• Anonym (Hjälp­)
    Tue 24 Nov 2020 11:39
    592 visningar
    10 svar
    10
    592

    Någon som vet något jag kan göra ??

    Hej jag har en dotter på 15 år som jag och pappan har gemensamvårdnad om. Hon har bott hos mig på heltid i 5 år då han har bott på annan ort, nu bestämde sig dottern att åka och bo hos sin farmor i en vecka, och vägrar nu komma hem och hennes pappa godkänner att hon bor där, men inte jag. Vad kan jag göra för att få hem henne ?

    Vänliga hälsningar,

  • Svar på tråden Någon som vet något jag kan göra ??
  • Anonym (Åktur­)
    Tue 24 Nov 2020 19:11
    #1

    Åk dit och hämta henne helt enkelt. Hon går väl i skolan och är skriven hos dig och då ska hon bo hos dig. Farmor har ingen talan alls.

  • Anonym (Skolp­likt)
    Tue 24 Nov 2020 19:14
    #2

    Går hon i skolan?

  • Tue 24 Nov 2020 19:32
    #3
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-24 11:39:44 följande:

    Vad kan jag göra för att få hem henne ?


    Red ut den dispyt som fick din tonåring att flytta ut?

    Du kommer aldrig få hem barnet med nån form av tvång, inte i den åldern.


  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 12:48
    #4
    Anonym (Skolplikt) skrev 2020-11-24 19:14:01 följande:

    Går hon i skolan?


    Ja hon går i skolan.
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 12:54
    #5
    Anonvm skrev 2020-11-24 19:32:00 följande:

    Red ut den dispyt som fick din tonåring att flytta ut?

    Du kommer aldrig få hem barnet med nån form av tvång, inte i den åldern.


    Vi hade ingen dispyt . hon tycker det är så mycke skönare där än här, hemma har hon små syskon, dessutom får hon hänga med kompisar, vilket hon inte fått nu med dom nya restriktionerna.. Hon behöver tid för sig själv säger hon!
  • Anonym (Ann)
    Wed 25 Nov 2020 12:55
    #6
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-25 12:48:54 följande:
    Ja hon går i skolan.
    Fast hon bor hos farmor?

    Om det är så, så säger jag som någon ovan, red ut varför hon bor där.  
  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 12:56
    #7
    Anonym (Åktur) skrev 2020-11-24 19:11:12 följande:

    Åk dit och hämta henne helt enkelt. Hon går väl i skolan och är skriven hos dig och då ska hon bo hos dig. Farmor har ingen talan alls.


    Det var min första tanke med, men pappan påstår att hon är där under hans uppsikt??? Hur nu det funkar när han inte ens bor i stan, han hotade med att soc skulle stå där om jag åkte dit, hel galet... jo hon bor här och är skriven här, dock bor ju farmorn närmare hennes skola
  • Wed 25 Nov 2020 13:12
    #8

    Är det hela världen om hon bor hos farmor en tid? Hon kan ju ändå gå till skolan skriver du. Gör ingen stor sak av det utan ring och fråga om du ska komma över med lite saker och säg att hon är välkommen hem när hon vill. Hon kommer säkert hem igen om ett par veckor.

  • Anonym (Ann)
    Wed 25 Nov 2020 13:25
    #9
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-25 12:56:52 följande:
    Det var min första tanke med, men pappan påstår att hon är där under hans uppsikt??? Hur nu det funkar när han inte ens bor i stan, han hotade med att soc skulle stå där om jag åkte dit, hel galet... jo hon bor här och är skriven här, dock bor ju farmorn närmare hennes skola
    Men vad gör det då att hon bor hos farmor i en vecka?
  • Wed 25 Nov 2020 13:38
    #10
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-11-24 11:39:44 följande:

    Hej jag har en dotter på 15 år som jag och pappan har gemensamvårdnad om. Hon har bott hos mig på heltid i 5 år då han har bott på annan ort, nu bestämde sig dottern att åka och bo hos sin farmor i en vecka, och vägrar nu komma hem och hennes pappa godkänner att hon bor där, men inte jag. Vad kan jag göra för att få hem henne ?

    Vänliga hälsningar,


    Sköter hon skola och övrigt? Uppstår det problem genom att hon bor där, droger, fel kompisar, mat, sömn?

    Framförallt, vad säger farmor när du pratar med henne?

    Att med tvångsmedel, soc, polis, tvinga hem henna är inte lätt, vare sig juridiskt eller praktiskt. Framförallt om pappan och farmor är ok med att hon bor där och hon sköter skola mm.

    Bästa metoden är nog att i en dialog med henna och pappan försöka komma fram till en bra plan. 


Svar på tråden Någon som vet något jag kan göra ??