och denna 11åring.


    Tack för att du bekräftar min magkänsla! Jag är dock lite tveksam till att prata med föräldrarna då jag har hört från andra att mamman kan bli väldigt aggressiv om hon känner sig ifrågasatt.

    Jag tycker lite synd om 11-åringen som uppenbarligen har lite problem med det sociala, men samtidigt måste jag ju skydda min son först och främst.
  • Anonym (Tja)
    Sun 22 Nov 2020 14:33
    #3

    Jag tycker att det låter som att det äldre barnet tycker det är roligt/bekvämt att få styra och ställa, vilket han lättare får om han umgås med mindre barn. Möjligt att han kanske har svårt för socialt samspel vilket hans jämnåriga säkert ser och ger honom svårigheter att leka med dom. Hans beteende med de mindre barnen ger ju inte honom svårigheter, förutom för dig som förälder.

  • Anonym (Föräl­der)
    Sun 22 Nov 2020 14:33
    #4
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-22 14:23:49 följande:
    Tack för att du bekräftar min magkänsla! Jag är dock lite tveksam till att prata med föräldrarna då jag har hört från andra att mamman kan bli väldigt aggressiv om hon känner sig ifrågasatt.

    Jag tycker lite synd om 11-åringen som uppenbarligen har lite problem med det sociala, men samtidigt måste jag ju skydda min son först och främst.

    Ja din son är nummer 1 här.
    Jag hade aldrig godkänt det lekandet om inte jag var med hela tiden.

    Ta med någon som kan vara med när du pratar med henne.
    Det blir ingen mer lek mellan din 6åring och denna 11åring, gillas inte det?


    Bra då kan hela barnskocken hålla sig borta.

    Ja det är säkert svårt för honom men det är inte ditt bekymmer.

  • Anonym (I)
    Sun 22 Nov 2020 14:37
    #5

    11 åringen är kanske mobbad och inte har några andra vänner. Då värdesätter han ju ert barn då det är den enda med undantag för syskonen som vill umgås med honom. Kanske är det därför han blir lite besatt... 

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 14:58
    #6
    Anonym (Tja) skrev 2020-11-22 14:33:16 följande:

    Jag tycker att det låter som att det äldre barnet tycker det är roligt/bekvämt att få styra och ställa, vilket han lättare får om han umgås med mindre barn. Möjligt att han kanske har svårt för socialt samspel vilket hans jämnåriga säkert ser och ger honom svårigheter att leka med dom. Hans beteende med de mindre barnen ger ju inte honom svårigheter, förutom för dig som förälder.


    Anonym (I) skrev 2020-11-22 14:37:55 följande:

    11 åringen är kanske mobbad och inte har några andra vänner. Då värdesätter han ju ert barn då det är den enda med undantag för syskonen som vill umgås med honom. Kanske är det därför han blir lite besatt... 


    De tankarna har jag också. Vi har inget problem att vår son leker med äldre barn i sig, men då måste ju relationen vara mer jämlik.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 15:01
    #7
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 14:33:23 följande:

    Ja din son är nummer 1 här.

    Jag hade aldrig godkänt det lekandet om inte jag var med hela tiden.

    Ta med någon som kan vara med när du pratar med henne.

    Det blir ingen mer lek mellan din 6åring och denna 11åring, gillas inte det?

    Bra då kan hela barnskocken hålla sig borta.

    Ja det är säkert svårt för honom men det är inte ditt bekymmer.


    Då fortsätter vi hellre avstyra leken mer subtilt. Mamman låter som precis den sortens människa som socanmäler folk som hämnd...

    Tycker lite synd om tvillingarna som aldrig tycks få chansen att skapa egna relationer och själva välja vad de vill göra.
  • Anonym (eee)
    Sun 22 Nov 2020 15:27
    #8
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-22 15:01:03 följande:
    Då fortsätter vi hellre avstyra leken mer subtilt. Mamman låter som precis den sortens människa som socanmäler folk som hämnd...

    Tycker lite synd om tvillingarna som aldrig tycks få chansen att skapa egna relationer och själva välja vad de vill göra.
    Antagligen är han van som det är med hans yngre syskon och så tror han att det är så man gör med alla andra som är yngre.

    Jag tycker faktiskt ni ska prata med föräldrarna om detta fortsätter. Oavsett om det är en "jobbig" förälder så är det ert vuxenansvar, inte bara för ert eget barn men ni kanske t.o.m kan stötta detta andra barn om det behövs, om ni har mer insyn i hur deras familj funkar. Kan ju vara så att det inte är helt bra hemma hos dem, eventuellt. Även om ni inte känner er sugna på att ta ett sånt ansvar kan ni ju alltid informera skolan om det är mer som kommer fram senare. 

    Annars får ni väl prata direkt med 11-åringen nästa gång han är hos er. 
  • Sun 22 Nov 2020 15:40
    #9
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 14:16:41 följande:

    Jag hade valt att prata med hans föräldrar.

    Känns fan lite obehagligt.

    Har ni sagt nej så är det nej, då ska ju inte han ringa på er dörr och försöka ändra det.

    FY, vilka vibbar jag får av detta och denna 11åring.


    Vilka vibbar får du?
  • Sun 22 Nov 2020 15:44
    #10
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 14:16:41 följande:
    Jag hade valt att prata med hans föräldrar.
    Känns fan lite obehagligt.
    Har ni sagt nej så är det nej, då ska ju inte han ringa på er dörr och försöka ändra det.
    FY, vilka vibbar jag får av detta och denna 11åring.
    vad för vibbar får du av ett uppenbart ensamt 11 årigt barn undrar jag? Okej om han vore 15 år men han är 11 så ännu ett barn.
Svar på tråden Äldre grannbarn vill leka med vår 6-åring