• Anonym (Karin­)
    Wed 25 Nov 2020 03:52
    5051 visningar
    232 svar
    232
    5051

    Hur funkar smittspårning för covid?

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?

  • Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?
  • Anonym (Anna)
    Wed 25 Nov 2020 06:24
    #1

    Vi har ingen smittspårning för covid. 

  • Anonym (Smitt­spårni­ng)
    Wed 25 Nov 2020 06:46
    #2

    Jo, smittspårning gäller...

    De personer som du haft hushållsnära (varit med varandra i hem- skola och arbetsplatsmiljö, din eller andras) kontakt med under 24 timmar innan symptom fram tills det datum du testas positiv måste kontaktas och informeras om att du testats positivt. Även de du varit i kontakt med i inomhusmiljö under minst 15 minuter under dessa 24 timmar samt fram till det datum du testats positivt ska enligt lag kontaktas.

  • Wed 25 Nov 2020 08:15
    #3
    Anonym (Karin) skrev 2020-11-25 03:52:09 följande:

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?


    Brukar vara lite olika. Men oftast de man träffat senaste 7-10 dagarna samt de man haft nära kontakt med senaste 48h.
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-25 06:24:52 följande:

    Vi har ingen smittspårning för covid. 


    Självklart har vi det. Det är till för att begränsa att smitta sprids ännu mera.
  • Mascar­aklump­ar
    Wed 25 Nov 2020 09:46
    #4
  • Anonym (mysel­f)
    Wed 25 Nov 2020 09:56
    #5
    EpicF skrev 2020-11-25 08:15:15 följande:
    Brukar vara lite olika. Men oftast de man träffat senaste 7-10 dagarna samt de man haft nära kontakt med senaste 48h.
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-25 06:24:52 följande:

    Vi har ingen smittspårning för covid. 


    Självklart har vi det. Det är till för att begränsa att smitta sprids ännu mera.
    Märks inte - min kollegas fru har varit covid-positiv (hon själv valde att göra ett test trots att flera av hennes kollegor var smittade, ingen kontaktade henne för testning) och han har varken blivit kontaktat eller erbjuden testning trots att de bor tillsammans. Det är i Stockholm...
  • Anonym (Mia)
    Wed 25 Nov 2020 10:07
    #6
    Anonym (myself) skrev 2020-11-25 09:56:28 följande:
    Märks inte - min kollegas fru har varit covid-positiv (hon själv valde att göra ett test trots att flera av hennes kollegor var smittade, ingen kontaktade henne för testning) och han har varken blivit kontaktat eller erbjuden testning trots att de bor tillsammans. Det är i Stockholm...
    Fast det är ingen som kontaktar dig utan du ska själv kontakta dom du har umgåtts med.
    Vi bor också i Stockholm och har barn i två skolor, dom har gått ut med att man ska kontakta skolan vid positivt test, sen kontaktar skolan klassen, berörda lärare osv och då ska alla vara uppmärksamma på symtom.
    T ex hörde ena barnets musiklärare ifrån kulturskolan av sig (där barnet spelar instrument på fritiden) om att han testat positivt och därför måste gå ut till alla kollegor och elever så att alla skulle vara uppmärksamma på minsta symtom.
    På våra arbetsplatser gäller samma sak, man ska informera dom man har umgåtts med ett par dagar innan och när man har blivit sjuk.
    Din kollegas fru ska alltså kontakta dom som hon umgåtts med dagarna innan och efter hon insjuknat.
    Din kollega stannade väl hemma när hans fru testat positivt?
    Hade han insjuknat efter ett par dagar och testat positivt skulle han ha kontaktat er på arbetsplatsen som han jobbar i hop med.
  • Wed 25 Nov 2020 11:00
    #8
    Anonym (myself) skrev 2020-11-25 09:56:28 följande:
    Märks inte - min kollegas fru har varit covid-positiv (hon själv valde att göra ett test trots att flera av hennes kollegor var smittade, ingen kontaktade henne för testning) och han har varken blivit kontaktat eller erbjuden testning trots att de bor tillsammans. Det är i Stockholm...
    Det kan stämma, man kontaktar bara den personen som är smittat (via SMS)  som så måste fylla i en blankett med kontakterna. Men man räknar väl med att den smittade själv kontaktar folk, framför allt om det är familjemedlemmar eller kollegor.  

    Jag kan tänka mig att de blir aktiva själva när det är potentiellt många som kan ha smittats. Någonstans tycker jag det är vettigt, för man skulle inte hinna med kontakta alla enskilt. För mig krävdes det ju bara ett inlägg på facebook för att min idrottsklubb, dvs. tränaren, skulle börja fundera på vem som kan ha smittats, m.m. Det är ju faktiskt vettigare än om någon sätter igång och försöker reda ut alla medlemmar och deras nära och kära. Det kan ju t.ex. tränaren mycket lättare göra.
  • Anonym (Karin­) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 11:04
    #9

    Hur blir det om man jobbar som undersköterska inom vården och träffar många patienter, ska dem också kontaktas trots att man bara mött dem Max 5 min?

  • Wed 25 Nov 2020 11:08
    #10
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-25 06:24:52 följande:

    Vi har ingen smittspårning för covid. 


    Det stämmer ju inte alls. Du har inte lyssnat på någon presskonferens.
  • Pagani­ni
    Wed 25 Nov 2020 11:10
    #11
    Anonym (Anna) skrev 2020-11-25 06:24:52 följande:

    Vi har ingen smittspårning för covid. 


    Jo det har vi verkligen! Det har kommunicerats hur tydligt som helst att det åligger var och en att själva kontakta de man varit i kontakt med. Precis som andra skrivit.
Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?