• Anonym (anonym)

    han vill köpa bil, hur mycket ska jag betala?

    Hej. min sambo vill köpa bil och bilen kommer stå på honom. Jag har inget körkort. Vi har ett barn tillsammans. Han tjänar 10.000 mer än mig i månaden. Han vill att jag är med och betalar en summa i månaden på bilen. Vi är inte överens om den ekonomiska biten och hur mycket etc. Vi är alltså inte gifta. 

    behöver tips och tankar om vad som är rimligt.... 

  • Svar på tråden han vill köpa bil, hur mycket ska jag betala?
  • Anonym (???)
    Anonym (anonym) skrev 2020-11-24 21:08:28 följande:

    Hej. min sambo vill köpa bil och bilen kommer stå på honom. Jag har inget körkort. Vi har ett barn tillsammans. Han tjänar 10.000 mer än mig i månaden. Han vill att jag är med och betalar en summa i månaden på bilen. Vi är inte överens om den ekonomiska biten och hur mycket etc. Vi är alltså inte gifta. 

    behöver tips och tankar om vad som är rimligt.... 


    Eftersom bara en ägare kan stå på bilar så tycker jag att han ska köpa den. Du har ju inte ens körkort så du kommer inte kunna använda den utan att han är med och kör. 
  • MsFry

    Anser du att ni behöver bil och kommer du att bli skjutsad i den?

    Du bör inte betala något för bilen men för det drivmedel du är med och brukar.

  • Anonym (Jenny)

    Kommer du att kunna övningsköra med bilen så att du kan jobba mot eget körkort? Kommer bilen att användas för att göra saker som kommer hela familjen till godo, som att veckohandla, skjutsa barn och göra utflykter? I sådana fall har ju bilen ett värde även för dig och du skulle kunna bidra för att du tycker att dessa saker är värdefulla för dig. Bidrar du med en del så behöver ni heller inte dividera om du ska betala när du har nytta av bilen vid varje tillfälle.

    Frågan är väl också om ni har en gemensam transportbudget. Om du tar barnet till förskolan med buss eller åker och handlar med kommunala färdmedel, skulle han bidra till det?
     
    Om bilen mest ska användas av din sambo, så tycker inte jag att du bidrar mer än för bensin och något lite per mil när du drar nytta av den.

  • Anonym (anonym)
    Tow2Mater skrev 2020-11-24 21:11:27 följande:

    beskriv hur den ska användas, for vad och hur ofta


    om vi ska på nån utflykt, åka och hälsa på vänner, handla mat. Svårt att säga hur ofta, 2 tillfällen i veckan kanske....
  • Anonym (F)

    Du kommer väl också gynnad av att familjen har tillgång till en bil? En bil kostar inte bara när den används, möjligheten att när som helst använda den kostar också.

    Eller kommer du och det gemensamma barnet inte ha någon nytta av den även om du i dagsläget inte kan köra den?

    Eftersom bara en person kan stå som ägare bör han ensam stå på eventuella lån. Däremot är det inte alls orimligt att du betalar en summa varje månad, om bilen nu gynnar familjen.

    Hur mycket du ska betsla hänger på kostnaden för bilen och din förmåga att betala. Tjänar han mer kan han betala mer.

  • HannahHorvath
    Anonym (anonym) skrev 2020-11-24 21:36:19 följande:

    om vi ska på nån utflykt, åka och hälsa på vänner, handla mat. Svårt att säga hur ofta, 2 tillfällen i veckan kanske....


    Beställ hem mat till dörren och gå med i en bilpool istället. Bättre för både plånbok och klimat.
  • Anonym (anonym)
    MsFry skrev 2020-11-24 21:24:13 följande:

    Anser du att ni behöver bil och kommer du att bli skjutsad i den?

    Du bör inte betala något för bilen men för det drivmedel du är med och brukar.


    Jag tycker inte det behövs bil ännu. Jag väntar helst. Ja vi kommer åka och hälsa på våra familjer och åka på utflykter.

    Jag håller med om att det borde vara drivmedel, som jag är med och brukar, som jag borde betala...sambon verkar inte riktigt hålla med...hmm.  jag tänker även om det uppstår något fel på bilen, hur kan vi tänka då? några tankar? =) 
  • HannahHorvath

    Om det bara är han som vill ha bilen, och dessutom tjänar 10.000 mer än dig i månaden, då är det solklart att han får betala. Då blir det hans pryl att sköta om och bekosta, typ som en hobby.

    Så bidrar du med drivmedel.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (F) skrev 2020-11-24 21:39:20 följande:

    Du kommer väl också gynnad av att familjen har tillgång till en bil? En bil kostar inte bara när den används, möjligheten att när som helst använda den kostar också.

    Eller kommer du och det gemensamma barnet inte ha någon nytta av den även om du i dagsläget inte kan köra den?

    Eftersom bara en person kan stå som ägare bör han ensam stå på eventuella lån. Däremot är det inte alls orimligt att du betalar en summa varje månad, om bilen nu gynnar familjen.

    Hur mycket du ska betsla hänger på kostnaden för bilen och din förmåga att betala. Tjänar han mer kan han betala mer.


    Ja absolut, det är dyrt med bil. jo vi kommer åka på gemensamma aktiviteter och hälsa på både hans och mina familjer så visst blir det smidigare, men inget jag känner att vi måste ha just nu. mmm förstår vad du menar. vet ej vad kostnaden för bilen är, har du/ni nån uppfattning om 1000 kr är en någorlunda okej summa?
Svar på tråden han vill köpa bil, hur mycket ska jag betala?