• Anonym (Uska)
    Sun 22 Nov 2020 19:19
    529 visningar
    22 svar
    -1
    22
    529

    Fler som hört av sig och erbjudit sin hjälp i corona? Besviken

    Hej

    Jag är utbildad undersköterska och har jobbet i vården i fem år. Sedan ett par år tillbaka jobbar jag dock med något helt annat, ett jobb som innebär att jag alltid är ledig helger, röda dagar osv.

    Jag skickade därför ett mail till den kommun där jag bor och erbjöd min hjälp, att kunna gå in som extraresurs på exempelvis julhelgen och nyårshelgen på äldreboende, inom hemtjänsten eller liknande, för att avlasta personalen. Även om jag inte känner vårdtagarna så är det ju mycket man kan göra ändå, då jag har kunskap och erfarenhet och med lätthet skulle kunna gå direkt in på ett boende och hjälpa till där. Jag jobbar dessutom hemifrån och bor själv så jag utsätts inte för någon direkt smitta.

    Det svar jag fick från kommunen var att jag fick gå in på deras hemsida och kolla om det fanns någon ledig tjänst jag kunde söka.

    Jag är riktigt besviken över bemötandet. Jag har uppfattat det som att vårdpersonalen går på knäna, många som är hemma och sjuka, eller vabbar osv. Så det känns väldigt märkligt att de inte tar emot hjälp när någon som är kompetent och utbildad hör av sig, utan uppmanas att söka en tjänst?

  • Svar på tråden Fler som hört av sig och erbjudit sin hjälp i corona? Besviken
  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:43
    #11
    fjanten skrev 2020-11-22 19:41:06 följande:

    Men ni har alltså inte en vikariepool? Då skriver du ju upp dig när du är tillgänglig, t.ex. jul och nyår.


    Det vet jag inte. De hänvisade mig ju till att söka en tjänst. Inga kontaktuppgifter till någon, inga uppgifter om någon vikariepool.
  • Sun 22 Nov 2020 19:44
    #12

    Huvudfrågan är väl vart du skickade mailet?

    Mailade du specifikt till någon som har hand om detta eller bara nån infomail du hittat på kommunens hemsida?

    För har du hört av dig till nån som inte jobbar med vården så är ju svaret inte konstigt.

  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:47
    #13
    LasseBD skrev 2020-11-22 19:44:54 följande:

    Huvudfrågan är väl vart du skickade mailet?

    Mailade du specifikt till någon som har hand om detta eller bara nån infomail du hittat på kommunens hemsida?

    För har du hört av dig till nån som inte jobbar med vården så är ju svaret inte konstigt.


    Det gick inte att maila till specifik person. Däremot skrev jag i mailet att de gärna fick vidarebefordra det till någon med personalansvar inom vård-och omsorg. Vet inte vem det var som svarade sen i slutändan.
  • Anonym (Enhet­schef)
    Sun 22 Nov 2020 20:00
    #14
    +1

    Ska du jobba jul, nyår eller vilken annan dag som helst inom kommunal vård och omsorg behöver du ju anställas. Förslagsvis på timmar. För att bli anställd måste du lämna utdrag ur belastningsregister och för att bli bokad måste du ha delegering på läkemedelshantering osv. Oftast, men inte alltid, måste du också gå bredvid. Det är alltså inte bara att hoppa in och hjälpa till. Hela processen går man liksom inte igenom med någon som bara vill jobba ett par dagar om året..

  • Anonym (Petra­)
    Sun 22 Nov 2020 20:01
    #15
    +1

    De har nog någon funktion på hemsidan där man kan anmäla sig som vikarie. Kommunala verksamheter brukar gå genom sin vikariepool, så chefer på olika ställen kan inte göra på något annat sätt. Anmäl dig till vikariepoolen och fyll i när du kan/vill jobba.

  • Anonym (Inte konsti­gt)
    Sun 22 Nov 2020 20:04
    #16
    +1

    Jag tycker inte alls det låter konstigt. I min kommun finns en stående annons på hemsidan där man anmäler intresse för att vikariera inom vård och omsorg eller skolan. Det är där man söker, även om man bara vill jobba helger och röda dagar. Vi tar inte heller in random folk som ringer och vill jobba eller folk som mailar in sitt CV till en specifik enhetschef och hoppas på jobb. Alla får söka via annonsen. En väg in. 
    Nyfiken; Hur tänkte du att det skulle gå till?

    Sen förstår jag inte varför du skulle behöva säga upp dig från din nuvarande tjänst? Du kan ju ha mer än ett jobb?

  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 20:08
    #17
    Anonym (Enhetschef) skrev 2020-11-22 20:00:37 följande:

    Ska du jobba jul, nyår eller vilken annan dag som helst inom kommunal vård och omsorg behöver du ju anställas. Förslagsvis på timmar. För att bli anställd måste du lämna utdrag ur belastningsregister och för att bli bokad måste du ha delegering på läkemedelshantering osv. Oftast, men inte alltid, måste du också gå bredvid. Det är alltså inte bara att hoppa in och hjälpa till. Hela processen går man liksom inte igenom med någon som bara vill jobba ett par dagar om året..


    Dom bitarna vet jag givetvis! :) Och det skrev jag också i mitt mail att vi får lösa innan. Belastningsregister fixat man ju själv och läkemedelsdelegering kan man få via dator, så någon större "process" hade det ju inte blivit. Gått bredvid en helg hade väl inte heller varit några större bekymmer att få till. Fördelen hade ju somsagt att de hade kunnat få en till person som avlastning under exempelvis jul, nyår, vanliga helger, nu under pandemin. Andra ställen har ju kunnat lösa det och ta emot folk som kan hjälpa till vid enstaka tillfällen, så det går ju om man är lite innovativ.

    Att man måste anställas vet jag också. Jag har somsagt jobbat inom vården, i olika verksamheter.
  • Anonym (kiera­)
    Sun 22 Nov 2020 20:08
    #18

    Det är väldigt fint av dig att erbjuda dig att ställa upp, tips är också att det finns stort behov av personal inom olika LSS-verksamheter. Jag jobbar inom socialtjänsten och alla på min arbetsplats har fått fylla i en lista utifrån om man har komptens av av att jobba inom vård- och omsorg vid behov. Men kanske läget inte är lika akut i din kommun just nu?

    Sen tänker jag att det absolut kunde ha varit ett trevligare bemötande på ditt mail, men du får kanske tänka på att många har extra tung arbetsbelastning just nu. Dvs, även folk som svarar på ditt mail.

    Jag tycker inte det är konstigt att du uppmanades anmäla dig till en vikariepool. Även om vi har en samhällspandemi finns det ju procedurer man inte kan bortse från gällande arbete inom äldrevården. Det finns säkert en rutin för hur det går till att tillsätta vikarier, tex att du måste skicka in CV, gå på intervju osv. Bara för att du säger att du har den kompetens som krävs, kan man ju inte göra avsteg från anställningsprocesser. Eller menade du att du ville volontärjobba? I så fall rekomenderar jag tex. volontärbyrån.org, det finns superbra ideella organisationer.

  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 20:11
    #19
    Anonym (Inte konstigt) skrev 2020-11-22 20:04:25 följande:

    Jag tycker inte alls det låter konstigt. I min kommun finns en stående annons på hemsidan där man anmäler intresse för att vikariera inom vård och omsorg eller skolan. Det är där man söker, även om man bara vill jobba helger och röda dagar. Vi tar inte heller in random folk som ringer och vill jobba eller folk som mailar in sitt CV till en specifik enhetschef och hoppas på jobb. Alla får söka via annonsen. En väg in. 

    Nyfiken; Hur tänkte du att det skulle gå till?

    Sen förstår jag inte varför du skulle behöva säga upp dig från din nuvarande tjänst? Du kan ju ha mer än ett jobb?


    Absolut. Och då hade de kunnat informera om det istället för att uppmana mig att söka en av deras utannonserade tjänster? Så tänkte jag mig att det skulle gå till. Att det skulle bemötas med lite intresse, där de berättade hur man gör för att vikariera inom någon av deras verksamheter. En länk till vikariepoolen eller ett nummer till ansvarig, vad som helst.

    För att det blir svårt att jobba heltid på ett ställe och samtidigt ha en tjänst på exempelvis 50% på ett äldreboende?
  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 20:13
    #20
    Anonym (kiera) skrev 2020-11-22 20:08:49 följande:

    Det är väldigt fint av dig att erbjuda dig att ställa upp, tips är också att det finns stort behov av personal inom olika LSS-verksamheter. Jag jobbar inom socialtjänsten och alla på min arbetsplats har fått fylla i en lista utifrån om man har komptens av av att jobba inom vård- och omsorg vid behov. Men kanske läget inte är lika akut i din kommun just nu?

    Sen tänker jag att det absolut kunde ha varit ett trevligare bemötande på ditt mail, men du får kanske tänka på att många har extra tung arbetsbelastning just nu. Dvs, även folk som svarar på ditt mail.

    Jag tycker inte det är konstigt att du uppmanades anmäla dig till en vikariepool. Även om vi har en samhällspandemi finns det ju procedurer man inte kan bortse från gällande arbete inom äldrevården. Det finns säkert en rutin för hur det går till att tillsätta vikarier, tex att du måste skicka in CV, gå på intervju osv. Bara för att du säger att du har den kompetens som krävs, kan man ju inte göra avsteg från anställningsprocesser. Eller menade du att du ville volontärjobba? I så fall rekomenderar jag tex. volontärbyrån.org, det finns superbra ideella organisationer.


    Jag uppmanades inte ens att anmäla mig till en vikariepool. Jag uppmanades att titta vad de hade för lediga tjänster just nu och söka någon av dom om någon var intressant.
  • Anonym (Mia)
    Sun 22 Nov 2020 20:17
    #21

    Det där är byråkrati i ett nötskal. Gå istället in på kommunens hemsida och kolla upp vad äldreboendena heter och ta direkt kontakt med enhetschef eller liknande. De i sin tur kommer bli superglada att du kan hoppa in på kort varsel. Gäller bara att du hittar fram till rätt person. Svaret du fick är standard svar och inte Corona anpassat för fem öre. Men som sagt kontakta de boende du är intresserad av direkt istället. Bra initiativ av dig så ge inte upp. Spridningen på våra äldreboenden här i Stockholm är stor så även på andra ställen så mycket personal går åt till alla kohort linor.

  • Mon 23 Nov 2020 08:54
    #22
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-22 20:17:02 följande:

    Det där är byråkrati i ett nötskal. Gå istället in på kommunens hemsida och kolla upp vad äldreboendena heter och ta direkt kontakt med enhetschef eller liknande. De i sin tur kommer bli superglada att du kan hoppa in på kort varsel. Gäller bara att du hittar fram till rätt person. Svaret du fick är standard svar och inte Corona anpassat för fem öre. Men som sagt kontakta de boende du är intresserad av direkt istället. Bra initiativ av dig så ge inte upp. Spridningen på våra äldreboenden här i Stockholm är stor så även på andra ställen så mycket personal går åt till alla kohort linor.


    Precis min tanke. Kontakta boendena direkt alternativt vänd dig till privata aktörer. Om du går via kommunen centralt så kommer du inte i kontakt med rätt personer utan bara någon administratör. 
Svar på tråden Fler som hört av sig och erbjudit sin hjälp i corona? Besviken