• Anonym (Mamma 2021)
    Tue 24 Nov 2020 13:40
    5591 visningar
    24 svar
    24
    5591

    VAd har ni för erfarenheter av sugklocka?

    Hej! vad har ni för erfarenheter gällandes förlossningar med sugklocka? hur vanligt är det att första vaginala förlossningen leder till det? vart hittar man förresten smärtstillande till nyfödda under 5 kg? läste att de nyfödda ibland behöver smärtstillande pga ömhet på huvudet efter förlossning med sugklocka men på apotek så är det 5 kg och uppåt det gäller. 

  • Svar på tråden VAd har ni för erfarenheter av sugklocka?
  • Anonym (K)
    Tue 24 Nov 2020 14:05
    #1

    Varför ens tänka på ev smärtlindring efter en sugklocka? Det ges alvedon på bb om så behövs.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Tue 24 Nov 2020 14:36
    #2

    Min dotter togs med sugklocka.
    Det var inget prat om smärtstillande till henne.

    Och inget du ska ge en nyfödd heller.
    OMG.

  • Anonym (Hm)
    Tue 24 Nov 2020 14:37
    #3

    Dottern togs med sugklocka, inget snack om smärtstillande.

  • Anonym (iii)
    Tue 24 Nov 2020 14:40
    #4

    Sugklocka var för mig en mycket jobbig upplevelse. De gjorde 3 försök, det hjälpte inte och det slutade med akut snitt. 
    Det var dock inget prat om smärtstillande till barnet, så det vet jag inget om. 

  • Anonym (H)
    Tue 24 Nov 2020 14:44
    #5

    Sugklocka benämndes hos oss som. Inte så farligt på föräldrautbildning. Sugklocka ökar dock risken mycket för bristningar hos mamman.

    Så här i efterhand när jag är påläst så kan jag säga att jag kommer vägra sugklocka i det längsta vid nästa förlossning, för uppenbart används det ofta helt i onödan pga stressad personal som obefogat tycker att förloppet behöver snabbas på.

    Dock ska sägas att sugklocka kan vara absolut nödvändig. Jag ifrågasätter inte klockan i sig utan sättet man väljer att använda den på

  • Anonym (Cia)
    Tue 24 Nov 2020 15:18
    #6

    Sugklocka som förstföderska, bland det värsta jag varit med om. Men inget tal om smärtstillande till mitt barn.

  • Tue 24 Nov 2020 19:23
    #7

    Jag har varit med om två förlossningar med sugklocka. Det var hemskt! Men nödvändigt, iaf med första barnet då han behövde komma ut snabbt vilket han gjorde med ett litet sår. Han fick Alvedon flera ggr på BB men som personalen gav honom. Med andra barnet hade jag önskat att dom avbrutit förlossningen innan dom satte sugklockan eftersom den inte hjälpte, han satt fast och sugklockan släppte och drog med en stor bit av hans skalp... DÅ avbröt dom och jag sövdes och dom plockade ut honom med snitt. Även han fick Alvedon flera gånger på BB enligt schema av personalen. Men så hade han också ett jättestort sår på huvudet.

    Men sugklocka behöver inte vaea så traumatiskt som för mig. Det är ett bra hjälpmedel när förlossningen går långsamt och/eller barnet måste komma ut snabbt.

    Jag valde dock att föde mitt tredje, och sista barn, med planerst kejsarsnitt, vilket var en underbar upplevelse!

  • Tue 24 Nov 2020 19:49
    #8

    Födde första med sugklocka. Det blev akut, och han var så långt ner i kanalen att det blev sugklocka (i valet mellan sugklocka och akutsnitt). Hur som helst var det den enda delen av förlossningen som INTE var en plåga. Läkaren drog med sugklockan, jag krystade, "ring of fire", bebisen kom ut. Jag brast inget, fick bara ett stygn på ena blygdläppen som fått ett skrapsår. Han var stor (4,7 kg) med stort huvudomfång och min första, så det är väl inte helt ovanligt att det blir sugklocka i det läget. Annars vet jag inte hur vanligt det är.

    Andra krystade jag ut på egen hand, hon var normalstor men något stor för tiden (3,6 kg i 37+0). Tyckte det var BETYDLIGT värre att krysta ut henne (utan sugklocka), även om den förlossningen fram tills krystandet var bättre överlag.

    Min första fick f.ö. paracetamol på sjukhuset p.g.a. ömhet från sugklockan.

  • Tue 24 Nov 2020 20:17
    #9

    Barnbarnet föddes med sugklocka då det drog ut på tiden, dock släppte den och han kom ut ändå men bm fick lirka med axeln lite då han var ganska stor, det syntes efter ett tag att han hade ont i axeln och det var ingen tvekan om att han skulle ha en alvedon sup för att slippa ha ont. 

  • Anonym (K)
    Tue 24 Nov 2020 21:03
    #10
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-11-24 14:36:30 följande:

    Min dotter togs med sugklocka.

    Det var inget prat om smärtstillande till henne.

    Och inget du ska ge en nyfödd heller.

    OMG.


    Självklart kan man ge alvedon till en nyfödd. Görs ofta på bb.
Svar på tråden VAd har ni för erfarenheter av sugklocka?