• Anonym (Föräl­der)
    Sun 22 Nov 2020 18:19
    1234 visningar
    35 svar
    35
    1234

    Ska man tvinga barn på någon aktivitet?

    Ska man tvinga barn att gå på någon aktivitet om de inte själva vill? Så trött på att locka och tjata.

  • Svar på tråden Ska man tvinga barn på någon aktivitet?
  • Anonym (Nja)
    Sun 22 Nov 2020 19:06
    #1

    Egentligen ska man väl inte tvinga nån. Men min elvaåriga son sitter helst på rummet och spelar tvspel om han själv får bestämma. Så vi har satt som krav att han måste ha en aktivitet som innebär rörelse. Han har innebandyträning två dagar i veckan och är rätt okej med det även om han klagar lite innan varje gång. Åttaåriga dottern har tidigare haft samma krav på aktivitet men iochmed corona så har hon inte haft någon i år. Hon rör sig mycket mer till vardags än vad brorsan gör, leker med kompisar, cyklar och sånt.

  • Anonym (A)
    Sun 22 Nov 2020 19:10
    #2

    Man ska inte tvinga någon.

  • Sun 22 Nov 2020 19:40
    #3

    Kort svar, nej!

  • Sun 22 Nov 2020 19:47
    #4
    +1

    Jag tror man får avgöra från fall till fall. Ingen vill väl tvinga sina barn till aktiviteter som de verkligen inte vill delta i, men det är också föräldrarnas uppgift att uppmuntra, pusha och lära barnen att ta sig över trösklar även när det känns motigt. Ibland känns det jobbigt att göra fiolläxan, cykla till fotbollsträningen i höstmörkret, etc., men det kan vara både bra och roligt under tiden och efteråt.

  • Anonym (Föräl­der) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:48
    #5

    Men ska man låta hen låta hela livet gå förbi genom att spela datorspel och kolla på Youtube? Det kommer ju påverka barnets fortsatta utveckling och hälsa för resten av livet.

    Men fattar själv att tvinga inte är rätt väg att gå. Det är inget realistiskt alternativ hos oss ens då jag inte utövar våld mot barn. Är det okej att koppla veckopeng/månadspeng till en aktivitet (en enda)? Eller ska jag fortsätta locka och peppa (vilket dödar mig)? Eller ska jag bara låta barnet ta den enkla raka vägen till en hjärtinfarkt vid 35?

  • Anonym (?)
    Sun 22 Nov 2020 19:52
    #6
    +2
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 19:48:51 följande:

    Men ska man låta hen låta hela livet gå förbi genom att spela datorspel och kolla på Youtube? Det kommer ju påverka barnets fortsatta utveckling och hälsa för resten av livet.

    Men fattar själv att tvinga inte är rätt väg att gå. Det är inget realistiskt alternativ hos oss ens då jag inte utövar våld mot barn. Är det okej att koppla veckopeng/månadspeng till en aktivitet (en enda)? Eller ska jag fortsätta locka och peppa (vilket dödar mig)? Eller ska jag bara låta barnet ta den enkla raka vägen till en hjärtinfarkt vid 35?


    Men varför vill inte barnet? Har ni provat flera olika aktiviteter eller har ni föräldrar bestämt en aktivitet som ni tycker att hen ska göra?

    Min son vägrar all form av gruppaktivitet men gör gärna saker som inte innebär lag- eller stora grupper. Finns ingen anledning att tvinga hen att göra något som går emot ens natur och personlighet. Men därmed inte sagt att man ska acceptera ett stillasittande liv. Kanske ni ska ut och röra på er tillsammans? Typ en skogspromenad eller en stadspromenad?
  • Anonym (M)
    Sun 22 Nov 2020 20:02
    #8
    -1 +1

    Jag tycker att man ska envisas lika mycket med att barnen ska röra på sig regelbundet, som att man envisas med att de ska äta bra mat, sova ordentligt och borsta tänderna. Men de måste ju få prova sig fram tills de hittar en aktivitet (i grupp, ensam eller med familjen) som de tycker om. 

  • Anonym (Sara)
    Sun 22 Nov 2020 20:40
    #9
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 19:48:51 följande:

    Men ska man låta hen låta hela livet gå förbi genom att spela datorspel och kolla på Youtube? Det kommer ju påverka barnets fortsatta utveckling och hälsa för resten av livet.

    Men fattar själv att tvinga inte är rätt väg att gå. Det är inget realistiskt alternativ hos oss ens då jag inte utövar våld mot barn. Är det okej att koppla veckopeng/månadspeng till en aktivitet (en enda)? Eller ska jag fortsätta locka och peppa (vilket dödar mig)? Eller ska jag bara låta barnet ta den enkla raka vägen till en hjärtinfarkt vid 35?


    Hur gammalt är barnet och vad har ni provat? Klättring? Scouting? Innebandy? Badminton? Pingis? Skridskor? Parkour? Ridning? Mountainbike? Orientering? De flesta gillar ju något i alla fall så fortsätt prova. Alternativet lät inget vidare.
  • Anonym (Mia)
    Sun 22 Nov 2020 21:03
    #10
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 19:48:51 följande:

    Men ska man låta hen låta hela livet gå förbi genom att spela datorspel och kolla på Youtube? Det kommer ju påverka barnets fortsatta utveckling och hälsa för resten av livet.

    Men fattar själv att tvinga inte är rätt väg att gå. Det är inget realistiskt alternativ hos oss ens då jag inte utövar våld mot barn. Är det okej att koppla veckopeng/månadspeng till en aktivitet (en enda)? Eller ska jag fortsätta locka och peppa (vilket dödar mig)? Eller ska jag bara låta barnet ta den enkla raka vägen till en hjärtinfarkt vid 35?


    låt barnet välja en aktivitet typ 1h tre gånger o veckan. Kan vara cykla ensam eller innebandy alltså vad som som gör att ha rör sig. Det han valt ska han sköta och det kan du koppla till månadspeng. Men han måste välja själv terminsvis. Men att inte välja en aktivitet är inget alternativ. Sen är det bra om han cyklar/går till skolan varje dag.
  • Anonym (Frida­)
    Sun 22 Nov 2020 21:18
    #11
    Anonym (Förälder) skrev 2020-11-22 19:48:51 följande:

    Men ska man låta hen låta hela livet gå förbi genom att spela datorspel och kolla på Youtube? Det kommer ju påverka barnets fortsatta utveckling och hälsa för resten av livet.

    Men fattar själv att tvinga inte är rätt väg att gå. Det är inget realistiskt alternativ hos oss ens då jag inte utövar våld mot barn. Är det okej att koppla veckopeng/månadspeng till en aktivitet (en enda)? Eller ska jag fortsätta locka och peppa (vilket dödar mig)? Eller ska jag bara låta barnet ta den enkla raka vägen till en hjärtinfarkt vid 35?


    Även om det är svårt att tvinga barnet till en viss aktivitet betyder inte det att ni inte kan begränsa skärmtiden! Ha dator etc. i allmänna utrymmen för att ha koll, begränsa till 2 h. skärmtid/dag, en skärmfri dag (för alla i familjen)
    Kolla lite vad det finns för aktiviteter som kan passa. Om klasskompisarna är jättemycket bättre på fotboll och innebandy kanske det är därför hen inte vill börja, så då kanske badminton, friidrott, bågskytte, brottning, scouter eller orientering passar bättre.
Svar på tråden Ska man tvinga barn på någon aktivitet?